پايگاه خبري تحليلي «پارس»-"عادل الجبیر" با فرمان پادشاه عربستان سعودی به عنوان وزیر خارجه این کشور تعیین شد، تا پس از 40 سال این پست وزارتی در عربستان دست به دست شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، "سلمان بن عبدالعزیز" بامداد چهارشنبه در اقدامی ناگهانی 25 فرمان حکومتی صادر کرد و تغییراتی مهم را در برخی پستهای بسیار بالای حکومتی انجام داد.

بر اساس یکی از فرمانهای پادشاه عربستان، "عادل بن احمد الجبیر" (53 ساله) وزیر خارجه این کشور شد.

پادشاه عربستان در حکم خود تأکید کرد که برکناری "سعود الفیصل" از این پست به درخواست خود او، و به دلیل بیماری و شرایط سلامتی او صورت گرفته است؛ سعود الفیصل 40 سال به صورت مستمر وزیرخارجه عربستان بود.

الجبیر از سال 2007 سفیر عربستان در آمریکا بود.

الجبیر سال 1962 در شهر "المجمعه" در ریاض به دنیا آمد. وی تحصیلات اولیه خود را در آلمان انجام داد زیرا در آن هنگام پدرش "احمد محمد الجبیر" در رایزنی فرهنگی سفارت عربستان در آلمان کار می کرد.

وی پس از پدرش، در چندین سفارتخانه عربستان در کشورهای مختلف رایزن فرهنگی بود.

الجبیر دارای مدارک لیسانس اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه شمال تگزاس و فوق لیسانس علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه جورج تاون است.

الجبیر کار خود را به عنوان دیپلمات از جوانی و هنگامی که 24 ساله بود آغاز کرد. در سال 1986 "بندر بن سلطان" که در آن هنگام سفیر عربستان در آمریکا بود، او را به عنوان معاون امور کنگره و امور رسانه تعیین کرد.

4 سال پس از این ماجرا، یعنی در سال 1990 نخستین حضور رسانه‌ای الجبیر مقابل رسانه‌ها به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا انجام شد. الجبیر تا سال 1994 همچنان در این پست باقی ماند تا اینکه به نمایندگی دائم عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل ملحق شد.

الجبیر در سال 1999 به سفارت عربستان سعودی در واشنگتن بازگشت و نظارت بر دفتر رسانه‌ای سفارتخانه را برعهده گرفت. یک سال پس از این ماجرا به دستور "عبدالله بن عبدالعزیز" ولیعهد وقت عربستان او را به عنوان مشاور خود تعیین کرد.

در جریان حوادث 11 سپتامبر 2001 الجبیر حضوری بسیار گسترده در رسانه‌ها داشت تا از کشورش در مقابل حملات رسانه‌ها دفاع کند.

الجبیر در سال 2005 مشاور دفتر پادشاهی در سطح وزیر شد.

در اوایل سال 2007، الجبیر به عنوان جانشین "ترکی الفیصل"، سفیر عربستان در واشنگتن شد.

الجبیر همچنین در برهه اخیر و با آغاز حملات تجاوزکارانه ائتلاف عربستان سعودی به یمن، به صورت گسترده در رسانه‌ها حاضر شد تا از این عملیات نیز دفاع کند.