پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شب بعد از برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در خرداد 92 دغدغه‌اي همگاني نيروهاي انقلاب را در بر گرفت و اين مسئله را مطرح نمود كه نكند جرياني در سايه دولت جديد در مراكز مهم نظام نفوذ كند كه اولويتش براندازي حاكميت بوده و عمده فعاليت‌هاي آن حول محور استحاله شكل گرفته است.

شب بعد از برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در خرداد 92 دغدغه‌اي همگاني نيروهاي انقلاب را در بر گرفت و اين مسئله را مطرح نمود كه نكند جرياني در سايه دولت جديد در مراكز مهم نظام نفوذ كند كه اولويتش براندازي حاكميت بوده و عمده فعاليت‌هاي آن حول محور استحاله شكل گرفته است. 

 بر همين اساس آنان خود را نيازمند «وحدت»‌ ديدند؛ وحدتي كه مي‌تواند بسياري از اهداف تجديدنظرطلبان را خنثي كند. برگزاري چندين جلسه طي ماه‌ها با همين رويكرد خود گوياي اين نكته است كه نزديك‌ترين طيف به گفتمان انقلاب اسلامي در تدارك بر آمده كه در آوردگاه‌هاي پيش رو اشتباهات گذشته را به كناري زده و بار ديگر قدرت اجتماعي خود را بر حريف ديكته كند. 

نشست سه‌جانبه حزب مؤتلفه اسلامي، جمعيت ايثارگران و جبهه پايداري كه عصر ديروز با حضور محمدنبي حبيبي، حسين فدايي و حجت‌الاسلام آقاتهراني دبيران‌كل مؤتلفه اسلامي، جمعيت ايثارگران و جبهه پايداري و نيز جمعي از اعضاي شوراي مركزي سه تشكل برگزار شد هم با همين هدف تشكيل شد. اما در اين ميان هر گاه اين طيف دست به برگزاري همايش زده يا كنار هم نشسته‌اند تا زمينه‌هاي تحقق وحدت را بررسي كنند، جماعت تجديدنظرطلب نگران شده و تلاش داشته تا با انتشار مطالب متعدد در رسانه‌هاي زنجيره‌اي خود چنين اقدامي را غير ممكن القا كند. 

به عنوان نمونه روزنامه قانون، رسانه‌اي كه چند وقتي توقيف شده بود در شماره روز گذشته خود تيتر يك خود را به همين موضوع اختصاص داده و با درج تيتر «ائتلاف منهاي مصباح» تلاش كرده وجود اختلافات جدي ميان برخي بزرگان اصولگرا را اصلي غيرقابل حذف نمايان كند، در بخشي از اين گزارش كه به بهانه برگزاري جلسات اخير گروه‌هاي اصولگرايي نگاشته شده مي‌آيد: تكه‌هاي پازل همان‌طور كه بايد كنار هم قرار گرفت. از ابتدا هم معلوم بود پايداري تكه پازل جامعتين نيست. 

روز گذشته خبري منتشر و بدون اينكه نامي از مصباح يزدي برده شود، اعلام شد: «جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي انتخابات «خبرگان» در اسفند ۹۴ ليست مشترك خواهند داد.» در ادامه خبر آمده: «جامعتين به زودي در نشستي مشترك بررسي مصاديق براي انتخابات خبرگان را آغاز و بر مبناي «منشور اصولگرايي» شروع به انتخاب ليست مشترك مي‌كند.»

اين روزنامه در ادامه جدايي جامعتين از پايداري را امري پذيرفتني دانسته و ادامه مي‌دهد: همه مي‌گفتند و مي‌دانستند اينكه جامعتين تندروي‌هاي پايداري و افكار آن را تحمل كند، ممكن نيست و تا اين خبر اعلام شد، سخنگوي پايداري يعني مرتضي آقا تهراني براي اينكه از بازتاب اين تصميم جامعتين بكاهد، اعلام كرد: «نشست مشترك پايداري، ايثارگران و مؤتلفه امروز برگزار مي‌شود.» اين خبر دور از تصور هم نبود چراكه اگر روند تحركات احزاب و اظهارات مسئولان اين گروه‌هاي سياسي را كنار هم قرار مي‌داديم، مشخص مي‌شد كه هر كدام تكه خود را پيدا كرده‌اند. 

آقاتهراني مي‌گويد: اين نشست در ادامه جلسات مشترك قبلي و در راستاي همگرايي اصولگرايان برگزار شد. پيش از اين محمد نبي‌حبيبي، دبيركل حزب مؤتلفه نيز درباره اين نشست‌هاي مشترك گفته بود: «هر چند زود است در مورد ساز و كار حقوقي انتخابات آينده و توافقات گفته شود، اما در اين مورد هم ما اختلاف جدي نداريم و در مورد اركان اين تصميم‌سازي توافقات خوبي كرديم.» روزنامه قانون سپس مدعي مي‌شود: به نظر مي‌رسد بعد از ديدار سكوت مصباح يزدي و سعيد جليلي كه شنبه در قم برگزار شد، استراتژي پايداري به رهبري آيت‌الله مصباح تبيين شد و قرار است بدون اينكه اتحادي صورت بگيرد، جامعتين ائتلافي منهاي مصباح داشته باشد و همان انشقاق معروف در اصولگرايان كه همواره شكست آنها را در بر داشته است در دستور كار قرار گرفت. مؤتلفه، پايداري و ايثارگران گروه‌هايي كه به نوعي ورشكستگان سياسي هستند و اين روزها حرفي براي گفتن در عالم واقعي سياست ايران ندارند، كنار هم جمع شدند تا شايد بتوانند به حداقل‌ها دست يابند.

آرمان روزنامه خانوادگي هاشمي رفسنجاني هم در يادداشتي به قلم داريوش قنبري به همين موضوع پرداخته و نوشته: احمدي‌نژاد پديده‌اي بود كه با حمايت اصولگرايان پا گرفت اما حالا نمي‌دانند با ماجرايي كه مهر اصولگرايي پاي آن زده شده چه كنند؛ گويا يك راه چاره در اغلب چهره‌هاي اصولگرايي به‌عنوان تنها راهكار مدنظر قرار گرفته و آن انكار اصولگرايي احمدي‌نژاد است. چراكه يك روز مي‌گويند معلوم نبود اصولگرايي احمدي‌نژاد از چه نوعي بود و روز ديگر مي‌گويند احمدي‌نژاد برآمده از اصولگرايان نبود. در شرايطي كه اصلاح‌طلبان در جريان وحدت به پيش افتاده‌اند آنها هنوز نمي‌دانند وارد ائتلاف با احمدي‌نژاد شوند يا خير و به همين دليل صدا‌هاي ضد و نقيض از بلندگوهاي اصولگرايي به گوش مي‌رسد. 

«زاكاني» درحالي به «آرمان» مي‌گويد با احمدي‌نژاد وحدت نمي‌كنيم كه «آقاتهراني» وفاق جبهه پايداري با جريان نزديك به محمود احمدي‌نژاد را غير قابل پيش‌بيني عنوان مي‌كند، در واقع آقاتهراني تلويحاً به اين موضوع اشاره مي‌كند كه ائتلاف با احمدي‌نژاد مي‌تواند صورت پذيرد و آنچنان كه زاكاني قاطعانه مي‌گويد ائتلافي با احمدي‌نژاد دركار نخواهد بود و نيز نيست. 

   واكنش تجديدنظرطلبان به همايش‌هاي نيروهاي انقلاب
البته برخورد تخريبي جماعت تجديدنظرطلب با جلسات وحدت اصولگرايان سابقه طولاني دارد كه بخشي از آن را مي‌توان در سال گذشته هم جست‌وجو كرد. هنوز برگزاري نشست مهر ماه اصولگرايان در تهران قطعي نشده بود كه رسانه‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب به تخريب اين نشست پرداختند و بخش مهمي از مطالب صفحات روزنامه‌هاي زنجيره‌اي را روي اين واقعه متمركز كردند. اما به رغم اين فعاليت‌هاي تخريبي، همايش بزرگ وحدت اصولگرايان عصر يكي از روزهاي پاييزي با حضور نمايندگان گروه‌هاي مختلف اصولگرا در محل مجتمع فرهنگي 13 آبان برگزار شد و اولين گام براي اجماع ميان گروه‌هاي مختلف اصولگرايي برداشته شد. روز بعد از آن هم رسانه‌هاي كثير اين جريان در مطالب بسياري تلاش كردند تا ضمن زير سؤال بردن اين همايش، آينده‌اي نامشخص و تاريك را براي آن ارزيابي كنند. آنها براي اين كار سعي كردند تا به هر شكل ممكن با ذكر دلايل و توجيهاتي اثبات كنند كه تحقق وحدت در بين جريان رقيبشان كاري نشدني و غيرقابل انجام است. 

به عنوان مثال جمعي از اين روزنامه‌ها تلاش كردند تا حضور نيافتن اشخاصي نظير قاليباف، باهنر، لاريجاني، محسن رضايي و علي‌اكبر ولايتي را دليلي محكم براي بيهوده بودن نشست فوق جلوه دهند؛ آرمان همان روز با انتخاب تيتر «مثلث انتقاد عليه مثلث اتحاد» و تأكيد بر «وحدت اصولگرايي، غيبت نامزدهاي اصولگرا» مي‌نويسد: «در اين همايش نه از قاليباف، محبوب‌ترين گزينه اصولگرايان در انتخابات خبري بود و نه از محسن رضايي كه توانسته بود در چند استان آراي بالاتري از روحاني كسب كند و نه از ولايتي كه در جذب رأي ميانه‌روها موفق عمل كرده بود. چهره‌هاي شاخص مجلس از جمله لاريجاني، باهنر و ابوترابي اما نبودند تا براي چندمين بار شايعه مثلث ائتلافي «قاليباف- لاريجاني- رضايي» جدي‌تر شود. 

روزنامه شرق هم با به‌كار‌گيري ادبياتي منحرف‌كننده تلاش مي‌كند نشان دهد كه نشست وحدت مورد استقبال همه اصولگراها قرار نگرفته و اين يعني به سرانجام نرسيدن وحدتي كه بزرگان اصولگرا به دنبال آن هستند. اين روزنامه در بخشي از مطلب خود به تيتر «مانور سياسي اصولگرايان؛ 15 ماه پيش از انتخابات» مي‌نويسد: «همايش وحدت اصولگرايان بعد از رايزني‌ها و جلسات و سفرهاي استاني پي‌در‌پي سيد‌رضا تقوي براي نشان دادن محتمل بودن اين وحدت برگزار شد. اما گويا گردهم آوردن اصولگرايان چندان هم آسان نبود. اصولگرايان ديروز در محل سابق سفارت امريكا گرد هم آمدند اما به سختي. يكي در ميان بودند و نبودند. دير آمدند و زود رفتند». 

 بدون شك رويكرد تخريبي جماعت اصلاح‌طلب نسبت به وحدت اصولگرايان به همين جا ختم نمي‌شود. بايد دانست كه يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين جريان براي پيروزي در انتخابات سال آينده به تفرقه كشاندن رقيب است به شكلي كه جريان اصولگرايي نتواند به يك ليست مشترك و واحد برسد كه در ادامه به صورت كوتاه برخي از تاكتيك‌هاي اين جريان در اين جهت را بررسي مي‌كنيم. 

اواسط آبان ماه بود كه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي در يكي از اقدامات جهت‌دار با هدف به تنازع كشيدن اصولگرايان از خبري مبني بر تأسيس حزب علي لاريجاني حمايت كرده و آن را زنگ خطري براي شكست دوباره اصولگرايان قلمداد كردند. 

ابتكار يكي از روزنامه‌هايي بود كه با درج تيتر «تأسيس حزب براي مهار تندروها» با ادبياتي خاص به استقبال از رويكرد جديد حاميان علي لاريجاني پرداخته و نوشته است:... پس از فقدان مرحوم عسگراولادي و همچنين آيت‌الله مهدوي‌كني، نياز به حزب فراگيري كه بتواند همه اصولگرايان يا اكثريت آنها را در بر بگيرد، بيش از گذشته احساس مي‌شد. به همين دليل سعي بر اين شد تا جدي‌تر براي تشكيل اين حزب اقدام كنيم. اين اتفاق در مجلس هم مي‌تواند باعث تغييراتي شود. 

    تشديد اختلافات ميان دو فراكسيون رهروان و اصولگرايان
از همان آغاز روي كارآمدن دولت يازدهم هم فرصتي مناسب براي رسانه‌هاي جريان تجديدنظرطلب فراهم شد تا با عملياتي خاص تحولات مجلس اصولگرايي نهم را زير ذره‌بين خود برده و با بازي‌هاي مختلف ضمن به تخاصم كشاندن روابط اصولگراهاي اين قوه «مجلس نهم را سرعت‌گيري در مسير دولت يازدهم» القا كنند. 

اما تلاش تجديدنظرطلبان براي افزايش درگيري‌ها و زد و خوردهاي اصولگرايان چندي پيش با خبري غيررسمي آن هم از يك سايت ناشناخته به نام انتخاب وارد مرحله ديگري شد. 

روزنامه‌هاي زنجيره‌اي با درج تيتر‌هايي نظير «جليلي رقيب لاريجاني در قم»، «خيز جليلي براي صندلي لاريجاني» و «جليلي از قم كانديدا مي‌شود» فاز ديگري از تقابل‌سازي نيروهاي وابسته به جريان اصولگرايي را پياده‌سازي كردند. روزنامه اعتماد با اختصاص عكس نخست خود به جليلي در گزارشي جهت‌دار به بررسي ميزان مقبوليت سعيد جليلي و علي لاريجاني در قم ‌پرداخته و اصرار مي‌كند كه بخشي از اصولگرايان با كانديدا كردن جليلي در قم سعي دارند كرسي رياست مجلس را از لاريجاني گرفته و وي را به انزواي سياسي دچار كنند. 

در حالي جريان موسوم به تجديدنظرطلب براي تقابل گروه‌ها و نيروهاي انقلاب متمركز شده كه بزرگان جريان وفادار به انقلاب اسلامي طي ماه‌هاي اخير قدم‌هاي مثبت و فراواني براي يكدست شدن نظرات و همگرايي بيشتر برداشته و جلسات مستمر و پيوسته جهت نيل به همين هدف را مي‌شود از اخبار رسانه‌هاي بي‌طرف در اين روزها به خوبي جست‌وجو كرد.