پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر صالح زماني- ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اين هفته به قاهره سفر کرد. فارغ از انعقاد قراردادها و توافق نامه هاي اقتصادي و تجاري در حوزه بازارهاي مشترک و همين طور تبادل در زمينه مسائل منطقه، اين سفر براي هر دو کشور داراي اهميت فراواني است. 

مصر با توجه به بحران هاي داخلي پس از سرنگوني مبارک در وضعيت سياسي متزلزلي به سر مي برد. برخلاف نفوذ طولاني مدت آمريکا در مصر اما دولت جديد مصر همانند دهه هاي قبل چندان از حمايت بي چون و چراي اين کشور برخوردار نيست. در واقع کشوري که بعد از ناصر تا مبارک همواره در ائتلاف راهبردي با يکي از طرف هاي درگير در جنگ سرد به سر مي برده، امروز در فضاي مبهمي قرار دارد. 

استقبال از پوتين در قاهره مي تواند نشانه اي باشد بر تمايل قاهره نسبت به حضور هر چه بيشتر روسيه و همين طور بهره گيري از حمايت هاي تسليحاتي و نظامي که از مهم ترين نيازهاي امروز مصر است. 

در طرف مقابل پوتين تلاش مي کند اولا نشان دهد که به لحاظ بين المللي منزوي نشده است و بحران اوکراين در راهبرد اين کشور بي تاثير بوده است. ثانيا اين کشور تلاش مي کند به گسترش جبهه متحدين خود در بخش عربي خاورميانه بپردازد. 

به تعبيري هر دو کشور علاقه مندند تا مهم ترين پيام هايشان را روانه واشنگتن کنند و از اين طريق حضور و دخالت اين کشور را در منطقه خنثي سازند.