به گزارش پارس به نقل از العالم، سازمان دیده بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) مقامات اردن را به نقض تعهدات بین المللی و همچنین بازگرداندن آوارگان بی پناه سوری به زور از اردن به سوریه متهم کرده و اعلام کرد: به جای کوچ اجباری آوارگان به دنبال راهی برای آتش بس باشید.


سازمان دیده بان حقوق بشر در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به وجود عده ای مجروح و کودکان جدا افتاده از خانوانده شان در میان آوارگان، نوشته است: بازگرداندن پناهندگان با قوانین بین المللی به جایی که زندگی یا آزادیشان در خطر است، تعارض دارد.

در مقابل، سخنگوی دولت اردن گفته است که مراکز نگهداری آوارگان سوری به دلیل نداشتن مجوز از سوی وزارت بهداشت این کشور بسته شده و کارکنان سوری شاغل در بخش مراکز بهداشت مراکز نگهداری آوارگان سوری نیز مجوز کاری در اردن اخذ نکرده اند.

وی با تکذیب بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان مدعی شده که آنها برای برخورداری از درمان مناسب توسط پزشکان با تجربه به سایر بیمارستان های اردن منتقل شده اند اما نامی از بیمارستان های مذکور نبرد.

دیده بان حقوق بشر از اردن درخواست کرده که به سرعت آوارگانی را که مایل به بازگشت دوباره به اردن هستند، مخصوصا کودکانی که می خواهند به خانواده خود ملحق شوند، بازگرداند و علاوه بر توقف عملیات کوچ اجباری، مرزهای خود را به سوی بقیه پناهندگان سوری بگشاید.

این سازمان بین المللی خاطرنشان کرده، در حالی که اردن به عضویت توافقنامه مرتبط با پناهندگان مصوب سال 1951 و پروتکل الحاقی آن در سال 1967 درنیامده است اما بر اساس عرف های بین المللی نباید مانع ورود پناهندگان به خاک خود شود یا پناهنده ای را به کشور مبدا که جان یا آزادی وی در آن تهدید می شود، بازگرداند.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرده که کوچاندن کودکان بدون همراهی خانواده هایشان با تعهدات اردن درباره حقوق کودک که در سال 1991 آن را پذیرفته، منافات دارد.

ندیم حوری مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در همین زمینه گفت: درست است که اردن به خاطر وجود آوارگان سوری با مشکلات زیادی روبروست اما این دلیل نمی شود که پناهندگان را به مناطق درگیری بازگرداند که جانشان در خطر بیفتد، بخصوص که این پناهندگان کودکان یا افراد مجروحی باشند که حتی قادر به راه رفتن نیستند؛ این اقدام دولت اردن باعث ترس و وحشت سایر پناهندگان سوری شده است.

حوری افزود: در شرایط فعلی که درگیری در جنوب سوریه تشدید شده، زمان مناسبی برای پافشاری اردن بر مواضع خود در قبال پناهندگان نیست، درست است که اردن خواستار امنیت در مرزهای خویش است اما نباید به همسایگان خود پشت کند و کسانی را که چاره ای جز ورود به خاک اردن ندارند، براند.

گفتنی است که تعداد پناهندگان سوری در اردن بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر است که فقط نام و مشخصات 600 هزار نفر از آنان در اختیار سازمان ملل متحد قرار دارد و مابقی به اقتضای روابط خانوادگی و تجاری قبل از شروع بحران به این کشور سفر کرده اند.

در اردن 5 اردوگاه برای سوری ها وجود دارد که عبارتند از: اردوگاه زعتری، اردوگاه الازرق، اردوگاه اماراتی معروف به "مراجیب الفهود"، اردوگاه الحدیقه در رمثا و اردوگاه سایبرستی که به غیر از اتباع سوری تعدادی از آوارگان فلسطینی ساکن سوریه را نیز ماوی داده است.

اردن از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011 به دلیل داشتن مرزهای خشکی بیش از 375 کیلومتری با سوریه، تعداد زیادی آواره سوری را در خود جای داده است.