پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رضا مقدسي- گران شدن 40 درصدي قيمت نان و افزايش قيمت گوجه فرنگي و...با وجود شانه خالي کردن مسئولان اجرايي از نسبت شان با گراني ها والبته تلاش همان مسئولان براي گرم کردن سر خلق ا... به حاشيه سازي هاي سياسي؛ واکنش هاي متفاوت و بعضا جالبي را از سوي مردم در پي داشت. مثلا بعضي از نانواها انصاف به خرج دادند و براي رعايت حلال و حرام ،جلوي مغازه نانوايي شان اطلاعيه زدند که تا تمام شدن آردي که به قيمت قبل خريده اند، نان را با همان نرخ سابق به مشتري مي فروشند ؛خدا خيرشان بدهد. بعضي هم در پي اين گراني ها از خودشان خلاقيت در کردند و به فکر استعدادهاي نهفته خودشان افتادند، مثلا در همين ستون حرف مردم روزنامه خراسان خواننده خوش ذوقي نوشته بود به دليل گراني گوجه فرنگي، موز خريدم با تخم مرغ ؛ و احتمالا نيمرويي هم درست کرده باشد! ملاحظه مي فرماييد گراني مي تواند خواص مفيدي هم داشته باشد مثل بروزخلاقيت و کشف استعدادهاي نهفته بعضي ها!

راز مبارزه با فساد
چند هفته قبل از برخورد با فساد در نيروي انتظامي نوشتم که در نتيجه برخورد علني و قاطع آمار تخلفات در اين نيرو سير نزولي پيدا کرده است .

در بانک ها اما ظاهرا اين ماجرا ادامه دارد و بعد از فساد 3 هزار ميلياردي حالا از فساد جديد بانکي که اخيرا اعلام شده خبر داده مي شود ؛ علت را در چه چيز بايد جستجو کرد؟ حتما اين گونه اتفاقات ناگوار دلايل متعددي دارد. شايد يکي از رموز آن درهمين برخورد علني و قاطع با فساد وعوامل آن است .

رهبري دراين هفته دردمندانه به مسئولان قواي سه گانه همين نکته را تصريح کردند که "مگر براي مسئولان سه قوه وضعيت فعلي مشخص نيست؟چرا اقدام قاطع انجام نمي شود که نتيجه رامردم به صورت ملموس مشاهده کنند؟تصميم ها را بدون هرگونه ملاحظه اي براي مبارزه با فساد انجام دهيد."

انتقاد کردن حق بعضي ها نيست!
مستند "يک واحد انقلابي" که همزمان با روز دانشجو از رسانه ملي پخش شد صحنه هاي شفاف و نابي را از رابطه صميمي و بدون ملاحظات سياسي رهبري با نسل جوان و دانشجو به نمايش گذاشت.

در اين مستند رهبري هم از انتقاد کردن از ايشان استقبال کردند و هم از نگفتن و انتقاد نکردن ابراز ناراحتي ؛ و سپس گلايه کردند که "چرا مسئولان از گفتن و نشستن با دانشجويان طفره مي روند ؟" در همين هفته متاسفانه شاهد بوديم که برخي جلسات سخنراني و نقد و بررسي در دانشگاه ها ي مختلف کشور لغو شد،چرا ؟

يا اينکه در يک سخنراني سوالات جوان ها گزينشي مطرح مي شود و به گروهي حق پرسيدن نمي دهند!؟ ويا يک مسئول اجرايي از انتقاد و منتقدان برمي آشوبد و آنها را باصفات ناپسند دشنام مي دهد!؟ مگر پرسيدن و انتقاد کردن حق همه نيست!؟

اجتماع عظيم اربعين زير ذره بين
راهپيمايي عظيم اربعين حسيني پس از گذشت چندين سال حالا با همه آن هايي که دل در گرو راه حسين بن علي عليه السلام دارند، ارتباط برقرار کرده است. همه اين روزها در هر کجاي عالم يا خودشان را به مسير نجف و کربلا رسانده اند و يا مثل من وشما حسرت مندانه صحنه هاي بي نظير عشقبازي مواليان با مولاي بي کفن خود را به نظاره نشسته اند.

اين عظمت معنوي و جمعيتي که هر ساله ميليون ها نفرحتي از اهل سنت و يا اديان ديگر به آن مي پيوندند حتما از نگاه توطئه گر و موذيانه مراکز و سازمان هاي امنيتي و جاسوسي دنيا دور نيست و شايد فعلا مشغول مطالعه و برنامه ريزي براي مواجهه با اين پديده تاريخي باشند. بايد براي مراقبت و سلامت همه جانبه اين سرمايه گران بها به طور جدي انديشيد.

نفس «آزادي» در آمريکا به شماره افتاده
در آمريکاي مهد آزادي و دموکراسي «نفس کشيدن» بسيار سخت شده است .اين روزها مردم آمريکا تقريبا در همه شهرها و ايالت ها فرياد مي زنند "نمي توانيم نفس بکشيم". اين فريادها البته در شرايطي است که سلطه رسانه هاي آمريکا اجازه برملا شدن بسياري از حقايق را نمي دهد که اگر گوشه اي از اين سلطه کنار رود تازه عمق فاجعه معلوم خواهد شد. يک مقام حقوق بشري چندي قبل گفته بود دولت آمريکا با قانون ممنوعيت غذا دادن به بي خانمان ها در حال نسل کشي است .

 سيستم قضايي و دولت آمريکا هم که به اعتراف خود مقامات آمريکايي اساسا نژادپرست است در نتيجه ارتش اين کشور با تجهيزات کامل رو در روي مردم مي ايستد. به تازگي گزارش شکنجه هاي مخوف و دهشتناک آمريکايي ها براي اعتراف گيري از متهمان را هم حتما شنيده ايد؛ از تهديد به آزار جنسي خانواده زندانيان براي گرفتن اعتراف گرفته تا اجراي نمايش اعدام متهم و رفتارهاي مخوف تر .

بنا به گزارش سنا آنچه از اين رفتارهاي دهشتناک فاش شده فقط يک دهم واقعيت هاي روي داده توسط سازمان جاسوسي سيا و ديگر دستگاه هاي امنيتي اين کشور است.

پ.ن:
خواننده اي درباره يادداشت هفته گفته است چرا فيلم "شيار 143 " و کتاب "من زنده ام " را تبليغ کرده ام؟ من نمي دانم شما چقدر به فرهنگ اهميت مي دهيد اما در اين بلبشوي تبليغات مصرف گرايي و تجملات بي حاصل، اجازه بدهيد قدري به فکر فرهنگ و هنراين سرزمين باشيم مخصوصا فرهنگ ايثار و از خودگذشتگي که اين روزها خيلي مظلوم است.

در مظلوميتش همين بس که فيلم "شيار 143" را در ماه هاي محرم وصفر اکران کردند!