جمعه‌ای که گذشت (26 دی ماه 93) اتفاق عجیبی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه رخ داد؛ حسن رحیم‌پورازغدی در سخنرانی خود به اقتصاد لیبرالی تاخت و از اینکه تریبون نماز جمعه به مکانی برای بیان چیزهایی که اظهر من الشمس است، تبدیل شده انتقاد کرد.

او چنین گفت: می‌دانم این صحبت‌ها کسانی را ناراحت می‌کند؛ به ستاد نماز جمعه هم فشار آورده‌اند که این حرف‌ها گفته نشود چرا که روایت‌های اقتصاد اسلامی سیاست‌های جاری کشور را زیر سوال می‌برد؛ اما اصلا وظیفه شرعی ماست که اینها را بگوییم که شما زیر سوال بروید.

وی معتقد بود: نماز جمعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر نشود نماز جمعه ولایی و اهل بیتی نیست و نماز جمعه‌ای که مدام در آن می‌گویند روز روز است و شب شب است به درد خودتان می‌خورد؛ نماز جمعه‌ای که خدا به آن فرمان داده و پیامبر و اهل بیت مسیر آن را تعیین کرده‌اند بنا به روایات اهل‌بیت باید مشکلات عینی جامعه را به صورت استدلالی طرح کرده و در آن نهی از منکر کنند حتی اگر نسبت به خود نماز جمعه باشد؛ کسی می‌گفت در یکی از ستادهای نماز جمعه که بعضی افراد در شهرهای کشور برای دیده  شدن در صف اول نماز جمعه در تلویزیون دعوا می‌کنند خب این منکر است.

رحیم‌پورازغدی اصل را بر امر به معروف و نهی از منکر دانسته و افزوده بود: برای من مهم نیست که این جلسات ادامه یابد و یا ادامه نیابد چرا که گفتن مطالب بی‌فایده اصلا ارزشی ندارد؛ ‌چیزی فایده دارد که عده‌ای از دست شما عصبانی  شوند و اگر دیدید کسی ناراحت نمی‌شود بدانید نهی از منکر نمی‌کنید و وراجی می‌کنید؛ ‌شان نماز جمعه امر به معروف و نهی از منکر از مسئولان و اصحاب ثروت و قدرت و کسانی که به نام دین با مردم سخن می‌گویند؛ روی ستاد نماز جمعه فشار  بسیار زیادی است که روایات اقتصاد بازار و امثال آن خوانده نشود و حرف‌های ملموس در نماز جمعه بزنید؛‌ ممکن است بنده دیگر در نماز جمعه سخنرانی نکنم اما اگر به شما گفتند نماز جمعه‌ای را برگزار کنید که درباره فتنه و فساد اقتصادی و شیعه انگلیسی در آن حرفی زده نشود بدانید که آن نماز جمعه دیگر نماز جمعه نیست.

پس از این سخنان و اقدام ستاد نمازجمعه مبنی بر دعوت از رحیم‌پورازغدی، موج مطالبه از این ستاد برای ایجاد تحولات جدی در نمازجمعه‌ها در سراسر کشور ایجاد شده است.

بسیاری با اشاره به خطبه‌های نماز جمعه در شهرهای کوچک و بزرگ از اینکه بسیاری از ائمه جمعه به قول رحیم‌پورازغدی «می‌گویند روز روز است و شب شب است» گلایه می‌کنند.

نگاهی به اخبار منتشره در هر ظهر جمعه از برگزاری نمازهای جمعه در سراسر کشور نیز حاکی از این است که مشکلات مردم در مناطق مختلف، مسائل جدی مردم و امر به معروف و نهی از منکر به‌ویژه خطاب به مسئولان محلی چنان که رحیم‌پورازغدی بیان می‌کند در سخنان خطبای نمازجمعه آنچنان که باید شنیده نمی‌شود.

در مقابل اما خطبه‌های نماز جمعه به بیان مسائل کلی دینی شده و به‌ویژه خطبه دوم که معروف به پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی است به بیان تقویم هفته آینده و معرفی روز شیرمادر، روز محیط زیست و ... تبدیل شده است.

بسیاری معتقدند عدم توجه به مشکلات مردم و بیان همان کلیات کلیشه‌ای و شعاری که در صداوسیما نیز شنیده می‌شود موجب کاهش جدی مخاطبان نماز جمعه و به‌ویژه حضور جوانان در یکی از مهمترین شعائر عبادی سیاسی اسلام شده است.

به نظر می‌رسد ستاد نماز جمعه و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نباید تنها به نماز جمعه تهران و شهرهای بزرگ توجه کنند و نباید تنها یک نسخه کلی برای همه نمازجمعه‌های کشور بپیچند بلکه ضرورت دارد حتما تجدیدنظری جدی در محتوای خطبه‌های نمازجمعه صورت دهند.

البته نگارنده با خبر است که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه چندی است به جوانانی اعتماد کرده است که دغدغه زیادی برای اسلام، فرهنگ و مردم و مشکلات آنان دارند که باید در این مسیر گام‌های جدی‌تری بردارد.