به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در اولین مورد از نوع خود، آژانس فدرال هوانوردی آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان اجازه خواهد داد تا از پهپادهای مجهز به دوربین فیلمبرداری برای جمع‌آوری اخبار و تهیه گزارش استفاده کند.


سی‌ان‌ان با همکاری مؤسسه تحقیقات فناوری جورجیا در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم برای اجرایی کردن این برنامه است. آژانس فدرال هوانوردی آمریکا اعلام کرد که این اطلاعات را بررسی و تحلیل خواهد کرد تا قواعد و قوانینی را در مورد به کارگیری پهپادها برای جمع‌آوری اخبار تدوین کند.

دیوید ویجیلانته، معاون ارشد حقوقی شبکه سی‌ان‌ان در همین زمینه گفت: "هدف ما فراتر رفتن از تجهیزات کنونی به منظور ایجاد گزینه‌های در دسترس و کارای دیگری است با بتوان یک ژورنالیسم بصری (ویدئو) با کیفیت عالی تولید کنیم."

ویجیلانته عنوان داشت که امیدوار است که مرحله آزمایشی این برنامه به کاربرد ایمن و گسترده‌تر پهپادها در حریم هوایی آمریکا منتهی شود.

آژانس هوانوردی آمریکا پیشتر به خاطر هراس از برخورد پهپادها با هواپیماها، استفاده از آن‌ها را محدود کرده بود. پهپادها در صورت سقوط نیز می‌توانند به ایجاد خسارت یا جراحت‌هایی منجر شوند.

در حال حاضر هیچ گواهینامه‌ای برای به پرواز درآوردن پهپادها وجود ندارد و تاکنون در چندین مورد پهپادهای به پرواز درآمده تا آستانه برخورد با هواپیماها به پیش رفته‌اند؛ بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی آژانس فدرال هوانوردی آمریکا، در اکتبر گذشته، 41 خلبان گزارش دادند که پهپاد یا هوایپمای بدون سرنشینی را طی پرواز خود مشاهده کرده‌اند.

در نتیجه این رخداد بود که آژانس فدرال هوانوردی آمریکا با تعیین تعداد معدودی از مناطق غیرمسکونی در پهنه این کشور، شرایط مناسب را برای افرادی که خواهان آزمایش پهپادهای تجاری خود هستند فراهم کرد. در حال حاضر، این آژانس تنها پرواز برخی انواع خاصی از پهپادهای سبک‌وزن را با اهداف تجاری و تا سقف پرواز 400 فوت (121 متر) مجاز کرده است.

اما انتظار می‌رود همزمان با عمومی‌تر شدن فناوری پهپادها، آژانس فدرال هوانوردی آمریکا طی سال جاری میلادی این قوانین را تسهیل کند. پهپادها می‌توانند در عملیات جستجو و نجات به کار برده شوند و می‌توانند با پرواز بر فراز مناطق پر خطر برای تهیه گزارش‌های رسانه‌ای استفاده شوند.

مایکل هوئرتا، مدیر آژانس فدرال هوانوردی آمریکا در این ارتباط گفته است: "هواپیماهای بدون سرنشین، فرصت‌های قابل‌توجهی را در اختیار سازمان‌های رسانه‌ای قرار می‌دهد. ما امیدواریم که این توافق با شبکه سی‌ان‌ان و همکاری‌هایی که با دیگر سازمان‌ها و انجمن‌های رسانه‌ای داریم،‌ بتواند فناوری جمع‌آوری اخبار از طریق پهپادها و رویه‌های عملیاتی آن را به گونه‌ای ایمن با سیستم هوافضای ما ادغام و یکپارچه کند."

شرکت‌های متعدد دیگری نیز در حال سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در زمینه پهپادها هستند. فیس‌بوک در حال استخدام افرادی برای تیم‌های پهپادی خود است. شرکت آماوزن نیز اعلام کرده است که به دنبال استفاده از پهپادها برای توزیع مرسوله‌های کوچک خود در فواصل نزدیک است. گوگل نیز شرکت "تایتان ایروسپیس" را خریده است، شرکتی که پهپادهایی ویژه پرواز در ارتفاع‌های بالا که انرژی خود را سلول‌های خورشیدی تأمین می‌کنند، تولید می‌کند.