پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-سینا سنجری: سال ۹۳ با همه فراز و فرودهای آن در حوزه سیاست سپری شد اما آنچه اهمیت دارد بررسی و بازخوانی اهم فعالیت گروه ها و احزاب سیاسی در سال ۹۳ است.

در سال ۹۳ احزاب اصولگرا و اصلاح طلب با برگزاری کنگره ها و نشست های گوناگون تعادل و توازنی را در عرصه سیاست کشور ایجاد کردند. می توان گفت سال ۹۳ سال محک زدن احزاب سیاسی و رصد یکدیگر برای انتخابات اسفند ۹۴ بود؛ چراکه احزاب و گروه ها بیشتر به بیان راهبردهای خود مبادرت می ورزیدند و حریف را در واکنش به برنامه های اعلام خود اریابی می کردند.

در ادامه به بازخوانی موردی برنامه ها، مواضع، نشست‌ها و کنگره های احزاب سیاسی در سال ۹۳ می پردازیم.

فروردین:

اواخر سال ۹۲ و ابتدای سال ۹۳ بود که حزب کارگزاران که پس از انتخاب حسن روحانی یه عنوان رئیس جمهوری به جنب و جوش و فعالیت بیشتر روی آورده بود، خبر از ترمیم اعضای شورای مرکزی و نوسازی در خود داد و مشی و نگاه خود در عرصه سیاسی را از توسعه اقتصادی به توسعه سیاسی تغییر داد و اعلام کرد: «حزب کارگزاران به لیبرال دموکراسی در عرصه سیاسی معتقد است».

اعضای شورای مرکزی جدید حزب کارگزاران بنابر اعلام غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب به ۳۱ نفر افزایش پیدا کرد که اعضای جدید آن شامل این افراد می‌شدند: «محمدحسین عادلی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی جمالی، شهربانو امانی، خانم مقیمی، اعظم نوری، عباس علیخانی، علی‌اشرف افخمی، سیدافضل موسوی، مهندس پناه، ‌ سیدعبدالله حسینی، ‌ عباسعلی الله‌یاری، فرزانه ترکان، ‌ خانم کفایتی، جهانبخش خانجانی، حجت‌الاسلام ملکی».

اواخر فروردین ماه بود که رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی پیشنهاد تشکیل «جبهه واحد اصلاحات» را ارائه کرد و گفت: «این پیشنهاد را به سران اصلاح‌طلب داده‌ا‌م و این بزرگان نیز با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند. اگر اصلاح طلبان به صورت جبهه‌ای فعالیت کنند پیروز عرصه‌های سیاسی خواهند بود».

اردیبهشت:

اوایل اردیبهشت ماه بود که بنابر اعلام رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، همایش سراسری اصلاح طلبان که قرار بود نیمه اردیبهشت ماه برگزار شود به ماه خرداد موکول شد.

گفتنی است این همایش در ماه خرداد نیز برگزار نشد و سپس مسئولین این شورا از برگزاری این همایش در ایام مصادف با عید غدیر خبر دادند که این همایش در آن ایام نیز برگزار نشد و نهایتا در ۲۵ دی‌ماه ۹۳ همایش سراسری اصلاح طلبان برگزار شد.

در چهارم اردیبهشت ماه اعضای حزب کارگزاران سازندگی که شامل اعضای جدید آن نیز می‌شدند به همراه دبیر کل حزب با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند. هاشمی رفسنجانی در این دیدار گفت: «تأثیر این حزب را در انتخابات پنجم مجلس و هفتم ریاست جمهوری دیدیم».

پنجم اردیبهشت ماه محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در حاشیه افتتاح دفتر اصفهان این بنیاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما شخصاً در انتخابات آتی مجلس حاضر خواهید شد؟ گفت: «ما در انتخابات آتی حتما شرکت خواهیم کرد و به طور قوی حاضر خواهیم شد، حال آنکه آیا من و یا شخص دیگری به عنوان نامزد ورود خواهیم کرد یا خیر، برعهده تصمیمات اعضا و جمع‌بندی‌های مسئولین همفکر ما است»

اعضای حزب کارگزاران در راستای دیدارهای سیاسی خود، ششم اردیبهشت با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدار کردند.

در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه همایش «دلواپسیم» تجمع منتقدان توافق ژنو در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان(لانه سابق جاسوسی) با حضور شخصیت های سیاسی و نمایندگان مجلس برگزار شد. بازتاب این همایش به قدری بود که واژه «دلواپس» به عبارتی برای نشان دادن منتقدان توافق هسته ای بکار رفت و می‌رود. چند روز پس از برگزاری این همایش، محمدجواد ظریف در مجلس حاض شد و طی نطقی گفت: «ما همه دلاوریم نه دلواپس».

۳۷ نفر از اصلاح‌طلبان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت با حسن روحانی رئیس جمهور در کاخ سعدآباد تهران دیدار کردند.
غلامحسین کرباسچی ۲۷ اردیبهشت از ابقای خود به عنوان دبیر کل این حزب خبر داد و گفت: «اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس شورای مرکزی، سعید لیلاز قائم مقام دبیرکل، محسن هاشمی نائب رئیس حزب کارگزاران، سید افضل موسوی به عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند».

سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران در گفتگو با ماهنامه مهرنامه از برگزاری اولین همایش ملی اعتدال در ۲۴ خرداد خبر داد و گفت: «مکتب نیاوران خاستگاه گفتمان اعتدال است».

خرداد:

در دوم خرداد، ۲۵ نفر به عنوان اعضای شورای عالی بنیاد باران برای ۴ سال آینده انتخاب شدند. مدیر عامل بنیاد باران در این راستا اعلام کرد: «محسن آرمین، جواد امام، سید محمد بهشتی، حبیب‌الله بی‌طرف، جعفر توفیقی، حمیدرضا جلابی پور، مرتضی حاجی، سید صفدر حسینی، هادی خانیکی، احمد خرم، فاطمه راکعی، سید حسن رسولی، عبدالله رمضان‌زاده، حسام‌الدین سراج، زهرا شجاعی، علی شکوری راد، سید محمد صدر، محسن صفایی فراهانی، محمد رضا عارف، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی، الهه کولایی، محمد کیانوش‌راد، سید حسین مرعشی، مصطفی معین و عبدالله ناصری به عنوان اعضای شورای عالی بنیاد باران انتخاب شدند.»

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در ششم خرداد از صدور پروانه حزب متبوعش توسط وزارت کشور خبر داد و گفت: «با مراجعه به وزارت کشور این مجوز را که از سوی وزیر کشور صادر شده دریافت کردم».

آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در ۱۴ خرداد پس از شرکت در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) دچار عرضه قلبی شد و به کما رفت و در بیمارستان بهمن تهران بستری شد. رهبر معظم انقلاب، سران سه قوه و جمع کثیری از شخصیت‌های سیاسی و نظامی از آیت الله مهدوی کنی عیادت کردند.

۱۸ خرداد بود که طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی شامل سازوکار جدیدی برای صدور پروانه احزاب، شرایط انحلال گروه‌های سیاسی، شرایط کمک مالی دولت به احزاب، امتیازات ویژه دولت و صدا و سیما برای نامزدهای احزاب و ساز و کار جدید شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدهای احزاب اعلام شد که پس از بررسی در کمیسیون شوراها در نوبت بررسی در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. این طرح شامل موادی در خصوص سازوکار تاسیس احزاب بود و تاکید داشت که تا زمانی که حزبی پروانه فعالیت دریافت نکرده است حق معرفی کاندیدا ندارد. البته این طرح پس از برخی حرف و حدیث ها سه ماه مسکوت ماند تا سپس توسط کمیسیون بررسی شود و به صحن علنی مجلس بیاید.
اجلاس بانوان اصولگرا ۲۰ خرداد به همت شورای همگرایی اصولگرایان و با سخنرانی آیت الله نوری همدانی برگزار شد.

۲۱ خرداد اعلام شد همایش ستاد حامیان مردمی دولت که قرار بود به مناسبت سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ با سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن شهید شیرودی برگزار شود، لغو شده است.
همایش حزب همبستگی در تاریخ ۲۲ خرداد با حضور فعالیت سیاسی اصلاح طلب و با تاکید بر نقش اعتدال در فعالیت اصلاح طلبن برگزار شد.

رئیس جمهور به مناسبت سالگرد پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری در همایش انتظار و امید در تالار وارت کشور سخنرانی کرد. روحانی در این همایش در واکنش به برخی علما و خطبای جمعه که به سخنان وی مبنی بر اینکه نمی‌شود مردم را به زور به بهشت برد انتقاد کرده بودند گفت: «برخی انگاری هنوز در عصر حجر زندگی می‌کنند»
سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در گفتگو با ویژه نامه ۳۱ خرداد روزنامه اعتماد با بیان اینکه اگر اصلاح‌طلبان نباشند روحانی هم وجود ندارد اظهار کرد: «هدف اعتدال بازگشت به وضعیت قبل از اصلاحات است؛ اصلاح‌طلبان ستون فقرات برنامه‌های روحانی هستند». حجاریان اصلاح‌طلبان را ستون فقرات برنامه‌های روحانی دانست و گفت: «اگر اصلاح طلبان بشکنند، روحانی هم می‌شکند. بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان پس از حوادث سال ۸۸ بسیار لاغر شده است».

تیر:

برخی هواداران محمود احمدی‌نژاد (هما) نشستی هم اندیشانه را در تاریخ ۳ تیر سالگرد پیروزی احمدی نژاد در سال ۸۴ با عنوان «دکتر شریعتی و احیای اندیشه عدالت» برگزار کردند. آنها اعلام کردند احمدی‌نژاد احیاگر اندیشه عدالت است و عدالت در اندیشه دکتر شریعتی نیز جایگاه خاصی دارد.

همایش «ما دلارامیم» توسط حزب مردمسالاری در واکنش به همایش دلواپسیم ۱۲تیرماه (پنجشنبه) در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این همایش مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور پارلمانی وزارت امور خارجه، اعضای شورای مرکزی حزب مردمسالاری و جمعی از نمایندگان ادوار مجلس حضور داشتند. مراسم ضیافت افطار رئیس‌جمهور با شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب در تاریخ ۱۸ تیر در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

۱۸ تیر جلسه هم‌اندیشی اصولگرایان با حضور برخی شخصیت‌ها و چهره‌های اصولگرا همراه با ضیافت افطار در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد. در این ضیافت حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی، سیدمحمد حسینی، منوچهر متکی، علی نیکزاد، محمدحسین طریقت‌منفرد، مرتضی تمدن، علی خلیلیان، محمد مهدی زاهدی، کامران دانشجو، خسرو دانشجو، عباسی وزیر سابق ورزش و جوانان، یحیی آل اسحاق، صدرالدین شریعتی، مسعود زریبافان، محمد شیخان، برخی ائمه جمعه و همچنین برخی دیگر از چهره‌های سیاسی اصولگرا در این مراسم حضور داشتند.

مرداد:

چهارم مرداد ماه احزاب و استانداران با وزیر کشور در حاشیه ضیافت افطاری رحمانی فضلی در تالار پیامبر اعظم (ص) وزارت‌ کشور دیدار کردند. در این نشست  پیشنهاد تشکیل کارگروه سه‌جانبه دولت، مجلس و احزاب به منظور تدوین قانون انتخابات و لایحه احزاب مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت.

اولین نشست کارشناسی احزاب با وزارت کشور ۱۴ مرداد با حضور کارشناسان حزبی وزارت کشور برگزار شد. اصغر افتخاری اعلام کرد: مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور از طرف رحمانی فضلی موظف شد تا طرحی را در مورد قانون احزاب آماده کند که هم نظر نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌ها و هم فعالان سیاسی و حزبی و هم ملاحظات معاونت سیاسی وزارت کشور در نظر گرفته و ترکیب شود تا به توافق حداکثری برسد.

احیای خانه احزاب منتفی شد. حسن غفوری‌فرد رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب ۱۴ مرداد با بیان اینکه امروز دیگر کمیته اجرایی احیای خانه احزاب وجود ندارد گفت: کمیته اجرایی احیای خانه احزاب منتفی شده است، زیرا احزاب اصولگرا با آن موافقت نکردند و ما اگر بتوانیم موافقت احزاب اصولگرا را بگیریم سپس باید طرح جدیدی را طراحی کنیم.

بیستم مرداد ماه بود که برخی از جوانان اصلاح‌طلب که عمدتاً در حزب منحله مشارکت در سال ۸۸ فعال بودند تشکل جدیدی را تحت عنوان «نـدا» مخفف «نسل دوم اصلاح طلبان» راه‌اندازی کردند. چهره‌هایی همچون صادق خرازی، سجاد سالک و رضا شریفی حسن یونسی شهاب الدین طباطبایی و مجید فراهانی در هیئت موسس تشکل مذکور هستند.

شهریور:

یازدهمین کنگره سراسری جامعه اسلامی مهندسین ششم شهریور با حضور آیت‌الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد‌رضا باهنر دبیرکل جامعه مهندسین، اعضای شورای مرکزی تهران و استان‌های این تشکل، برخی از دبیران جبهه پیروان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سازمان تبلیغات و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران سازندگی در نهم شهریور ماه با اشاره به تاسیس حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان گفت: «من فکر می کنم جوانان اصلاح طلب باید در احزاب در کنار شخصیت‌های باتجربه جناح اصلاح طلب کار کنند و کار حزبی-سیاسی را بیاموزند. بنده نیز به همین خاطر در حزب کارگزاران فعال شده ام تا اصول کار حزبی را بیاموزم. ایجاد یک حزب جدید با محوریت جوانان را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم این یک پرش و جهش به جلو است همانطور که در ادبیات مصطلح می‌گویند "غوره نشده می خواهد مویز شود"، لذا این جوانان به زودی به اشتباه خود در این زمینه پی خواهند برد».

شانزدهمین اجلاس رسمی خبرگان رهبری به ریاست آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نایب رئیس مجلس و با حضور اعضای خبرگان صبح ۱۱ شهریور در محل ساختمان مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد.

۲۴ شهریور بود که اولین بیانیه راهبردی هیات موسسان حزب تازه تاسیس «ندای ایرانیان» منتشر شد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «ما غفلت و خطای خود را در ناکامی‌ها و شکست‌های دیروز بی تاثیر نمی‌دانیم؛ و نسبت به گذشته عملکرد خود دچار تحجر و جمود نیستیم. از این رو نقد گذشته نه به منظور مچ گیری و مقصریابی بلکه برای اطمینان از عدم تکرار خطاها و افزایش کارایی اصلاحات را امری ضروری می‌دانیم و در تمام ناکامی ها و کامیابی‌ها خود را شریک و مسئول می‌دانیم؛ از این رو بنا نداریم با نقد دیگران خود را مبرا نشان دهیم، ضمن آن که بر این باوریم که به دور از تندروی و افراط و با دوری جستن از کنش سیاسی مبتنی بر هیجانات زود گذر و با عمل تشکیلاتی قدرتمند می‌توان به روندی که در سال‌های گذشته توسعه کشور را مختل و هزینه‌هایی را به طرفین تحمیل کرد، پایان داد. رویکردی که اینک از پس تجارب تلخ و سخت پدید آمده است ما را به سمتی و نقشه راهی هدایت می‌کند که در آن جامعه مدنی، شکل و مفهوم عینی پیدا کند تا آنجا که نسبت میان جامعه و حاکمیت، و مردم و دولت، با ارتباطی عمیق و گسترده آمیخته شود؛ جامعه‌ای که در آن احزاب و گروه‌های مختلف فکری، احساس نشاط و امکان مشارکت همه جانبه پیدا کنند و  نهال اعتماد همگانی را به درختی تنومند مبدل سازند و یاس و ناامیدی را برای همیشه از میان بردارند».

۲۶ شهریور هشتمین مجمع عمومی اتحادیه احزاب سیاسی با ۳۰۰ حزب در آسیا و با حضور نمایندگان احزاب سیاسی از ۵۲ کشور آسیا در سریلانکا از ۲۶ تا ۳۱ شهریور ماه برگزار شد. در این مجمع که نمایندگان مجالس آسیایی نیز شرکت داشتند علاوه بر جلسات مجمع عمومی و سخنرانی نمایندگان کشورها در رابطه با آینده قاره آسیا و راه‌های رسیدن به آسیای مطلوب، توسعه یافته و امن که نماینده موتلفه هم در این رابطه سخن گفت، در کمیته‌های جوانان و زنان نیز نمایندگان جوان و زنان کشورها در این رابطه بویژه نقش جوانان و زنان در آینده مطلوب آسیا سخن گفتند و در نتیجه ۳ قطعنامه کلی و جوانان و زنان به تصویب رسید.

مهر:

مجوز فعالیت جبهه پایداری در تاریخ اول مهرماه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تائید شد.
کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز در تاریخ دوم مهر ماه بنابر اعلام مصباحی مقدم با دو کارگروه انتخاباتی مجلس خبرگان و مجلس دهم تشکیل شد. این کمیته با عضویت ۸ نفر از اعضای جامعه روحانیت مبارز تشکیل شد. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، حجت‌الاسلام تقوی،  حجت‌الاسلام معزی، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم و حجت‌الاسلام پورمحمدی در این کمیته حضور دارند. مصباحی مقدم در این زمینه گفت: «تشکیل کمیته سیاسی به عنوان کمیته انتخابات در جامعه روحانیت مبارز به تصویب رسید و مقرر شد این کمیته فعالیت مربوط به انتخابات آینده در سال ۹۴ را سیاستگذاری و هدایت کند».
همایش وحدت اصولگرایان ۱۹ مهر با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد. در این همایش علاوه بر آِیت‌الله مصباح یزدی، آیت الله موحدی کرمانی، غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی، محمد‌نبی حبیبی، حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا، حجت‌الاسلام روانبخش، محسن کوهکن، اسدالله بادامچیان، حسین فدایی، مهرداد بذرپاش، فاطمه‌ آلیا، مصطفی میرسلیم، حجت‌الاسلام ابراهیمی، رضا تقی پور، جواد شمقدری، امیری فرد، رامین، ترقی، الله کرم، حمید رضا حاجی بابایی، مصطفی نجار، قدیری ابیانه، حسین طلا، رسایی، علی‌اصغر زارعی، حجت‌الاسلام شیرمردی، حجت‌الاسلام آقاتهرانی، محمد سلیمانی، صادق محصولی، حجت‌الاسلام شجونی، حجت‌الاسلام نبویان، مجتبی رحماندوست، زریبافان، سعید‌لو، سیدمحمد حسینی، مسعود میر‌کاظمی، نقوی حسینی، صدر‌الدین شریعتی، نیکزاد، کامران دانشجو، روح‌الله حسینیان و کریمی اصفهانی حضور داشتند.
همایش «امتداد اعتماد» ۲۱ مهرماه از سوی حزب اعتماد ملی استان تهران، عصر روز عید غدیر در موسسه الهادی(ع) برگزار شد. این اولین مراسم رسمی بعد از توقف فعالیت‌های حزب اعتماد ملی بود که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و اعضای این حزب از جمله محمدرضا عارف، الیاس حضرتی، عیسی سحرخیز، محمدجواد حق شناس، هادی غفاری، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان، رسول منتجب‌نیا و عیسی سحرخیز در آن حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم نماهنگی پخش شد که در آن مهدی کروبی از سران فتنه ۸۸ از خودرو پیاده شده و به سمت محمد خاتمی می رود. در حالی که این نماهنگ در حال پخش بود برخی حاضران شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد سر دادند. تمامی سخنرانان مراسم بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر سران فتنه ۸۸ تاکید داشتند و ابراز امیدواری کردند عید غدیر سال آینده با حضور این افراد همایش برگزار شود. گفتنی است این همایش با واکنش های بسیاری در فضای سیاسی روبرو شد.

در تاریخ ۲۳ مهرماه بود که حجت الاسلام تقوی خبر داد: «آیت‌‌الله مصباح‌یزدی رئیس موسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی (ره)، ‌ آیت‌الله موحدی‌کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با یکدیگر دیدار خواهند کرد». گفتنی است این دیدار پس از اعلام تاریخ های مختلف از سوی رسانه ها و فعالین سیاسی نهایتا در سال ۹۳ برگزار نشد.

شاید تاریخ ۲۳ مهرماه برای حزب کارگزاران به یاد ماندنی باشد و یکی از روزهای تاریخی دنیای سیاسیت کشور باشد. «محمد هاشمی رفسنجانی» با انتشار اطلاعیه ای در رسانه ها استعفای خود را از حزب کارگزاران اعلام کرد.

متن این استعفا نامه بدین شرح است:

«بسمه تعالی

جناب آقای محمد هاشمی از تاریخ اول شهریور سال جاری (۱۳۹۳) از عضویت و کلیه مسئولیت های خود در حزب کارگزاران سازندگی استعفا نموده است. و در حال حاضر عضو هیچ حزب و گروهی نمی‌باشد و همچنین مسئولیت و عضویتی در حزب کارگزاران سازندگی ندارد.

ایشان از بدو تاسیس تا زمان استعفا، عضو و رئیس هئیت موسس حزب، عضو شورای مرکزی حزب و عضو و دبیر کمیته سیاسی حزب کارگزاران بوده است»

محمد هاشمی علت استعفای خود از حزب گارگزاران سازندگی پس از ۲۰ سال را در مصاحبه با شرق اینگونه بیان میکند: «آنچه اخیرا اتفاق افتاد و به استعفای من منجر شد، ترکیب شورای مرکزی جدید بود. بالاخره اشخاصی در این گروه الان حضور دارند که از بدو تاسیس با کارگزاران نبودند و دربرهه‌هایی، منتقد کارگزاران بوده‌اند. من نمیخواهم سرنوشتی همانند سرنوشت مشارکت برای کارگزاران ایجد شود. من برای آقای خاتمی و سایر احزاب احترام قایلم اما نه آنها من را برای عضویت در شورای مرکزی احزاب‌شان دعوت می‌کنند و نه من در صورت دعوت‌شان می‌روم.»

آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری پس از ۵ ماه کما در تاریخ ۲۹ مهر ماه درگذشت. رهبر معظم انقلاب بر پیکر رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در دانشگاه تهران اقامه نماز کردند

آبان:

پس از اظهارت آیت الله خاتمی در ۶ آبان مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی اعلام کرده است که در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری کاندیدا نمی شود، آیت الله هاشمی رفسنجانی در جوابیه ای گفت: «درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد». به دنبال این اظهارات برخی اعضای خبرگان از جمله آیت‌الله علم الهدی به سخنان هاشمی رفسنجانی اعتراض و اعلام کردند: «در مجلس خبرگان رهبری ناصالح نداریم».

آذر:

ششمین کنگره حزب اسلامی کار از صبح چهارشنبه ۱۲ آذر در سالن تلاش برگزار شد. در این کنگره عبدالواحد موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و حسین کمالی دبیرکل حزب کار سخنرانی کردند.
آیت الله موحدی کرمانی در ۱۳ آذر در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که بدون حضور هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی برگزار شد به عنوان دبیر کل جامعه روحانیت مبارز انتخاب گردید.

جامعه روحانیت مبارز در همین راستا بیانیه ای را صادر و اعلام کرد: «رحلت عالم عالم، مجاهد فی‌سبیل‌الله و همراه راستین امام و نظام حضرت آیت‌الله حاج‌شیخ‌محمدرضا مهدوی‌کنی (طاب‌ثراه) بار دیگر خاطره فقدان دوستان وفادار انقلاب اسلامی را زنده کرد. او که در جرگه خاصان امام راحل (رضوا‌ن‌الله علیه) و از نخستین مدیران انقلاب بوده پایبندی به اصول و ولایت فقیه را در عمل به اثبات رساند.

مدیریت او نمایانگر درکی تازه و کارساز از کارآمدی و رابطه آن با روحانیت انقلابی بود. شکل دادن و ایجاد انسجام میان نیروهای همراه و کارآمد، از راه ارائه طرح و برنامه هماهنگ برای اداره جامعه آرمان دلسوزانه بزرگانی مانند آیت‌الله مهدوی بود که هم امکان رقابت عادلانه با سایر اندیشه‌ها را فراهم می‌کرد و هم همه افراد همدل را در زیر ردای فراگیر خود جای می‌داد. حضور به موقع در صحنه‌های عمل اجتماعی،   مسئولیت‌پذیری و دفاع صریح و عاقلانه از آرمان‌ها، ‌آن یار وفادار اسلام و امت را در جایگاهی قرار می‌داد که امروزه می‌توانیم به تاسی از قرآن کریم او را منادی و مبلغ اخلاق‌مدار مدیریت و خدمت بدانیم.

به راستی حلقه مفقوده سلامت و صداقت، با وجود انگیزه صدق انقلابیونی چون او کامل می‌شد و معنا می‌یافت.

جامعه روحانیت که از آغاز نهضت اسلامی در قالب یاران و شاگردان امام تلاشی پیگیر داشت پس از پیروزی و در دوران گذار نیز نقشی بایسته و بی‌بدیل در تحولات ایفا کرد. شهادت برخی اعضای نامدار این تشکیل انقلابی، مانند استاد مطهری، ‌آیت‌الله شهید بهشتی، دکتر باهنر و دکتر مفتح، نشانگر اوج همگامی و همنوایی جامعه روحانیت با جامعه انقلابی بود.

جامعه روحانیت امروز و در آینده نیز بر میثاق پیشین خود با اسلام و انقلاب و مدیریت ولایی باقی خواهد ماند. پویایی و حرکت رو به جلوی این نهاد روحانی، مستلزم تنظیم و روزآمدکردن سازوکارهای اجرایی آن است. به این منظور شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در آخرین جلسه خود که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، انتخاب دبیرکل جدید جامعه روحانیت مبارز را در دستور کار خود قرار داد و پس از آن رای گیری، حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی از موسسان جامعه روحانیت مبارز و از ابتدا تاکنون یکی از اعضای مؤثر شورای مرکزی بوده است.

جامعه روحانیت مبارز ضمن سپاسگزاری فراوان از حضور علاقمندان به مقام معنوی انقلابی و علمی آیت‌الله مهدوی کنی در مراسم تشییع و سوگواری ایشان و آرزوی توفیق الهی برای دبیرکل جدید جامعه ملت عظیم‌الشان ایران اسلامی را چونان همیشه به حضور هوشمندانه و سرافرازانه در همه صحنه‌های عزت، حق طلبی و حمایت از نظام اسلامی دعوت می‌کند و برای امت اسلامی و رهبری معظم انقلاب اسلامی آرزوی سعادت و سلامت و عزت روزافزون دارد».

دی:

ششمین کنگره سراسری جمعیت ایثارگران صبح ۱۱ دی ماه با حضور شخصیت‌های سیاسی در مجموعه فرهنگی سرچشمه و با شعار «پیشرفت و عدالت اسلامی» آغاز شد. در این مراسم حجت‌الاسلام تقوی، غلامعلی حدادعادل و حجت‌الاسلام صدیقی سخنرانی کردند.

محمدحسن غفوری فرد عضو ادوار خانه احزاب در حاشیه این کنگره با بیان اینکه «اکثر گروه‌های اصولگرا به خاطر ذهنیت منفی با احیای خانه احزاب قبلی مخالف هستند»، گفت: «در حال حاضر مباحث بر روی شکل و فرم بوده و به دنبال راه‌اندازی باشگاه احزاب هستیم».

دوازدهم دی اعضای جدید شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی اعلام شد. این جمعیت طی اطلاعیه ای اعلام کرد؛ طبق ماده ۲۱ اساسنامه این تشکل، اعضای جدید شورای مرکزی با اکثریت آرا برای دو سال آینده انتخاب شدند.

محمد علی تقوی‌راد، مصطفی توکلیان، عباس درویش توانگر، رضا روستاآزاد، علیرضا سربخش، صدیقه شاکری، عشرت شایق، محمد علی شم آبادی، جواد عامری، جلیل محبی، عبدالمطهر محمدخانی، مهدی مذهبی، مراد علی منصوری رضی و مجتبی توانگر به عنوان اعضای جدید شورای مرکزی این تشکل انتخاب شده اند.

در حال حاضر هادی ایمانی، علی دارابی، مجتبی شاکری، حسین فدایی، لطف الله فروزنده، احمد علی مقیمی، الیاس نادران، احمد نجابت و علی یوسف پور هیات موسس کنونی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هستند.

۱۱ دی ماه بود که خبری منتشر شد که «حزب اتحاد ملت ایران» با حضور اعضای حزب مشارکت برای حضور در عرصه سیاسی اعلام موجودیت کرد. این حزب درخواست مجوز خود را به کمیسوین ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور ارائه کرد که تا پایان سال کمیسوین ماده ۱۰ درخصوص آن اظهار نظر نکرد.
پنجمین نشست همگرایی اصولگرایان از سوی شورای همگرایی اصولگرایان در تاریخ ۱۸ دی ماه در سالن اجتماعات مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام  سیدرضا تقوی،  غلامعلی حدادعادل، اسماعیل کوثری، حسین فدایی، سیدمحمد حسینی، مصطفی محمدنجار، غلامرضا خواجه سروی، حسین طلا، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، اسدالله بادامچیان، محمدنبی حبیبی، سیدحسین نقوی حسینی، محمدحسن غفوری‌فرد، مرتضی تمدن، سعیدلو، محمدرضا باهنر، محسن کوهکن، حجت‌الاسلام موسی قربانی، صادق خلیلیان، فاطمه آلیا، سلیمانی، کریمی اصفهانی، حسین الله‌کرم، امیری‌فر، محمدمهدی زاهدی، حمیدرضا ترقی و شهاب‌الدین صدر حضورداشتند.

در این همایش آیت‌الله علم‌الهدی، غلامعلی حدادعادل و حجت‌الاسلام تقوی سخنرانی کردند.

نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد در مدرسه عالی امام کاظم(ع) ۲۵ دیماه برگزار شد. در این اجلاسیه آیت الله یزدی، آیت الله حسینی بوشهری و رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند
همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در کانون توحید با دعوت از هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در تاریخ ۲۵ دی ماه برگزار شد. این همایش با حضور دبیران کل عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جمع زیادی از فعالان اصلاحات برگزار شد. در این همایش قاطبه سخنرانان از آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از حصر سخن گفتند. در این همایش از هاشمی رفسنجانیو  سید محمد خاتمی پیام های جداگانه ای قرائت شد.

این همایش قرار بود در نیمه اردیبهشت برگزار شود که بنابردلایلی تا دیماه به تعویق افتاد.

بهمن:

اولین کنگره سالانه حزب مردمی اصلاحات عصر دوم بهمن در مجتمع فرهنگی جماران برگزار شد. شعار کنگره سالانه حزب مردمی اصلاحات با عنوان «توسعه سیاسی، زیربنای توسعه پایدار» بود. محمدزارع فومنی در این کنگره از میانگین بالای سنی دولت یازدهم انتقاد کرد و  گفت: «آقای روحانی دولتتان پیر است». این حزب همچنین در بیانیه‌ای تاکید کرد: «راهکار ائتلاف برای انتخابات مجلس آینده ایجاد تکثر گرایی و دوری از تک محوری است».

اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در تاریخ ۴ بهمن ماه با سفر به قم با برخی علما از جمله آیت‌الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی دیدار کردند. کنگره مجمع نیروهای خط امام(ره) ۵ دی ماه برگزار و اعضای جدید شورای مرکزی این تشکل سیاسی انتخاب شدند. سیدهادی خامنه ای و هادی غفاری از جمله اعضای شورای مرکزی این مجمع هستند.اعضای هیأت موسس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در تاریخ ۶ بهمن با صدور بیانیه ای استعفای خود را از این سازمان اعلام کردند: «در شرایط کنونی به ذکر علنی دلایل این استعفا که ممکن است مورد سوء استفاده سودجویان و بدخواهان جریان اصلاحات قرار گیرد نمی‌پردازیم. ما از هر کس که حتی یک کلام به ما آموخته باشد سپاسگزاریم و برای حزب اسلامی کار و اعضایش آرزوی موفقیت داریم».

اجلاس دبیران استان‌ها و شهرستان‌های حزب مؤتلفه اسلامی با شعار «بصیرت انقلابی، همگرایی ولایی» و با سخنرانی آیت الله علم الهدی ۹ بهمن ماه در مشهد مقدس برگزار شد.

سیزدهمین کنگره حزب مردم‌‌سالاری صبح پنجشنبه ۹ بهمن با حضور دبیرکل، اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های حزب مردم‌سالاری در مجتمع آدینه تهران برگزار شد. در این کنگره که برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب از جمله الیاس حضرتی عضو حزب اعتماد ملی، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، محمد سلامتی دبیرکل حزب منحله مجاهدین، موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم، محمدرضا راه‌ چمنی دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی، رهامی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس حضور داشتند، ‌ پیام هاشمی و خاتمی خطاب به این کنگره نیز قرائت شد. همچنین در پایان این کنگره از سایت خبری حزب مردم‌سالاری با عنوان (حسنی) رونمایی شد.


 همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه صبح پنجشنبه ۳۰ بهمن با حضور محمد‌باقر نوبخت دبیرکل این حزب، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب و فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله رفسنجانی و عضو شورای مرکزی این حزب در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

اسفند:

هفتمین کنگره حزب اراده ملت ایران (حاما) صبح جمعه اول اسفند در تالار همایش‌های فرهنگ و هنر تهران برگزار شد. محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، سیدعبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل نیروهای خط امام، احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، فائزه هاشمی عضو حزب کارگزاران سازندگی، قدرت الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش حضور داشتند.


نشست شورای هماهنگی اصولگرایان با حضور حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای همگرایی اصولگرایان ۷ اسفند در موسسه فرهنگی شهدای موتلفه برگزار شد. در این نشست علاوه بر فعالان رسانه‌ای اصولگرا سیدمحمد حسینی دبیر کمیته اطلاع‌رسانی شورای همگرایی اصولگرایان، کامران دانشجو، قدیری ابیانه، انصاریان و برخی دیگر چهره‌های اصولگرا نیز حضور داشتند.


نخستین کنگره حزب ندای ایرانیان صبح پنج شنبه ۷ اسفند در تالار آدینه تهران با حضور شخصیت‌های این حزب، برگزار شد. صادق خرازی رئیس هیأت موسس حزب، حسن یونسی عضو شورای مرکزی حزب، شهاب طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب، محمد فراهانی دبیر کل موقت حزب ندای ایرانیان، فیض الله عرب سرخی عضو شورای مرکزی سازمان منحله مجاهدین انقلاب، سید عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، شهربانو امانی نماینده سابق مجلسدر این مراسم حضور داشتند. پس از برگزاری این کنگره صادق خرازی به عنوان رئیس شورای مرکزی و مجید فراهانی به عنوان دبیر کل حزب ندای ایرانیان انتخاب شدند. کنگره حزب به منظور دریافت پروانه فعالیت حزبی برگزار شده بود.


اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری صبح پنجشنبه ۱۴ اسفند در مؤسسه فرهنگی شهدای مؤتلفه اسلامی برگزار شد. در این اجلاس آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان نایب‌رئیس جبهه پیروان، محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس، احمد کریمی‌اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار، حبیب‌الله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس و عباس شیبانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم حضور داشتند و آیت الله موحدی کرمانیو  محمدرضا باهنر سخنرانی کردند.

 گفتنی است در سال ۹۳ بحثی درخصوص احیای خانه احزاب نیز مطرح شد که پس از اعلام مخالفت اصولگرایان با احیای آن و طرح جایگزینی باشگاه احزاب تقریبا به حاشیه رفت. اما در این میان وزارت کشور نیز با سه گام پیشنهادی به احزاب درصدد ایجاد بستر احیای این تشکل صنفی است که باید دید در سال ۹۴ وزارت کشور و احزاب دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب چه تصمیمی درخصوص این خانه خواهند گرفت.