به گزارش پارس به نقل از فارس ، صادق زیباکلام کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان اخیر اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهو مبنی بر جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات 94 اظهار داشت: علت‌ و ریشه همه مفاسد در ایران اعم از مفاسد اقتصادی و پول‌های کثیفی که آقای ترکان و وزیر کشور نیز از آن سخن گفتند، اقتصاد دولتی ایران است.

*ریشه پول‌های کثیف اقتصاد دولتی است

زیباکلام با بیان اینکه تا زمانی که اقتصاد دولتی در کشور حاکم باشد مفاسد اقتصادی به اشکال گوناگون باقی می‌ماند افزود: بنابراین با گرفتن، زدن، بستن و اعدام این موضوع درست نخواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: بنابراین هر فردی که صادقانه خواهان مبارزه با پول‌های کثیف و عدم ورود آن به عرصه سیاست است باید این سوال را بپرسد که چرا فساد اقتصادی در کشور عمومیت دارد و آیا بین مفاسد اقتصادی و اقتصاد دولتی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر؟

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه راهکار اجرایی را می‌تواند برای این پدیده عملیاتی کند گفت که بر فرض دولت بگوید که بنده از پول کثیف استفاده کرده‌ام یا اسم چند نفر را مطرح کند، مگر آقای رحیمی نگفت که پول‌ها را به نمایندگان داده و آنها صرف انتخابات کرده‌اند، آیا حتی یک نفر از آنها که پول گرفته بودند دچار مشکل شدند؟ انگار رحیمی این پول‌ها را در قرقیزستان و گینه‌بیسائو خرج کرده است لذا پول‌های کثیف هم مصداق همین امر است.

*ترکان و روحانی نمی‌توانند جلوی ورود پول‌ کثیف را بگیرند

زیباکلام در خصوص اینکه برخی، جلوگیری از ورود پول‌های کثیف را به انتخابات مصداق ورود انتخاباتی دولت می‌دانند گفت: نه آقای ترکان و نه آقای روحانی نمی‌توانند جلوی ورود این پول‌ها را به انتخاباتی که اسفند سال آینده برگزار می‌شود بگیرند؛ وقتی دولت اطلاعی ندارد چگونه می‌تواند آن را کنترل کند مگر اینکه بگوییم پول کثیف دست دولت است.

این کارشناس اصلاح‌طلب با بیان اینکه فکر می‌کنم آقای ترکان وقتی گفته که اجازه نمی‌دهیم این پول‌های کثیف وارد انتخابات 94 شود قصد امید دادن داشته است گفت: بر فرض مثال اگر در انتخابات 500 میلیون تومان به بنده کمک شود این چه ربطی به دولت دارد و اگر دولت ثابت کند که این پول از راه‌های ناصواب به دست آمده بازهم باید به قوه قضاییه ارجاع شود.

وی در پاسخ به این سوال که طبق صحبت‌های شما به نظر می‌رسد مبارزه با مفاسد به ابزار سیاسی تبدیل شده است گفت: هر کس در خصوص مبارزه با فساد از هر سه قوه صحبت کند شعار می‌دهد چراکه اگر صادق بودند باید این سوال را مطرح می‌کردند که چرا اقتصاد دولتی ما فساد می‌آفریند اما در سایر کشورها که دولتی نیست مفاسد نیز کمتر است.