به گزارش پارس، محمد رضا تابش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، 151 نماینده مجلس طوماری را امضا کردند و در آن در رییس جمهوری خواستار احداث جاده ابر واقع در استان های گلستان و سمنان شدند.


وی اظهار کرد: همکاران نماینده مختارهستند تا در مورد مسایل مختلف اظهار نظر کنند اما از آنها انتظار ندارم در مورد مسایل تخصصی بدون تفکر و تامل عمل کنند.

وی افزود: جاده ابر از یک سو محل نزاع بین مسوولان استانی، برخی از نمایندگان مجلس و از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست و حافظان محیط زیست و منابع طبیعی است، بسیاری از فعالان عرصه محیط زیست و متخصصان امر احداث جاده در این منطقه را به مصلحت نمی دانند و در صورت احداث، عوارض و عواقب وخیمی را برای اکوسیستم منطقه پیش بینی می کنند.

تابش ادامه داد: برای برطرف کردن این مشکل، سازمان محیط زیست و رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول به توافق رسیدند تا من به عنوان عضو فراکسیون محیط زیست به عنوان حکم معرفی شوم و نظر من دراین مساله مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: من هم بر این اساس از صاحبنظران و متخصصان امر، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست، دانشکده های تخصصی مربوطه ، کمیسیون اصل 90 و کمیسیون کشاورزی آب و منایع طبیعی مجلس درخواست کردم هر نظر و پژوهشی که در این زمینه انجام داده اند را به فراکسیون ارسال کنند تا با حضور متخصصان امر جمع بندی و یک نظر نهایی استخراج شود تا مساله جاده ابر برای همیشه حل شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار شده بود تا دو هفته آینده به همراه نمایندگانی از سازمان های مربوطه بازدیدی از جنگل ابر داشته باشیم تا با یک بررسی تخصصی با حضور مسوولان محلی و صاحبنظران امر نتیجه گیری شود و نظر نهایی اعلام شود، اما با این جوی که برخی نمایندگان مجلس با امضای این طومار به پا کرده اند به نظر می رسد دیگر حکمیت و بازدید از منطقه موضوعیتی نداشته باشد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نمایندگان استدلالی دارند که احداث این جاده ضروری است آنرا بیان کنند.

وی گفت: البته من در مقامی نیستم که بگویم این جاده احداث شود یا خیر؛ بلکه تصمیم بر این بود که در قالب یک کار تخصصی و علمی مورد بررسی قرار گیرد بعد تصمیم گیری نهایی شود.

تابش تاکید کرد: از این رو از همکاران توقع ندارم در یک مساله تخصصی که انواع متخصصان باید اظهار کنند امضای خودشان را خرج کنند و بکوشند کاری بشود یا نشود؛ این خلاف یک کار علمی و تخصصی است،ما تلاش می کنیم مساله حل شود اما با این امضا کردن ها به نظر من هر چه سازمان محیط زیست تصمیم بگیرد باید انجام شود.

به گفته وی اینگونه هیاهو بر پا کردن در یک مساله تخصصی تا حدودی خوشایند نیست اما ما همچنان از سازمان حفاظت محیط زیست حمایت می کنیم.

تابش گفت: همچنین از نماینده علی آباد کتول گلایه مند هستم زیرا وقتی مساله حکم بودن را پذیرفتند؛ چرا چنین جوی را به وجود آوردند زیرا ممکن است متخصصان امر از این نظرات استنکاف کنند.

151 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای از رییس جمهوری خواستند تا جاده ابر احداث شود که در مقابل، تعدادی از فعالان محیط زیست نیز با امضای طوماری از رییس جمهوری خواستار ارتقای جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده شدند.

جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود، موسسه شاهوار زیست، رفتگران طبیعت استان سمنان، گروه کوهنوردی پدیده شاهرود، انجمن صلح آب شاهرود، رفتگران طبیعت استان گلستان، دیده بان میانکاله بهشهر، موسسه دیده بان کوهستان تهران، انجمن کوهنوردان ایران، موسسه سبزاندیشان اراک، رفتگران طبیعت استان مازندران، انجمن دوستداران دماوند کوه، گروه مهرگان طبیعت نکا، گروه فرهنگی ورزشی گرگان، موسسه کوهستان سبز تهران، کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست تهران و صدها شخصیت حقیقی دیگر از جمله امضا کنندگان هستند.

جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط شهرستان شاهرود است.

این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فرا گرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت ها نزدیک اند که به نظر می رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می شود.

این جنگل صد و چهاردهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.