پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- انصارالله یمن و ارتش این کشور در مورد نحوه مواجهه با حمله نظامی به جمع بندی رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-  بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است. به دنبال این حملات رهبران انصارالله با مشورت برخی مستشاران خود، جلساتی را با سرعت تشکیل دادند و در مورد نحوه مواجهه تصمیم گیری کردند.

رهبران انصارالله از هرگونه پاسخ نظامی فوری، ارتش را نفی کردند و بر حرکت های مردمی در ابتدا تاکید کردند تا پشتوانه مردمی لازم برای پاسخگویی فراهم آید.

635537432403059452

در مرحله دوم انصارالله نیروهای مردمی از قبایل مختلف که آمادگی حضور نظامی را داشتند و آموزش های لازم را پیش از این دیده بودند را در حال ساماندهی هستند.

بر اساس برآورد انصارالله، ارتش عربستان از ساختاری شبیه نیروهای نظامی امارات متحده عربی برخوردار است که اقتداری شبیه یک نیروی پلیس دارد و از سلفی های کشورهایی مثل سومالی، بنگلادش، پاکستان و افغانستان شکل گرفته است.

این در حالی است که نیروهای مردمیِ آموزش دیده انصارالله، حدود 480 هزار نفر هستند همچنین ارتش یمن که اکنون برخی سران آن از انصارالله هستند و سایر سران آن نیز همراه آن هستند یک ارتش قوی و کار آزموده است که حدود 160 هزار نیرو دارد.

در این مدت کوتاه پدافند هواپیمایی ارتش در مناطقی مشخص تقویت خواهد شد و در صورت استمرار حملات هوایی سعودی در روز شنبه(28 مارس) و به تدریج حملات زمینی علیه مناطقی از عربستان آغاز خواهد شد.

در حمله زمینی مشترک انصارالله و ارتش یمن به عربستان قرار است تصرف 27 پایگاه و پادگان نظامی سعودی و یک میدان نفتی نیز در دستور کار باشد. مناطق مورد اشاره در مجاورت مرزهای شمالی یمن هستند.

همچنین بر اساس ارزیابی های انصارالله، نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت از تنگه باب المندب بین دریای سرخ و خلیج عدن عبور می کند. این گذرگاه راهبردی در جنوب یمن قرار دارد و حوثی ها فاصله چندانی از آن ندارند. 

IMG10285813

بسته شدن این تنگه پیامدهای فاجعه باری برای منطقه دارد. باب المندب راه دسترسی به کانل سوئز است و مصر هم از نزدیک در درگیری های یمن دست دارد همچنین دروازه های دریایی اسرائیل هم در دریای سرخ قرار دارد و بسته شدن این آبراه برای آن ها نیز مشکل ساز خواهد بود.

بر اساس برنامه ریزی انصارالله، قرار است میدان نفتی «حضرموت» یمن نیز که در تصرف سعودی ها قرار دارد پس گرفته شود. لازم به یادآوریست که نخست‌وزیر سابق یمن و خاندان الاحمر عملاً نفت منطقه جنوبی «حضرموت»- مهمترین میدان نفتی یمن- را در اختیار عربستان قرار داده بودند و سعودی‌ها به مدد حمایت علی محسن الاحمر این منطقه را عملاً از حاکمیت یمن جدا کرده‌ بودند.

ghorbaniyaminsaoodi (5)

ghorbaniyaminsaoodi (2)