پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حيات بومدين اول از فرانسه فرار کرد و بعد به اسپانيا رفت. اين يک مسئله عادي است؛ يک خانم اروپايي به گونه اي تردد مي کند گويي که در يک کشور به سر مي‌برد، و اين مسئله براي هيچ کس جاي شک و ترديدي باقي نمي‌گذارد. او سپس از مادريد هم فرار کرد و به استانبول رفت. اين هم مسئله اي عادي است. اين شهر ترکيه، شهري توريستي است که سال ها است گردشگران جهان به آن سفر مي کنند.

hayatmo (9)

اما مسئله زماني مشکوک مي شود که سازمان امنيت ترکيه اجازه مي دهد حيات بومدين در يک سفر توريستي به سوريه برود. آيا اين مشکوک نيست؟ الشرق الاوسط مي نويسد: تصور مي شود کشوري به بزرگي ترکيه و با آن توانايي هاي امنيتي که دارد، خود به خوبي مي داند که دروازه اصلي افراد براي ورود به جنگ سوريه است، اين چيزي است که همه از آن مطلعند، اين ويژگي تنها مختص به ترکيه است، نه اردن و نه لبنان چنين ويژگي ندارند و به اين مسئله معروف نيستند.

جالب آن که از مجاورت شهر (عنتاب) که آمريکايي ها کارهايشان را از آن جا اداره مي کنند همين اتفاق مي افتد نه از آنکارا. از اين شهرها تندروها علنا به سوريه سرازير مي‌شوند.

نه تنها آنها بلکه سلاح و تدارکات نيز از همين شهرها به سوريه قاچاق مي شوند. از جمله همين حيات بومدين که فرانسه به اتهام هاي بسياري او را تحت پيگرد قرار داده و به دنبال او است.

ترکيه «عثماني» که به دور از جهان عرب باقي مانده بود و ديگر حتي نمي خواست کسي نگاهي به آن بيندازد، ناگهان تصميم مي گيرد محور همه قضاياي منطقه و جهان عرب شود؛ دروازه ورود به سوريه و عراق مي شود و صفي از توپ و تانک روانه کردستان مي کند، عليه رئيس جمهوري منتخب مصر وارد عمل مي شود و نخست وزير آن فراموش نمي کند که مواضعي تهاجمي عليه نتانياهو اتخاذ کند. اما اين همان ترکيه اولين عضو پيمان ناتو، متحد قديمي آمريکا است.

همان ترکيه اي که همسايه روسيه است و روي خوش به ولاديمير پوتين نشان مي دهد. اين ترکيه اي است که از دروازه هاي قطر و درهاي بسته مصر به جهان عرب بازگشته است.

hayatmo (6)

همان ترکيه اي که مخالفان سياسي سوري را در آغوش خود پذيرفته و مرزهاي خود را به روي همه افراد مسلح جهان از اروپا گرفته تا روسيه براي ورود به سوريه باز گذاشته است. رئيس جمهور ترکيه سوداي امپراتوري دارد و نخست وزيرش از نظريه پردازان بزرگ اين امپراتوري است. اما تلاش هاي آنکارا مي تواند به نتايج فاجعه باري منجر شود. اردوغان نبايد با دنيا دربيفتد.

مجله طنزچارلی ابدو
در پی تیراندازی روز چهارشنبه در ساختمان مجله طنزچارلی ابدو در پاریس پایتخت فرانسه، 12نفر کشته و شش نفر زخمی شدند که حال زخمی ها وخیم گزارش شده است. از میان قربانیان این حادثه دو نفر پلیس بودند.

مدیر مجله چارلی ابدو و چهار تن از کاریکاتوریست های برجسته از جمله کشته شدگان این حمله بوده اند.

عاملان تیراندازی که تیربار و خمپاره انداز در اختیار داشتند سه نفر با صورت  پوشیده بودند که پس از تیراندازی با یک خودروی سیتروئن فرار کردند.

hayatmo (5)

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در بازدید از ساختمان مجله چارلی ابدو با تایید کشته شدن 12نفر در تیراندازی امروز تاکید کرد تروریسم تهدیدی نه فقط برای این کشور بلکه برای همه کشورهاست. پلیس فرانسه تدابیر امنیتی را در اطراف ساختمان های مهم تشدید کرد.

برخی منابع گزارش کرده اند که  این مجله پیشتر کاریکاتورهای توهین آمیز درباره ادیان الهی منتشر کرده بود.

گفته می شود دو فرد مسلح عامل این تیراندازی با تغییر خودروی خود در تعقیب و گریز با نیروهای پلیس فرانسه در پاریس از دست این نیروها فرار کردند.

hayatmo (9)

منابع خبری گزارش کردند که همه کشته شدگان از کارکنان مجله بوده اند.

تعداد کشته شدگان این حمله تروریستی گروههای سیاسی فرانسه را در شوک فرو برده است.

وضعیت امنیتی در پاریس در بالاترین سطح ممکن اعلام شده و روزنامه ها ، رسانه ها و مکان های مهم عبادی تحت نظارت پلیس قرار گرفته اند.

hayatmo (7)

از سال 1835 این حمله بزرگترین حمله تروریستی در فرانسه بوده است.

چارلی ابدو در سال 2006 کارتون های موهن به پیامبر اکرم (ص) را که نشریه دانمارکی منتشر کرده بود، مورد بازنشر قرار داد.

پلیس به نقل از شاهدان عینی می گوید، مهاجمان در هنگام حمله فریاد می زدند "ما انتقام پیامبر را گرفتیم" و "الله اکبر" سر می دادند.

اگرچه دفتر این نشریه در نوامبر سال 2011 یک بار دیگر مورد حمله قرار گرفته بود، اما فاصله زیاد زمان این حمله با زمان انتشار کارتون های موهن سوال برانگیز است.

hayatmo (8)

منابع آگاه عقیده دارند که حمله تروریست های داعش با هدف انتقام از اقدام این مجله در انتشار کاریکاتور ابوبکر البغدادی بوده که اخیرا منتشر شده است.

فرانسه از جمله حامیان گروههای مسلح در سوریه بوده و بارها بر حمایت و تشویق پشتیبانی از این گروهها تاکید کرده است.

معمایی به نام «حیات بومدین»
پلیس فرانسه پس از پایان حوادث گروگانگیری اعلام کرد که به دنابل زنی به نام «حیات بومدین» است. این زن در رابطه با حوادث مرگبار هفته گذشته تحت تعقیب قرار گرفته و به نوشته روزنامه دیلی تلگراف هم اکنون وی تحت تعقیب ترین زن فرانسوی محسوب می شود. 

ژان مارک فالکن، رييس پليس فرانسه در يک مصاحبه تلويزيونی گفته است: همه نيروها برای يافتن اين فرد (حيات بومدين) متمرکز شده اند و ما از حيات بومدين می خواهيم تا خود را تسليم کند. 

بومدین نامزد فردی به نام «آمدی کولیبالی» است. کولیبالی پس از حادثه اقدام به حمله به پلیس و سپس گروگانگیری کرده بود. 

hayatmo (4)

کوليبالی روز پنجشنبه هشتم ژانويه با حمله به يک خودروی پليس در منطقه «مونت روژ» در جنوب شرق پاريس يک زن پليس را کشت و يک پليس ديگر را زخمی کرده بود. گفته می شود حيات بومدين در اين حمله همراه امدی کوليبالی بوده است.

در همین رابطه تصاویری از بومدین در سال 2010 منتشر شده که نشان می دهد وی در آن سال ها آموزش های ویژه ای را از سوی افراطیون دریافت کرده است.

این در حالی است که شبکه «سی ان ان» روز شنبه به نقل از یک منبع امنیتی فرانسه گزارش داده است که حیات بومدین اوایل ماه جاری میلادی فرانسه را به مقصد ترکیه و سوریه ترک کرده است.

hayatmo (3)

این گزارش تصریح کرده است، در صورت تایید این خبر می شود گفت که وی در این حملات تروریستی نقشی نداشته است. این در حالی است که تاکنون مقامات رسمی فرانسه به این گزارش واکنش نشان نداده اند.

در همین رابطه منابع اطلاعاتی ترکیه می‌ گویند حیات بومدین نامزد ۲۶ ساله اَمدی کولیبالی گروگان‌گیر آفریقایی تبار، در تاریخ دوم ژانویه (هشت روز پیش) وارد ترکیه شده است.

براساس این گزارش، او به شهر شان لورفا در جنوب شرقی ترکیه رفته و احتمال می‌ رود پس از آن به سوریه رفته باشد. یک منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که اگر دولت فرانسه به موقع اطلاع رسانی می‌کرد، ترکیه احتمالا موفق می‌ شد حیات بومدین را دستگیر کند.

 

اَمدی کولیبالی، عامل گروگان‌گیری روز جمعه در فروشگاهی یهودی در شرق پاریس بود که توسط مأموران پلیس کشته شد. به گفته پليس و دادستانی پاريس او همان فردی است که روز پنجشنبه، یک مأمور پلیس را با شليک گلوله در جنوب پاريس کشت.

حجم ویدیو: ۲.۹۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۲