طغرل ترکش نماینده عضو حزب حرکت ملی در نشست مذاکرات بودجه گفت؛ ایران به خاطر داعش نفوذ خود را در منطقه گسترش می‌دهد.
ترکش با تحلیل اینکه داعش در نتیجه سیاستهای تقسیم در منطقه بروز کرده گفت: امروزه چه کسی نام یکی از راهزنان دریایی سومالی را به یاد دارد؟ داعش هم بالاخره از صفحه روزگار پاک خواهد شد ولی باید آنچه که از آثار او بر زمین می‌ماند، بحث کرد.
او ادعا کرد: ایران به بهانه داعش در حال گسترش نفوذ خود در منطقه است. ایران به طور مستقیم شیعیان منطقه را تحت کنترل گرفته است. تأثیر و نفوذ ایران روی شیعیان عراق و ترکمن‌های سوریه روز به روز در حال افزایش است. افزون بر این قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی که این روزها محبوبیت خاصی در منطقه به او داده شده است، با پیشمرگ‌های کرد، در مقابل دوربین ایستاده و پز می‌دهد. ایران به این هم اکتفا نکرده با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای، اندوخته‌های اورانیوم خود را نیز توسعه می‌دهد. یک ایران هسته‌ای تمامی موازنات را در منطقه بر هم خواهد ریخت.
ترکش تصریح کرد: در حالی که ایران این چنین در منطقه سیاست پویا را دنبال می‌کند، نمی‌توان فهمید که ترکیه چرا چنین پویایی و سیاستی را در منطقه نمی‌تواند داشته باشد؟ 
«ناظم گور» نماینده حزب خلق‌های دمکراتیک نیز طی سخنانی گفت: آنچه که بیش از هر چالشی ترکیه را در نزد اروپا در شرایط دشواری قرار داده، رابطه دولت آنکارا با داعش است. 
او با اشاره به اینکه خاورمیانه از یک پروسه تاریخی عبور می‌کند، گفت: ترکیه در پنج سال اخیر برای ایفای نقش برادر بزرگی در منطقه وارد میدان شد ولی ادعاهای آن در خصوص یک دولت قدرتمند منطقه نتیجه نداده است. دولت آنکارا خواست از طریق اخوان‌المسلمین در منطقه، منطقه نفوذی ایجاد کند که این موجب فرافکنی سایر عوامل اصلی تشکیل دهنده منطقه شده و متأسفانه به اختلافات مذهبی دامن زده است.
وی گفت: ترکیه در مسئله سوریه و همچنین داعش سیاست اشتباهی را دنبال می‌کند.
یادآور می‌شود جو بایدن معاون اوباما چند ماه پیش از ترکیه و عربستان به عنوان حامیان اصلی داعش یاد کرد.