به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شهیندخت مولاوردی در دهمین نشست معاونت امور زنان و خانواده با دستگاه‌های اجرایی که امروز در مجتمع فرهنگی سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، اظهارکرد: در روز اول اجلاس کمیسیون مقام زن که مصادف با 8 مارس است، درباره توانمندسازی زنان و توانمندسازی بشریت صحبت می‌شود. همچنین در افتتاحیه کمیسیون مقام زن رییس هیات ایران درباره دستاوردها و چالش‌های ایران به منظور دستیابی به اهداف سند پکن سخنرانی می‌کند.

وی افزود: در مدت برگزاری اجلاس کمیسیون مقام زن میزگردهای مختلفی تشکیل می‌شود که رییس هیات ایران در دو میزگرد به مدت 3 تا 5 دقیقه سخنرانی می‌کند که شامل میزگردهای سرمایه‌گذاری برای برابری جنسیتی و میزگرد مرجع ملی برای پیشرفت کودکان در مکانیسم‌های نهادی می‌شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای نخستین‌بار برگزاری یک پنل دولتی را در سفر نیویورک هماهنگ کرده‌ایم، اظهار کرد: این پنل با همکاری دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل تشکیل می‌شود و درباره زنان 20 سال پس از اجلاس پکن است و در این پنل به بیان دستاوردهای ایران می‌پردازیم.

مولاوردی افزود: درحاشیه برگزاری اجلاس کمیسیون مقام زن ملاقات‌های دوجانبه‌ای انجام می‌شود که با توجه به استقبال زیاد برای انجام این ملاقات‌ها در سال گذشته پیش‌بینی می‌شود که تعداد این ملاقات‌ها در سال جاری نیز زیاد باشد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد ایران حضور جدی در اجلاس کمیسیون مقام زن خواهند داشت، اظهار کرد: برنامه سمن‌ها در ساختمان جنبی سازمان ملل برگزار می‌شود و بیشتر سمن‌های شرکت‌کننده دارای مقام مشورتی سازمان ملل هستند. از ایران نیز چندین سازمان مردم‌نهاد در حال اعزام اعضای خود به کمیسیون مقام زن هستند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما طی فراخوانی از سازمان‌های مردم نهاد درخواست کردیم که برنامه‌های خود به منظور ارائه در کمیسیون مقام زن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار دهیم. از بین برنامه‌ها، برنامه‌های 5 سازمان مردم نهاد قابل قبول و از استانداردهای لازم برخوردار بود، بنابراین 5 نفر از این سازمان‌ها را به منظور شرکت در کمیسیون مقام زن حمایت می‌کنیم.

مولاوردی افزود: بر خلاف ادعای برخی سایت‌ها که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری 100 نفر را همراه خود به نیویورک می‌برد، ما تنها 5 نفر از سازمان‌های مردم نهاد را همراه خود می‌بریم و از هرکدام از آنها حدود 10 میلیون تومان حمایت می‌کنیم. البته هنوز یک ریال به آنان پرداخت نشده است و پس از برگشت و ارائه گزارش خود این مبلغ به آنها پرداخت می‌شود.

وی در ادامه گفت: نمی‌دانم برخی از افراد برای صحبت‌های خود چه صحبت شرعی و قانونی دارند. آنان بدون داشتن اطلاعات دقیق اظهارنظر می‌کنند. البته ممکن است سازمان‌های مردم نهاد خودشان حدود 20 تا 30 نفر را همراه خود ببرند، اما من واقعا نمی‌دانم برخی از افراد براساس چه ملاکی اظهار کردند که معاونت امور زنان قرار است 100 نفر را همراه خود ببرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برخی از افراد نگران سیاه‌نمایی هیات ایران در نیویورک از وضعیت کشورمان هستند، اظهار کرد: ما برای پاسخگویی به این افراد متحیر مانده‌ایم. معاونت امور زنان در چارچوب سیاست تعامل سازنده با جهان و نیم‌نگاهی به اینگونه اجلاس تلاش می‌کند حضوری موثر و توام با واقع‌نگری داشته باشد. اگر برخی از افراد بیان واقعیت را سیاه‌نمایی می‌دانند؛ ما این کار را واقع‌گرایی قلمداد می‌کنیم.

مولاوردی افزود: سخنرانی من در اجلاس کمیسیون مقام زن را وزارت امور خارجه آماده می‌کند و تنها در صورت نیاز اصلاحاتی روی آن انجام می‌شود. از سوی دیگر کتاب عکس زنان را آماده کرده‌ایم که نشان‌دهنده حضور زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف است و هیچ توضیحی در این کتاب عکس ارائه نمی‌شود. ما معتقدیم که زنان ایرانی مانند رنگین‌کمان هستند نه ابزار و اصرار داریم واقعیت زنان ایرانی را به دنیا نشان دهیم.

وی با اشاره به گزارش ایران در کمیسیون مقام زن اظهار کرد: گزارش ما در اجلاس پکن + 20 شامل چهار بخش است و براساس گزارش‌های اخذ شده از تک تک دستگاه‌ها در زمینه 12 موضوع نگران کننده مطرح شده در سند پکن تنظیم شده است. البته مطالب ما خیلی دیر ارائه شد. قرار بود 30 اردیبهشت‌ماه ترجمه گزارش ایران به بانکوک آماده شود؛ اما با توجه به تعلل دستگاه‌ها این گزارش دیر آماده شد. حتی من به وزرا می‌گفتم که در صورت آماده نشدن گزارش دستگاهتان در زمینه حوزه‌های نگران‌کننده جای آن را در گزارش نهایی سفید می‌گذارم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر گزارش ایران در سایت سازمان ملل قرار دارد. قصد نداشتیم آن را به زبان فارسی ارائه دهیم، اما این کار را انجام دادیم و اعلام کردیم تا پایان ساعت اداری قبل از پرواز آماده دریافت پیشنهادات برای تکمیل و اصلاح گزارش ایران هستیم،‌ اما هنوز یک خط پیشنهاد و نظر دریافت نکرده‌ایم.

مولاوردی درباره ترکیب هیات ایران در کمیسیون مقام زن اظهار کرد: این ترکیب به نوعی تعریف شده که هر یک از اعضای آن کاری تعریف شده دارد و افرادی در این سفر حضور دارند که دستگاه‌شان تاثیرگذاری‌های لازم را در حوزه ماموریت‌شان داشته است. حتی یک نفر را از استان‌ها به منظور شرکت در هیات ایران انتخاب کردیم و قصد داریم در کمیسیون مقام زن تجربه‌های خود را به عنوان نمونه‌های موفق ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: در ترکیب هیات ایران اعضایی از خانواده شهدا قرار دارند که از دفاع حقوق انسانی زنان برخوردار هستند و همه ما نگران ارزش‌های موفق خود هستیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سفر خود به واتیکان اظهار کرد: سفر به واتیکان با هدف تعامل در زمینه چالش‌های مشترک در حوزه خانواده بین کشورهای دارای حکومت دینی انجام شد و ما تلاش می‌کنیم تا با همگرایی و ائتلاف با واتیکان در نشست 20 سال پس از اجلاس پکن شرکت کنیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

مولاوردی تاکید کرد: ما می‌خواهیم که به ما اعتماد شود و برخی افراد بدانند که ما هدف‌های مشترکی داریم. همه ما نگران از دست رفتن ارزش‌ها هستیم و برخی از روش‌ها موجب از بین رفتن ارزش‌ها می‌شود. امروزه دنیا با زبان آمار و اطلاعات صحبت می‌کند و درعمل باید ارتقاء شاخص‌ها و مراقبت از آنها را به دنیا نشان دهیم.

وی تصریح کرد: تصور می‌شود که کمیسیون مقام زن جلسه محاکمه است. در حالی که اینگونه نیست. این اجلاس یک مجموعه عمومی است نه شورای امنیت. این دو با هم تفاوت می‌کنند. بیشتر شرکت‌کنندگان در این اجلاس کشورهای در حال توسعه هستند و برای ارائه راهکار و ارزیابی وضعیت موجود زنان و خانواده تلاش می‌کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: درحال حاضر نگرانی‌هایی در زمینه بحران ازدواج، به رسمیت شناختن اشکال متعارف خانواده و افزایش طلاق وجود دارد و همین علت ما با مقامات واتیکان وارد صحبت شدیم و حتی با روسیه نیز گفت‌وگوهایی انجام دادیم. در اجلاس بانکوک مشخص شد که خوشبختانه کشورهای اسلامی دغدغه‌ای در حوزه خانواده ندارند و ما با کشورهایی مانند استرالیا، فیلیپین و روسیه همفکر بودیم.

وی افزود: برای سازمان ملل بروشوری به نام 20 در 20 آماده کرده‌ایم که به دستاوردهای ایران در حوزه زنان در 20 سال اخیر می‌پردازیم.

مولاوردی اضافه کرد: ما در زمینه شاخص توسعه انسانی و کاهش شکاف جنسیتی عملکرد خوبی داشته‌ایم و این موارد جزو محورهای مطرح شده در پنل دولتی خواهد بود. هرچند داخل نظام معتقدیم که نیازها کاملا برآورده نشده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: ایران از نظر آموزش زنان به افتخارات زیادی دست یافته است و این موضوع حتی یکی از موارد مطرح شده در سند فراتر از 2015 نیز است.

به گزارش ایسنا، مولاوردی با اشاره به اجلاس‌های برگزار شده پیش از کمیسیون مقام زن اظهار کرد: برای شرکت ایران در این اجلاس، سازمان ملل از ماه‌ها قبل با دولت‌ها مکاتبه کرده است و به همین منظور دو اجلاس منطقه‌ای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) برگزار شد و برآیند این اجلاس به سازمان ملل ارائه شد. این اجلاس‌ها شامل اجلاس مقدماتی بانکوک و اجلاس مقدماتی سمن‌ها بود که گزارش‌ها جمع‌بندی و به سازمان ملل ارائه شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آموزش یک موضوع راهبردی است، گفت: آموزش اهمیت زیادی در توان‌افزایی زنان، خانواده و جامعه دارد و کلید توانمندسازی محسوب می‌شود.

وی افزود: برخی افراد سواد را شامل مهارت، تسلط به زبان خارجی و مهارت کار با رایانه تعریف می‌کنند؛ اما برخی دیگر معتقدند که اگر کسی نتواند آموخته‌های کهنه خود را دور بیندازد، بی‌سواد محسوب می‌شود. امیدواریم بتوانیم با ایجاد همگرایی بسیارجدی در دستگاه‌ها به هدف ریشه‌کنی سواد تا سال 1404 دست یابیم.

مولاوردی درباره برنامه‌های پیش روی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: در زمینه حوزه آموزش برنامه‌هایی اعلام شده بود. اکنون منتظر اعلام نیازهای آموزشی و برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌ها هستیم تا به هدف توان‌افزایی در حوزه زنان و خانواده دست یابیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به هفته زن اظهار کرد: بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی وارد هفته زن می‌شویم. 22 فروردین‌ماه با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری همایش بانوی انقلاب به منظور گرامیداشت بانو ثقفی همسر امام راحل برگزار و در کنار آن نمایشگاه آثار زنان جهان اسلام برپا می‌شود. سبک زندگی بانو ثقفی با حضرت امام (ره) مشابه سبک زندگی حضرت خدیجه (س) است و تم این همایش ارائه الگویی به منظور تبیین و ترویج سبک زندگی حضرت خدیجه (س) است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در زمینه برنامه ششم توسعه گفت: در این زمینه با سازمان‌ها مکاتباتی شده است و منتظر موضوعات پیشنهادی آنها هستیم. برای 29 شورای تدوین برنامه ششم توسعه نیز نمایندگانی را معرفی کردیم که اولویت با مشاوران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی است.

مولاوردی در پایان درباره برنامه‌های سال 94 معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی بتوانیم موضوعاتی را به منظور اجرا در طول سال 94 معین کنیم و آنها را به نتیجه برسانیم.