روز دانشجو روزی پر از برنامه و پر مشغله برای تشکل های دانشجویی و دانشگاهیان، روزی پر از سخنرانی برای شخصیت های سیاسی و فرهنگی و روزی پر خبر برای رسانه ها است. برنامه های روز دانشجوی امسال هنوز هم در برخی از دانشگاههای کشور ادامه دارد.

در این گزارش مروری بر برنامه های امسال دانشگاهها، مهمترین حاشیه ها و اعتراضات در خصوص مراسم 16 آذر خواهیم داشت.

مهمترین لغو برنامه های سخنرانی 

قرار بود محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام میهمان دانشگاه تبریز باشد اما با توجه به مشکلات پیش آمده برای وی، قرار شد تا حجت الاسلام میر تاج الدینی در 16 آذر در دانشگاه تبریز حضور یابد که این برنامه نیز لغو شده و به هفته بعد از 16 آذر موکول شد.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز قرار بود برای سخنرانی به مناسبت روز 16 آذر به دانشگاه شریف برود که این برنامه به حضور وی در دانشگاه تهران تغییر کرد اما وی در دانشگاه تهران نیر حضور نیافت و عازم سفر کربلا شد.

دانشگاه امیر کبیر نیر قرار بود میزبان حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و عزت الله ضرغامی رئیس سابق رسانه ملی باشد  اما دانشجویان این دانشگاه خبر از لغو برنامه حسین شریعتمداری و ضرغامی در این دانشگاه دادند. هرچند رئیس دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با مهر اعلام کرد برای دعوت از شریعتمداری هیج هماهنگی با دانشگاه نشده بود و ضرغامی هم اصلا از دعوتش به این دانشگاه اطلاع نداشته است.

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس از سرافراز رئیس جدید رسانه ملی برای ویژه برنامه این دانشگاه دعوت کرده بود اما عدم حضور رئیس رسانه ملی باعث عدم برگزار این برنامه شد.

حجت الاسلام حمید رسایی نیز قرار بود در دانشگاه صنعتی قم به مناسبت رو  16 آذر سخنرانی کند اما سخنرانی وی نیز لغو شد.

از سوی دیگر منصوره کرمی همسر شهید علیمحمدی از شهدای هسته ای، قرار بود در دانشگاه هنر اسلامی تبریز سخنرانی کند که سخنرانی وی نیز به دلایلی کنسل شد. البته مسئول دانشگاه اعلام کرد که چنین قراری برای سخنرانی در دانشگاه تبریز مشخص نشده بوده که بخواهد لغو شود. 

در دانشگاه قزوین نیز قرار بود حسینی نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کند که مراسم وی نیز برگزار نشد.

پیام فضلی نژاد نیز مهمان دانشگاه اصفهان بود که مراسم سخنرانی وی نیز لغو شد.

سخنرانی سید محمود نبویان مهمان دانشگاه آزاد اراک با وجود آنکه گفته می شد مجوز سخنرانی نیز اخذ شده است کنسل شد.

فائزه هاشمی نیز نتوانست در دانشگاه آزاد ورامین سخنرانی کند. 

مهمترین برنامه های برگزار شده در دانشگاهها

البته در کنار لغو برخی سخنرانی ها و حضور شخصیت ها در برخی دانشگاه ها، دانشگاه های دیگر برنامه هایی با حضور شخصیت های سیاسی و فرهنگی داشتند.

حجت الاسلام دکتر روحانی رئیس جمهور با حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران در مراسم ویژه ای که برگزار شد روز دانشجو را گرامی داشت.

دانشگاه تهران در ویژه برنامه خود میزبان سعید جلیلی مشاور مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی بود که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.

گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی با حضور بیژن نوباوه نماینده مجلس شورای اسلامی و کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

همچنین محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهور یازدهم نیز به دانشگاه شهید بهشتی رفت.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیر در روز 16 آذر در جلسه پرسش و پاسخ نشست دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر حضور داشت و به گفتگو با دانشجویان و پاسخ به سوالات آنها پرداخت.

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ویژه برنامه ای را همزمان با 16 آذر روز دانشجو و  61 امین سالگرد تولد مرگ بر آمریکا با عنوان «رمی جمرات» در دانشگاه برگزار کرد.

دانشگاه علم و صنعت در روز دانشجو برنامه مناظره ای را با حضور مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی  و شکوری راد نماینده مردم تهران در مجلس ششم داشت.

همچنین دانشگاه آزاد واحد تهران غرب نیز مهمان حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد بود.

اعتراض اتحادیه های دانشجویی به مراسم دانشگاه علوم پزشکی ایران

یکی از مهمترین اعتراضات صورت گرفته در 16 آذر امسال اعتراض برخی از اتحادیه های دانشجویی به میزان سخنرانی آنها در مراسم 16 آذر دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که با حضور رئیس جمهور برگزار شد.