به گزارش پارس به نقل از فارس: ایران و سه کشور اروپایی در سطح معاونان و کارشناسان امروز (پنجشنبه) به مدت هشت ساعت و نیم درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند و هیأت مذاکره کننده ایران و آلمان نیز رایزنی دوجانبه‌ای داشتند و این رایزنی‌های یک روزه پایان یافت.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران ساعت 10:30 صبح امروز به وقت محلی( 12 به وقت تهران) با نمایندگان سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر استانبول در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند که این گفت‌وگوها بعد از 2 ساعت و نیم برای صرف ناهار و اقامه نماز هیأت ایرانی متوقف شد و ساعت 14:30 به وقت محلی (16 به وقت تهران) از سر گرفته شد که این گفت‌وگوها نیز بعد از 2 ساعت پایان یافت.

کارشناسان دو طرف نیز به مدت 4 ساعت به گفت‌وگو پرداختند که جمعا دو طرف در سطح کارشناسان و معاونان هشت ساعت و نیم درباره موضوعات مورد اختلاف بر سر راه توافق جامع گفت‌وگو کردند.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای به سرپرستی سید عباس عراقچی بدین منظور و برای شرکت در این رایزنی‌های یک روزه بامداد امروز (پنجشنبه) راهی استانبول شد.

 تیم مذاکره کننده ایرانی همچنین بعدازظهر امروز با هیأت مذاکره کننده آلمان به ریاست هانس دیتر لوکاس رایزنی دوجانبه داشت.

سید عباس عراقچی قبل از حضور در این مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: می‌خواهیم به زمان سرعت بدهیم و هر چه زودتر برای اختلاف‌هایی که وجود دارد راه‌حلی پیدا کنیم.

رایزنی‌ها با سه کشور اروپایی در ادامه گفت‌وگوهای تیم مذاکره کننده ایرانی با آمریکا و همچنین رایزنی‌ها با روسیه صورت می‌گیرد.

هیأت مذاکره کننده ایرانی در گفت‌وگوهای امروز موارد مورد بحث با طرف آمریکایی در زوریخ را با سه کشور اروپایی در میان گذاشت.

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز گذشته (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران  اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد که هر چه سریعتر می‌خواهد به تفاهم برسد، اما نه تفاهم به هر قیمتی؛ ولی از هر فرصتی برای گفت‌وگو و پیشرفت مذاکرات و کمک به روند جاری استفاده می‌کند و شاهد بوده‌ایم که طی یک ماه گذشته مذاکرات بسیار فشرده‌ای وجود داشته است و از هر فرصتی برای امکان بررسی روندها و یافتن راه‌حل‌ها برای موضوعات سخت‌تر استفاده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروه‌های کارشناسی کاملا فعال هستند و تیم مذاکره‌ کننده ابتکارات و پیشنهاداتی را برای خروج از بخش‌هایی که مذاکرات در آن نقاط متوقف شده ارائه داده، ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مذاکراتی بیشتر به نکات ارائه شده از سوی تیم ایرانی توجه کنند.

افخم ابراز امیدواری کرد که با گفت‌وگوهای بیشتر به سمت حل و فصل موضوع حرکت کنیم و افزود: گرچه مذاکرات بسیار پیچیده، سخت و حساس است و فاصله‌ بین طرف‌ها اندکی کم شده، اما هنوز نیازمند مذاکره و گفت‌وگو هستیم.

لازم به ذکر است سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ادامه رایزنی‌ها با اعضای 1+5 در هفته‌ جاری در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در گروه 1+5 به رایزنی پرداخت.

به گزارش فارس، پیش از این گفته شده بود که قرار است نشست معاونان ایران و شش کشور در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ در اوائل فوریه برگزار شود که محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس، با بیان اینکه همه اعضای 1+5 در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و اشتان مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با 1+5 در مونیخ نگرفته‌ایم.

بعد از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو در سوم آذر ماه سال جاری (1393) و تأکید ایران و شش کشور بر انجام گفت‌وگوها و دستیابی به توافق تا قبل از چهار ماه، رایزنی‌های گسترده‌ای بین تیم مذاکره کننده ایرانی و نمایندگان شش کشور و همچنین در بین برخی از وزرا از جمله ایران و آمریکا انجام شد. در همین راستا شهر ژنو اواخر آذر ماه میزبان اولین دور رایزنی‌های ایران و آمریکا بود و روز 26 آذر ماه نیز یازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در سطح معاونان با حضور هیأت‌های ایران و شش کشور برگزار و اواخر دی ماه نیز دومین دور رایزنی‌های ایران و آمریکا در ژنو در سطح وزرا و همچنین معاونان دو کشور برگزار و 28 دی ماه نیز دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین باز هم در سطح معاونان برگزار شد.

سومین دور مذاکرات ایران و آمریکا در سطح معاونان نیز روزهای سوم و چهارم بهمن ماه برای اولین بار در شهر زوریخ سوئیس برگزار و قرار شد رایزنی‌های هیأت ایرانی با سه کشور اروپایی امروز (پنجشنبه) در استانبول برگزار شود. البته در هفته جاری نیز رایزنی تلفنی بین سید عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه انجام شد.

ایران و شش کشور بعد از توافقنامه ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک در سوم آذر 1392 و بعد از اجرایی شدن آن در 30 دی ماه سال گذشته مذاکرات برای حصول توافق جامع هسته‌ای را برگزار کردند که هشت دور در وین، یک دور در نیویورک و یک دور هم در مسقط عمان برگزار شد. در سوم آذر ماه سالجاری (1393) پس از آنکه طرفین به این نتیجه رسیدند که حصول توافق به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، این توافقنامه را برای هفت ماه (9 تیر 1394) تمدید و تأکید کردند که همه تلاش خود را انجام دهند تا مذاکرات قبل از چهار ماه آینده (ماه مارس) به نتیجه برسد.