به گزارش پارس ، ایکنا به نقل از روزنامه «Huffington Post» خبرداد، مونتیل که با نام مستعار «فاروق العزیز» فعالیت می‌کرد، فاش کرد: «اف‌بی‌آی به من پول می‌داد تا در مساجد لس‌آنجلس و اورنج کانتی در کالیفرنیای جنوبی نفوذ کنم تا اطلاعات شخصی مسلمانان را در اختیار آنان بگذارم».

مونتیل که شهروند کالیفرنیاست، اقرار کرد که از تابستان ۲۰۰۶ م به مدت حدود ۱۵ ماه از سوی اف‌بی‌آی استخدام شد تا از مسلمانان مساجد اورنج کانتی در کالیفرنیای جنوبی جاسوسی کند.

وی به عنوان یک سوری فرانسوی‌تبار به مساجد و مراکز اسلامی می‌رفت و ادعا می‌کرد که می‌خواهد با ریشه‌های اسلامی خود دوباره پیوند برقرار کند.

مونتیل گفت که با حضور در مساجد نمازگزاران را تحریک می‌کرده تا در مورد جهاد صحبت کنند، سپس صدای آنان را ضبط می‌کرد.

وی همچنین شنودهایی را در دفتر ائمه مساجد و سازمان‌های اسلامی کارگذاری می‌کرد.

این فرد جاسوسی را پس از یک دوره آموزشی فشرده از سوی اف‌بی‌آی آغاز کرده که طی آن به او یاد دادند چگونه وانمود کند مسلمان است.

وی گفت: «اف‌بی‌آی به من اصول اسلامی را آموزش داد تا وارد جامعه مسلمانان شوم و خود را به عنوان یک مسلمانان در میان آن‌ها جا بزنم. من خود را فرد مجردی معرفی کردم که به دنبال همسر است تا با افراد ارتباط برقرار کنم درحالیکه متأهل بودم».

پس از حدود یک سال فعالیت در مسجد و مرکز اسلامی ارواین، مسئولان این مرکز دادخواست ممانعت از ورود او به این مرکز را تسلیم دادگاه کرد.

وی اقرار می‌کند که در این مدت به جاسوسی می‌پرداخته است.

مونتیل تصریح کرد: «پس از مدتی دچار تضاد شده بودم زیرا از سویی خود را در حال خدمت به کشور حس می‌کردم و از سوی دیگر کسانیکه از آنان جاسوسی می‌کردم مردم بی‌گناهی بودند که در فعالیت‌های جنایی نقشی نداشتند».

مونتیل تنها یکی از افرادی است که مشخص شده از سوی اف‌بی‌آی برای خبرچینی از مساجد استخدام شده‌اند.