پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سخنگوي سازمان انرژي اتمي گفت: مطالبي هم كه به شكل تكراري از سوي آژانس مطرح مي‌شوند، مواردي هستند كه بارها جواب آنها را داده‌ايم.

بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: آخرين گزارشي كه از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منتشر شده تاييد مي كند كه جمهوري اسلامي ايران در چارچوب پادمان و توافقاتي كه داشته، به تعهداتش پايبند بوده است.

وي افزود: گزارش آژانس، نشان مي دهد با وجود افزايش بازرسي‌هايي كه در اين مدت داشته‌اند، نكته‌اي براي گرفتن ايراد و انحراف از فعاليت هسته‌اي كشورمان نداشته‌اند و البته مطالبي هم كه به شكل تكراري از سوي آژانس مطرح مي‌شوند، مواردي هستند كه بارها جواب آنها را داده‌ايم. 

سخنگوي سازمان انرژي اتمي خاطرنشان ساخت: به نظر مي رسد اين مساله به يك عادت تبديل شده است كه مساله تعليق را مطرح مي‌كنند و اين در حالي است كه ما هم‌اكنون مشغول مذاكرات هستيم و به سوالات آنها پاسخ مي‌دهيم و اصولا بحث تعليق ديگر مطرح نيست. 

وي درخصوص پاسخ به سوالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سوي سازمان انرژي اتمي ايران گفت: ه ١٨ موضوع و سوال مطرح بوده كه ١٦ مورد از آنها پاسخ داده شده و نهايي شده‌اند. در آن دو مورد هم ما پاسخ‌هاي خودمان را ارايه كرده‌ايم كه در يك مورد هم گفتيم بياييد دسترسي مديريت‌شده داشته باشيد كه مساله مريوان است. در مجموع مي‌توان گفت كه گزارش آژانس تاييدكننده اقدامات كشورمان است.

كمالوندي افزود: مطالبي از سوي آژانس مطرح شده بدون اينكه در اين باره مستنداتي قوي داشته باشند. يكي از اين مسائل، يك مقاله است كه نفس مقاله، جوابگويي نمي‌خواهد و البته ما توضيحات لازم را در اين باره داده‌ايم كه علي‌القاعده مجبور نبوديم پاسخ بدهيم. 

سخنگوي سازمان انرژي اتمي در خصوص مساله چاشني‌هاي انفجاري از راه دور گفت: به آنها گفته‌ايم بيايند و بازديد داشته باشند ولي آنها نمي‌آيند. پس ما در اين باره مشكلي نداريم وبن بستي مشاهده نمي شود.

وي با اشاره به بازنشستگي محمد اميري از اعضاي تيم هسته اي ايران در مورد فرد جايگزين گفت: جانشين ايشان آقاي اميني است كه مديركل حسابرسي مواد هسته‌اي هستند كه يكي از حوزه و شاخه‌هايي كه كار مي‌كنند مسايل پادماني است.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به حضور دكتر صالحي در مذاكرات و مباحثي كه در مورد متولي پرونده هسته اي ابراز مي شود گفت: مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه ١+٥ از سوي وزارت امور خارجه هدايت مي‌شود و براساس درخواست آنها در مباحث فني مشاركت داريم و تاكنون هم اين مساله پيشرفت داشته و مذاكرات فني هم در جريان است. 

كمالوندي افزود: البته اگر لازم باشد تعداد، سطح و تخصص افراد را براساس نياز مي‌توانيم تغيير و افزايش بدهيم و اين چيزي است كه درگذشته بوده و هم‌اينك نيز است. 

وي اضافه كرد: به عنوان نمونه، كساني كه اكنون در مذاكرات فني حضور دارند، برخي آنها در يك ماه پيش حضور نداشتند.