پايگاه خبري تحليلي «پارس»- روزنامه اینترنتی "المرصد" تأکید کرد، بقای تاج و تخت پادشاهی عربستان ، مهمترین مساله برای آمریکا است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، المرصد در مطلبی درباره روابط آمریکا و عربستان نوشت:

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تصور نمی کرد که گروهی از سران ارشد جمهوری خواه و دموکرات آمریکا برای تبریک گفتن به وی به مناسبت نشستن بر تخت پادشاهی وارد ریاض شود؛ ولی مسأله این است که آمریکا از 80 سال پیش که نفت در عربستان کشف شد ، همچنان درپی تقویت روزافزون روابطش با آل سعود است . 

سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به ریاض بیانگر حمایت دولت واشنگتن از نشستن سلمان بر تخت پادشاهی است. آمریکا می خواهد این پیام را به ملک سلمان برساند که دولتمردان این کشور با وجود اختلاف دیدگاه هایشان همیشه از عربستان حمایت و پشتیبانی خواهند کرد حتی اگر واشنگتن و ریاض در برخی از مسائل منطقه خاورمیانه با همدیگر اختلاف نظر داشته باشند . آمریکا این پیام را نیز به ملک سلمان رساند که مساله مهم برای واشنگتن فقط بقای تاج و تخت پادشاهی در عربستان است .

واشنگتن فقط درپی تأمین منافع خود در عربستان است و خود را زیاد درگیر امور داخلی خاندان سلطنتی آل سعود نخواهد کرد.

آمریکا و متحدانش ادعا می کنند که برای بهبود اوضاع حقوق بشر و آزادی های عمومی تلاش می کنند ولی باراک اوباما به همسرش میشل اوباما توضیح نداد که چرا بانوی اول عربستان یا هیچ زن دیگری در فرودگاه ریاض به استقبالش نیامد و میشل اوباما اگر تصور کند که وارد سیاره ای دیگر شده است ، اوباما به وی خواهد گفت که در امور متحدانش مداخله نمی کند.       

ملک عبدالعزیز بنیانگذار رژیم آل سعود می گفت که به علت حمایت مالی فرانکلین روزنفلت رئیس جمهوری وقت آمریکا از عربستان در دوران جنگ جهانی دوم ، عدم مداخله آمریکا در امور عربستان ، مستقل عمل کردن دولت و شرکت های نفتی آمریکا و برای جلوگیری از مداخله مستقیم انگلیس در امور عربستان توافقنامه کوئینسی را با واشنگتن امضاء کرده است ولی مساله این است که شرکت استاندارد اویل آف کالیفورنیا هم اکنون به شرکت آرامکو تبدیل شده است و روابط واشنگتن – ریاض هیچ تغییری نکرده است و آمریکا برخلاف موقعیت جغرافیائی اش به عربستان بسیار نزدیک است و شرکت های نفتی آمریکا امور سیاسی را در دست دارند.