حالا بیش از سه هفته از هتک حرمت دو نوجوان ایرانی توسط شرطه های سعودی می گذرد. سه هفته ای که بیشترش را سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه ی ایران ترجیح دادند دور از فضای رسانه ای و با پیگیری های پشت پرده بگذرانند. خبر اما پشت پرده نماند و قصه ی این تجاوز و فشار روحی دو نوجوان ایرانی و بغض و اشک خانواده هایشان به سطر اول رسانه ها رسید. اولین بیانیه ی رسمی سازمان حج و زیارت صرفاً معطوف به دعوت رسانه ها به سکوت بود و با خود مرهمی بر حیثیت هتک شده ی ایرانی ها به همراه نداشت. بعدتر اما خبرهای بهتری رسید؛ پیگیری هایی که نشان از عزم جدی طرف سعودی برای مجازات دو مامور پلیس داشت. با این همه، حیثیت خدشه دار شده ی ایرانی ها اقدامی فراتر از مجازات عاملان می طلبید. خصوص آنکه همچنان هیچ خبری از موضع رسمی دولت عربستان نرسیده و جای عذرخواهی رسمی آل سعود خالی ست.

در همه ی اختلافات قبلی میان ایران و عربستان بارها و بارها زمزمه تعطیلی عمره ی مفرده شنیده شد؛ اما این بار فراتر از زمزمه، صداهایی جدی و بلند برای تعطیلی این امر مستحبی شنیده می شود؛ کمپین های مردمی در اینترنت، طرح نمایندگان مجلس برای تعطیلی عمره، درخواست های چهره های مختلف، شعارهای مردم تجمع کننده مقابل سفارت آمریکا و ... و از همه مهم تر موضع گیری آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر اینکه «از مسئولان دولتی می‌پرسم آیا نیاز است که به حج مستحب برویم؟! آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟!». در آخرین خبر رسیده، رئیس جمهور حسن روحانی در نامه ای به وزیر ارشاد می نوید: «در صورتی که امنیت و کرامت زائران تامین نشود، استحباب این امر در مقابل گناه بزرگ توهین به زائران و صدمه به عزت ملی رنگ می بازد و در شرایطی ممکن است به حرام تبدیل شود.» با این همه، همچنان خبری از تصمیم سازمان حج و زیارت در این زمینه نیست.

تعلل سازمان حج و زیارت در گرفتن تصمیم مقتضی در این زمینه، اعتراضات و انتقاداتی را به این سازمان موجب شده است. این میان، حرف و حدیث هایی در مورد سود اقتصادی سازمان حج و زیارت به گوش می رسد که اتهاماتی را متوجه این سازمان کرده است. در این زمینه با علیرضا یارمحمد، رییس اسبق بازرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و گویی ترتیب دادیم. او اتهامات نسبتاً تندی را متوجه سازمان حج و زیارت می کند. به نظر می رسد گرچه تعطیلی عمره ی مفرده از سوی جمهوری اسلامی برای دولت عربستان تاثیر اقتصادی چندانی به دنبال نخواهد داشت، اما این سو در داخل ایران کسانی متحمل ضرر اقتصادی قابل توجه می شوند!

ترجیح  این بود که سخنان ریاست سازمان حج و زیارت هم شنیده و در این گزارش آورده شود؛ اما در تماس های مکرر با دفتر ایشان و بیان موضوع، گفته شد آقای اوحدی در جلسه هستند و مواضع شان در بیانیه ها آمده است!

******
علیرضا یارمحمد، رییس اسبق بازرسی وزارت ارشاد، در گفتگویی با "الف" ضمن انتقاد از واکنش سازمان حج و زیارت در زمینه برخورد مقتضی با حادثه فرودگاه جده، اظهار داشت: همواره در سازمان حج و زیارت منفعت سازمان بر حیثیت مملکت ارجحیت داشته است و همواره مسائل مادی در اولویت قرار گرفته و وزارت هم نظارت آنچنانی بر وضعیت سازمان حج و زیارت نداشته است.

وی افزود: اگر کار لغو سفر عمره به خود سازمان حج و زیارت سپرده شود، به دلیل منافع مادی که ازاین سفر دارند، به هیچ وجه راضی به لغو آن نخواهند بود و این در حالی است که صدمه حیثیتی بسیار زیای را به دنبال حادثه فروگاه جده متقبل شده ایم و عزت و شرف ما از نظر معنوی، مذهبی و مملکتی خدشه دار شده است.

یارمحمد با نمایشی خواندن اقدامات عربستان در زمینه بازداشت ماموران سعودی این موارد را سناریو سعودی ها دانست و تصریح کرد: اقدام شنیع و وقیح ماموران عربستانی عمدی و با برنامه بوده چرا که در غیر این صورت با توجه به با خبر بودن شرطه های سعودی از قوانین چگونه ممکن است چنین اقدام آشکاری را صرفا با اراده شخصی انجام داده باشند. وی این اقدام را اوج بی احترامی سعودی ها به ایران ارزیابی و تاکید کرد: به طور قطع عربستان با توجه به دشمنی آشکار منطقه ای بین دو کشور با اوج بی شرمی این اقدام برنامه ریزی شده را انجام داده است.

وی با اشاره به بیانات آیت الله مکار م شیرازی که حفظ حیثیت مومنین را امری واجب بیان میکند، گفت: به طور قطع باید سفر عمره لغو گردد و در این مورد هم نباید منتظر اقدام سازمان بود چرا که سازمان حج و زیارت با در ملحوظ قرار دادن منافع اقتصادی مطمئناً در این زمینه تصمیم مطلوبی را نخواهد گرفت.

یارمحمد لغو سفرعمره را در حال حاضر ذخیره ای برای آخرت مسئولین دانست و اظهار کرد: این اقدام در واقع دفاع از اهل بیت و سیره آن بزرگواران است.

یارمحمد ضمن انتقاد از پیش فروش فیش عمره از سوی سازمان حج و زیارت این سیاست را مسبب استیلای سیاست کاسب کارانه در سازمان حج و زیارت ارزیابی کردو افزود: سیاست پیش فروش حج تمتع در واقع از سوی آقای بهزاد نبوی زمانی مطرح شد که همزمان با جنگ تحمیلی کشور نیاز به تزریق پول داشت اما با توجه به منفعت طلبی سازمان این سیاست تمدید و در حال حاضر باید تاوان آنرا با این دست حوادث پرداخت نماییم.

وی در پایان با تاکید بر تسلط منافع شخصی و برخی شرکت ها در سازمان حج و زیارت، خاطر نشان کرد: تنها راه استیفای حقوق مردم ایران لغو سفر مستحبی عمره است.