پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بنياد اميد ايرانيان، سه سناريوي پيش روي اصلاح طلبان با محوريت خاتمي را ارايه كرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، از چند ماه گذشته، بنياد اميد ايرانيان با محوريت عارف، سناريو نويسي براي چگونگي حضور اصلاح طلبان در انتخابات آينده مجلس را آغاز كرده كه در يكي دو هقته گذشته پيش نويس اول اين سه سناريو به خاتمي ارايه شده است.

مشاوران اين پروژه بنياد اميد ايرانيان، افرادي چون جعفر توفيقي، ناصر هاديان، علي صوفي، سيد حسن رسولي و..با محوريت محمد رضا عارف هستند.

بنياد اميد ايرانيان تاكيد دارد كه هر حركت و توافقي در ميان اصلاح طلبان بايستي با محوريت شخص محمدخاتمي باشد و ساير افراد اعم از اكبر هاشمي رفسنجاني، علي اكبر ناطق نوري، حسن روحاني و... نبايستي محور اصلاح طلبان باشند.

هنوز جزيياتي از سه سناريو منتشر نشده است ولي كليات آن بر سه محور، استقلال كامل، استقلال نسبي و اجماع بنا شده است.

در سناريوي اول، چون اصولگرايان ديگر مورد اقبال مردم نيستند رقابت انتخابات مجلس دهم در ميان اصلاح طلبان خواهد بود و هر گروه و طيفي از اصلاح طلبان، سازوكار مستقل خود را داشته باشد و تا آخر هم همين روند ادامه پيدا كند.

در سناريوي دوم، هنوز بخشي از اصولگرايان متمايل به اصلاح طلبان و گروههاي مدعي اعتدال در ميان مردم داراي اقبال هستند و لذا رقابت، بين اين گروهها شكل خواهد گرفت و لذا طيف ها و گروههاي مختلف اصلاح طلب در حال حاضر مي توانند با فضاسازي خاص خود به رقابت هاي انتخاباتي دامن بزنند اما در «موعد تهيه ليست» بايستي به سازوكاري كه مورد تاييد محمد خاتمي است، تن دهند.

در سناريوي سوم، از هم اكنون هرگونه فعاليت و فضاسازي مستقل، ممنوع شود و هرگونه تحرك سياسي و انتخاباتي با سازو كاري كه تا پايان سال 93، نهايي مي شود انجام گيرد.

گفتني است اكثريت مشاورين اين پروژه، سناريوي اول را به به دلیل ایجاد تفرقه و انشقاق به شدت رد كردند. سناريوي دوم را براي ايجاد همراهي همه گروههاي اصلاح طلب، در اين مقطع، لازم دانستد و سناريوي سوم را در صورت پذيرش همه طيفهاي جريان اصلاح طلب، بهترين سناريو ارزيابي كردند.