به گزارش پارس به نقل از مهر، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در ملاقات با «بید کوری» معاون وزیر خارجه نیوزیلند و هیات همراه، درباره مهمترین رویدادهای خاورمیانه عربی و به ویژه عراق و یمن به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در این ملاقات امیر عبداللهیان ضمن یادآوری اشتباهات صورت گرفته در کمک به تقویت تروریسم در منطقه و ابراز تاسف بابت تمایل برخی کشورها در تکرار اشتباهات گذشته شان در منطقه مبنی بر استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی، خواستار عزم جدی جهانی برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه شد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه کشورمان همچنین ضمن اشاره به حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مطالبات مشروع مردم منطقه، کمک به تقویت تروریسم در یمن را سبب گسترش و پیچیده‌تر شدن این پدیده خطرناک برای امنیت جهانی دانست.

معاون وزیر خارجه نیوزیلند ضمن توصیف اثرات نامطلوب ناامنی در خاورمیانه بر صلح و امنیت بین‌المللی، تأکید کرد: اقدام کشورش در اعزام تعداد محدودی از نیروی نظامی به عراق، بر اساس درخواست دولت مرکزی آن کشور و صرفاً به منظور مشارکت در آموزش نظامیان عراقی در امر مبارزه با تروریسم می‌باشد.

«بید کوری» که کشورش عضو غیردائم شورای امنیت است، ضمن تأیید اهداف مشترک و عزم جدی دو کشور ایران و نیوزیلند برای مهار تروریسم در عراق، علاقمندی و جدیت ایران برای مبارزه با تروریسم در منطقه را ستود و سیاست‌های دو کشور در عراق را در جهت تقویت مشروعیت دولت مرکزی عراق دانست.

وی همچنین از ایده‌های ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه، توقف عملیات نظامی، گفت‌وگوی ملی، آشتی ملی و تشکیل دولت فراگیر در یمن بر مبنای طرح سیاسی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران، استقبال کرد.