پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جعفر تكبيري- «بنده با توافقي كه بتواند انجام بگيرد موافقم، البته توافق بد نه. امريكايي‌ها مكرر تكرار مي‌كنند و مي‌گويند ما معتقديم كه توافق نكردن، بهتر از توافق بد كردن است؛ بله، ما هم همين عقيده را داريم. ما هم معتقديم كه توافق نكردن بهتر است از توافق بد، توافقي كه به ضرر منافع ملي است، توافقي كه موجب تحقير ملت بزرگ و با عظمت ايران است.» اين بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب در جريان ديدار اخير ايشان با كاركنان نيروي هوايي بود. سخناني كه حالا به مانيفست اصلي مذاكرات هسته‌اي تبديل شده است و در روز راهپيمايي بزرگ 22 بهمن نيز بسياري از راهپيمايان بر آن پافشاري مي‌كردند. 

alerjipelakard6

همين موضوع نيز باعث شد كه برخي نهادها در اقدامي خودجوش تلاش كنند با طراحي برخي پلاكاردها و پارچه‌نوشته‌ها به تبيين اين سخنان رهبر انقلاب بپردازند. اقدامي كه خالي از حاشيه نبوده و باعث شده كه رسانه‌هاي زنجيره‌اي آن را تضعيف تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بنامند و آن را دستاويزي براي حمله به اين نهادها و ارگان‌ها قرار بدهند. 

alerjipelakard5

يكي از اين نهادها كه در جريان راهپيمايي روز 22 بهمن اقدام به توزيع پلاكاردي با عنوان «توافق ننگين مايه ذلت است» كرده، سازمان بسيج شهرداري تهران بوده است؛ سازماني كه گويا تجديدنظرطلبان حساسيت ويژه‌اي نسبت به آن دارند و با هر اقدام اين سازمان صداي رسانه‌هاي وابسته به آنان نيز بلند مي‌شود. هنوز خاطره اعتراضات به تابلوي « صداقت امريكايي»  (كه ماهيت تاستكباري و غيرقابل اعتماد امريكايي را افشاد كرد) و‌ منجر به جمع‌آوري اين تابلوها از سطح شهر شده بود، به فراموشي سپرده نشده كه ماجراي تابلوهاي عنايت امريكايي و پلاكاردهاي راهپيمايي 22 بهمن به دستاويزي تازه براي حمله به سازمان بسيج شهرداري تهران تبديل شده است.  تابلوهاي عنايت امريكايي اشاره مستقيمي به اقدامات ضد بشري ايالات متحده عليه جمهوري اسلامي ايران دارد كه چند روزي است در گوشه و كنار شهر تهران به چشم مي‌خورد؛ اقداماتي نظير حمله موشكي به هواپيماي مسافربري ايران در خليج فارس، ترور دانشمندان هسته‌اي، تحريم‌هاي ناجوانمردانه عليه كشورمان، كودتاي 28 مرداد و ترور 17 هزار نفر توسط گروه‌هاي وابسته به ايالات متحده كه اين بنرها تلاش دارد آنها را به دلبستگان به ايالات متحده يادآوري كند. 

alerjipelakard4

حملات واحد 
درست پس از نصب اين تابلوها در سراسر شهر بود كه در جريان راهپيمايي 22 بهمن نيز توزيع پلاكاردهايي در مذمت توافق ننگين باعث شد كه رسانه‌هاي زنجيره‌اي حملات هماهنگي را متوجه سازمان بسيج شهرداري تهران بكنند. 

در همين ارتباط روزنامه آرمان‌ نوشت: بروز و ظهور شعارهايي در انتقاد از مذاكرات آن هم در روزي كه صدايي واحد از تمام ايران در حمايت از مواضع هوشمندانه كشورمان در مذاكرات هسته‌‌اي شنيده مي‌شد، تنها به سود افرادي تمام مي‌شود كه ادامه حيات سياسي خود را در عدم‌برون‌رفت كشور از اين مسئله مي‌بينند. اين در حالي بود كه بسياري از مردم خواسته‌هاي خود را در خصوص مذاكرات هسته‌اي به صورت دست نويس و حتي بدون هدايت قبلي در اين روز حمل مي‌كردند. 

روزنامه اعتماد نيز همسو با روزنامه آرمان در اين باره نوشت: روز 22‌بهمن حاشيه‌هاي زيادي داشت؛ حاشيه‌هايي كه بيشتر حول انتقاد از دولت يا تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي مي‌گشت! و منتقدان اين روز را غنيمت شمرده بودند. 

خبرگزاري ايلنا نيز ضمن اعتراض به پلاكاردهايي با مضمون هسته‌اي در راهپيمايي 22 بهمن مدعي شد اين اقدامي جهت‌دار از سوي منتقدان است و در ادامه آن سايت دويچه‌وله نيز به تخريب اين روز بزرگ پرداخت. 

روزنامه شرق نيز در اين باره گفت‌وگويي با حكيمي‌پور، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر داشته كه وي در اين رابطه با تأكيد ‌بر اينكه نبايد از بودجه شهرداري بهره‌برداري سياسي شود، زيرا اين اقدام يك‌ آفت است، گفته است: شهرداري نبايد از امكانات، اموال و دارايي خود براي مسائل سياسي هزينه كند. 

alerjipelakard2

حكيمي‌پور با تأكيد بر اينكه شهرداري‌ها نبايد وارد كار سياسي شوند يا اقدامي انجام دهند كه شائبه سياسي داشته باشد، افزود: در شرايطي كه مقامات كشور از مذاكرات حمايت مي‌كنند، نبايد چنين پلاكاردهايي توليد و توزيع شود. به گفته وي شهرداري نهادي عمومي و غيردولتي است و هزينه‌هايش از عوارض و جيب مردم تأمين مي‌شود، بنابراين نبايد از بودجه شهرداري بهره‌برداري سياسي شود، زيرا اين يك‌ آفت است. 

حكيمي‌پور تأكيد كرد: ما هميشه نگران اين بوديم كه شوراي شهر سياسي شود، اما به‌نظر مي‌آيد شهرداري سياسي شده است. 

اين درحالي است كه گزارش‌هاي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب در اين خصوص بازتاب ويژه‌اي در رسانه‌هاي بيگانه داشته و تعدادي از سايت‌هاي ضد انقلاب همصدا با اين رسانه‌ها حملات هماهنگي را عليه سازمان بسيج شهرداري تهران انجام دادند. 

     نگاه به داخل نبود
اعتراضات رسانه‌هاي اصلاح‌طلب به اين روند در حالي است كه اين روزها تمامي جريان‌هاي سياسي و فكري داخل نظام بدون در نظر‌گيري خطوط سياسي خود به يك صداي واحد در سراسر كشور تبديل شده‌اند و همگي در مقام حمايت از تيم مذاكره كننده هسته‌اي در آمده‌اند؛ تيمي كه رهبر معظم انقلاب آنان را فرزندان انقلاب خطاب و در ديدار اخيرشان نيز بر تلاش‌هاي آنان براي خارج كردن حربه تحريم از دست دشمنان تأكيد كردند. 

همين موضوع اثبات مي‌كند كه رويكرد و پيام اين تابلوها به هيچ وجه متوجه تيم مذاكره كننده كشور نبوده و بلكه بر خلاف تصور به دنبال تقويت و پشتيباني از اين تيم است. در كنار اين، نبايد فراموش كرد كه مخاطب اين پيام‌ها، دشمنان جمهوري اسلامي ايران هستند و اين روند مي‌كوشد تا به فرزندان انقلاب گوشزد كند كه دشمنان انقلاب را دست كم نگيرند و به دنبال يك توافق خوب كه تأمين كننده خواسته‌هاي كشور است، باشند. 

alerjipelakard1

    آلرژي بيلبوردي
اما محسن پيرهادي، عضو شوراي شهر تهران‌ در گفت‌وگو با روزنامه جوان پيرامون اين اعتراضات مي‌گويد: اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان اين است كه فكر مي‌كنند بسيج شهرداري از سازمان‌هاي زير مجموعه شهرداري تهران است، در حالي كه اين سازمان مستقل است و شهرداري تهران مسئوليتي در قبال اين سازمان ندارد.  وي در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به نصب پوسترها و بنرهاي عنايت امريكايي در سطح شهر تهران مي‌گويد: اين پوسترها بخشي از تاريخ حقيقي كشور ماست و كسي نمي‌تواند آن را انكار كند يا خدشه‌اي به اين جنايات وارد كند، بنابراين ما به اقدام خود افتخار مي‌كنيم.  پيرهادي سپس به موضوع توزيع پوستر «توافق ننگين مايه ذلت است» در جريان راهپيمايي 22 بهمن اشاره كرد و ادامه داد: ما در اين پوسترها هيچ حرفي را عليه ديپلمات‌هاي كشور نزديم و معتقديم كه آنان فرزندان انقلاب هستند. حتي ما تصميم داشتيم كه تيم مذاكره كننده كشور نيز در جريان راهپيمايي اين پلاكاردها را با خود حمل كنند تا دشمنان ما متوجه شوند كه نزد هيچ كدام از ايراني‌ها محبوب نيستند. 

وي سپس تصريح مي‌كند: حالا اين اقدام سازمان بسيج شهرداري تهران به مذاق برخي خوش نيامده است. اين عده همان‌هايي هستند كه مي‌كوشند با تحت فشار قرار دادن تيم مذاكره كننده، آنان را وادار كنند كه به طرف‌هاي غربي امتياز دهند. اصولا اين جريان آستانه تحمل بسيار پاييني دارند و نه فقط در جريان اين واقعه، بلكه در قضيه مذاكرات نيز به دنبال آن بودند كه سريع‌تر به هر شيوه ممكن اين مذاكرات را به پايان برسانند. 

alerjipelakard

پيرهادي سپس به ماجراي جمع آوري بيلبوردهاي «صداقت امريكايي» از سطح شهر اشاره كرد و گفت: متأسفانه جريان اصلاح‌طلب و بخشي از جريان اعتدال آلرژي بيلبوردي دارند و من نمي‌دانم كه اين آلرژي از كجا ناشي مي‌شود. اين در حالي است كه امروز در سطح جامعه و نخبگان سياسي مي‌بينيم كه سخنان بسيار غليظ‌تر از آنچه كه در اين بيلبوردها تصوير شده بود، عليه امريكا و غرب در جريان است. 

پيرهادي در پايان با بيان اينكه تاكنون در همه رويكردها از تيم مذاكره كننده حمايت و قدرداني كرده ايم، افزود: در طرف مقابل بايد بگويم موضع اين آقايان اصلا حمايت از تيم مذاكره كننده نيست و در واقع بيشتر به دنبال سياسي كاري هستند.