به گزارش پارس به نقل از مهر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به موفقیت های حاصل شده در مذاکرات هسته ای اخیر در ژنو نوشت: ایران و قدرت های جهانی در آستانه دستیابی به یک توافق هسته ای هستند که برنامه هسته ای ایران را برای مدتی محدود می کند.

این روزنامه می نویسد: بعد از مدت ها پیشرفت های کم در مذاکرات هسته ای اینبار به نظر می رسد که طرفین در ژنو خواهند توانست تا ماه مارس درباره چارچوب توافق هسته ای نهایی در ماه ژوئن به توافق برسند هر چند این موضوع هنوز قطعی نیست.

در ادامه نویسنده به ویژگی توافق احتمالی پرداخته و می نویسد: در صورت این توافق محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران اعمال خواهد شد تا ایران نتواند به سلاح هسته ای در زمان کوتاه دست یابد اما حق هسته ای ایران برای تامین سوخت نیروگاه هایش برای تولید برق و مصارف پزشکی از بین نخواهد رفت و این امکان وجود خواهد داشت تا دانشمندان ایرانی دستاوردهای خود در عرصه هسته ای را که در طول ۶۰ سال به دست آورده اند حفظ کنند.

در ادامه نویسنده با اشاره به دیدگاه شماری از منتقدین توافق احتمالی در کنگره آمریکا که خواهان توقف کامل برنامه هسته ای ایران هستند، می نویسد: این خواسته آنها قابل دست یافتن نیست. جورج بوش در سال ۲۰۰۳ که ایران فقط چند ده سانتریفیوژ داشت نتوانست این کار را بکند امروز بعد از گذشت ۱۲ سال که ایران ۱۹ هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد این کار به مراتب سخت تر است.

نویسنده در ادامه می نویسد: حتی اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران فقط می تواند چند سالی دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را عقب بیاندازد ولی ایرانی ها را در این زمینه مصمم تر خواهد کرد و سرعت فعالیت های هسته ای ایران را بالاتر خواهد برد و موحب تشدید تنش ها در منطقه خواهد شد.