به گزارش پارس به نقل از تابناک، این همایش که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه برگزار شده بود با استقبال صدها نفر از اساتید و دانشجویان عراقی مواجه شد. در این همایش سخرانانی از دانشگاههای بغداد، مستنصریه، نهرین و تکریت به ارائه مقالات خود در خصوص نقش کشورهای منطقه در امنیت ملی عراق پرداختند. 


به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد یکی از اساتید ایرانی نیز در این همایش به ارائه چاچوب های نظری رشد تروریسم در منطقه و تطبیق آن با شرایط عراق و همچنین بررسی نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از امنیت عراق پرداخت که این سخنرانی با استقبال حاضران و سوالات متعدد آنها از استاد ایرانی حاضر در همایش مواجه شد. 

در این همایش که با حضور نماینده رایزنی فرهنگی کشورمان و رایزن فرهنگی ترکیه در بغداد برگزار شد اساتید عراقی به بررسی زمینه های رشد جریانات تکفیری و خشونت در عراق پرداخته و از جهات اجتماعی، سیاسی و منطقه ای به بررسی این پدیده شوم پرداخته و نقش کشورهای منطقه را در بروز این پدیده تاثیر آن بر امنیت ملی عراق بررسی نمودند.

در این همایش سخنرانان با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از امنیت ملی عراق در شرایطی که هیچ کشوری حاضر به حمایت از آنها نبود شجاعت ایران را در کمک به برادران عراقی خود ستودنی توصیف نمودند و از نقش مخرب برخی کشورهای منطقه که تنها بدلیل دستیابی به منافع خود عراق را به آتش جریانات تکفیری دچار نموده اند انتقاد نمودند.
 
این سخنرانان با بررسی نمونه هایی عنوان داشتند که یکی از کشورهای منطقه حاضر شده است تا برای ساقط کردن نظام بشار اسد در سوریه تمام امکانات خود را در اختیار جریانات سلفی و تکفیری بگذارد و هر بهایی را برای رسیدن به هدفش در سوریه به عراقی ها و سایر کشورها تحمیل نماید و در این راه حتی در مقابل کشورهای متحد خود نیز ایستاده است و روابطش را با همسایگانش تیره و تار نموده است.