پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر صالح زماني- پيشروي ارتش عراق به پشتيباني گروههاي شيعي متعدد در استان صلاح الدين و فراهم کردن زمينه هاي آزادي تکريت فارغ از مزيت هاي نظامي و ژئوپليتيک، پيام هاي مهم ديگري نيز دارد: 

اولا بيش از هر چيز به ناکارآمدي نيروهاي به اصطلاح ائتلاف در مبارزه با داعش صحه مي گذارد. نيروهايي که با نمايش امکانات هوايي و جنگنده هاي مجهزشان، مبارزه واقعي با تروريسم را از مسير اصلي آن منحرف کردند. 

دوما اينکه مبارزه با تروريسم بايد با چاشني اراده و اطمينان همراه باشد. فقدان اراده که خود را در تبليغات رسانه اي، مواضع پراکنده و متناقض و حمايت هاي گاه و بيگاه از داعش متبلور مي سازد، محصولي جز گسترش تروريسم در بر نخواهد داشت. 

سوما داعش بيش از هر زمان ديگري دريافته است که عراق و سوريه مکان مناسبي براي استقرار نيروهايش نخواهد بود. آنها که ديگر ماههاست پيشروي قابل توجهي در محدوده هاي اشغالي نداشته اند، تلاش مي کنند تا از آخرين منابع مالي موصل بهره برداري و به زودي منطقه را ترک کنند. کمي قبل سردار قاسم سليماني نيز از پايان داعش در عراق و سوريه خبر داده بود. 

چهارم و ازهمه مهم تر اينکه ملت عراق اعم از شيعه و سني ديگر معطل حمايت هاي خارجي نيستند. آنها به خوبي آگاهند که هيچ حرکتي در راستاي منافع يکپارچه عراق و استقلال اين کشور به ثمر نخواهد نشست مگر اينکه ماهيتي درون زا داشته باشد.