پس از صحبت های رهبری در حمایت از تیم هسته ای و در ادامه سخنرانی تحویل سال، شاهد فروکش کردن انتقادات از تیم دیپلماتیک کشور و یک سکوت نسبی در جناح دلواپس هستیم. اما این روند خوب نیست. باید دقت شود که در نبود انتقاد، اگر تیم ما دچار اشتباه شود، متوجه نخواهد شد یا حداقل راه های بهبود روند فعلی کشف نخواهد شد. انتقاد شرط لازمه پویایی یک سیستم است و جناح دلواپس به جای سکوت نسبی، بهتر است انتقاد سازنده کنند (البته نه از جنس سخنان آقایان نبویان و کریم قدوسی).

اهمیت این نکته این روزها خیلی مهم تر است که شرح می دهم. قرائن نشان می دهد که طرفین در حال همگرایی هستند و احتمال توافق با گذر زمان در حال افزایش است. قبلا این احتمال را خیلی پایین می دیدم، چون فکر می کردم طرفین از خواسته های خود کوتاه نمی آیند. اما به نظر می رسد که احتمال توافق افزایش یافته است، چون طرف ایرانی بیشتر در حال کوتاه آمدن است. از جمله طبق اخبار بیرون آمده:
1. صحبت این است که برخی از تحریم ها تعلیق و نه لغو خواهد شد. دقت شود، لغو نشدن تحریم معنایش این است که که تحریم سر جایش است و فقط اجرا نمی شود. همین یک موضوع عقب نشینی بزرگی است.

2. سایت فردو به شکل دکوری حفظ می شود ولی در عمل از چرخه غنی سازی خارج می شود و داستان سعد آباد به یک شکل دیگر در حال تکرار است (آن زمان هم تلاش تیم ایران این بود که سانترفیوژها بچرخد، اما غنی سازی نکنند که البته همان هم انجام نشد چون سر تیم ایران کلاه گذاشتند. حالا می خواهند همان قصه را تکرار کنند ولی دیگر این قدر هم ضایع نباشد که سانتریفیوژها فقط بچرخند).

3. صحبت این است که در قطع نامه شورای امنیت بخشی از مسائل منوط به تایید آژانس اتمی شود و آژانس هم خواستار امضای پروتکل الحاقی است. در سمت ایران هم می بینیم که برخی در حال فضا سازی برای امضای پروتکل الحاقی هستند.

4. راکتور اراک هم که قرار است باز طراحی شود.

نکات فوق یعنی ایران در همه موارد مهم عقب نشینی کرده است که دور از ذهن به نظر می رسید. در واقع افزایش احتمال توافق، نه محصول عقب نشینی غرب (البته آنها هم تا حدی این کار را کرده اند. مثلا به جای تعطیلی فردو به دکور شدن آن راضی شده اند.) بلکه عمدتا حاصل عقب نشینی ایران است. البته به احتمال خیلی بالا این دور توافق عمده ای رخ نخواهد داد اما مذاکرات هم به شکست نخواهد رسید. طرفین در تلاش هستند به یک تفاهم سیاسی یا یک چهارچوب توافق برسند (که آن هم قطعی نیست) تا در ادامه طی چهار ماه دیگر، توافق انجام شود. لذا در این شرایط مهم است که افراد مطلع در کشور، با انتقاد تقاط ضعف را پیدا و اعلام کنند.