پايگاه خبري تحليلي «پارس»- شانه خالی کردن غرب از قبول تعهداتش در توافقنامه ژنو مبنی بر لغو کامل تحریم‌های ایران را از مهم‌ترین علل دست نیافتن به توافقنامه جامع هسته‌ای عنوان کرد. نشانه ها حکایت از آن دارد که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تمدید شده است.

tamdidjenva (1)

tamdidjenva (13)

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان غروب روز دوشنبه اعلام کرد که ایران و گروه 1+5 مذاکرات خود را برای 7 ماه دیگر تمدید کرده اند.

tamdidjenva (2)

هاموند گفت که مذاکرات تا روز 10 تیر 1394 (اول ژوئیه 2015) تمدید شده است.

tamdidjenva (3)

همچنین گفته شده است که ایران ماهانه 700 میلیون دلار دیگر از دارایی های مسدود شده خود را دریافت خواهد کرد.

tamdidjenva (4)

هنوز هیچ یک از مقام های رسمی ایران این موضوع را تایید نکرده اند.

tamdidjenva (5)

بر اساس گزارش ايران هسته اي، ابهامات قابل توجهی در آنچه وزیر خارجه انگلستان اعلام کرده وجود دارد:

1- نخستین ابهام این است که آیا دو طرف بر سر یک چارچوب سیاسی تفاهم کرده اند یا نه. نشانه ها حکایت از آن دارد که چنین تفاهمی انجام نشده و تا ماه مارس (اسفند) به تاخیر افتاده است.

tamdidjenva (6)

2- ابهام دوم این است که آیا توافق موقت جدیدی انجام شده است؟ اگر توافق موقت جدیدی انجام شده باشد، در ازای ماهانه 700 میلیون دلار پرداختی از سوی امریکا، ایران چه امتیازی واگذار کرده است.

tamdidjenva (7)

گفته می شود که ممکن است ایران از دست رفتن بخشی از ذخیره اورانیوم 5 درصد خود را که حدود 8300 کیلوگرم است، پذیرفته باشد.

tamdidjenva (9)

3- ابهام دیگر این است که آیا دو طرف یک دورنما را مورد تفاهم قرار داده اند یا در واقع مذاکرات رها شده است؟

tamdidjenva (10)

4- چهارمین ابهام این است که زمان بندی های آینده چگونه مورد تفاهم واقع شده است و مذاکرات چگونه و کجا و با چه دستور کاری از سر گرفته خواهد شد؟

tamdidjenva (11)

5- ابهام پنجم در این باره است که آخرین موضع طرفین درباره موضوعات کلیدی بویژه جدول زمانی لغو تحریم ها و ظرفیت غنی سازی چه بوده است؟

tamdidjenva (12)

6- ابهام آخر این است که دو طرف این مسئله حقوقی در متن توافق ژنو را که می گوید گام آخر باید قبل از اینکه یک سال از آغاز توافق بگذرد، اجرا شود، چگونه حل کرده اند؟ آیا دستکاری در توافق ژنو انجام شده است؟

tamdidjenva (14)

روسیه، یک‌جانبه تحریم‌های ایران را لغو می‌کند
همزمان با پایان گفتگوهای هسته‌ای در وین، «ولاديمير پوتين» و «حسن روحانی» روسای جمهور روسيه و ايران با يکديگر تماس تلفني برقرار کردند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، رئيس‌جمهور روسيه به حسن روحاني اطمينان داد که مذاکرات هسته ای تا "بي‌نهايت" ادامه نخواهد داشت.

شبکه الميادين اعلام کرد که پوتين به روحاني اطمينان خاطر داده که کشورش اجازه نخواهد داد مذاکرات هسته‌ای تا بي‌نهايت ادامه داشته باشد و در رفع تحريم‌ها عليه ايران تعلل صورت گيرد.

بر اساس اين گزارش، مسکو پيشنهاد کرده که تحريم‌ها عليه ايران را به صورت تدريجي و يکجانبه حذف کند و در اين موضوع چين را با خود هم‌راستا کند.

اين خبر در حالي اعلام مي‌شود که نشست وزراي خارجه ايران و ۱+۵ (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين به علاوه آلمان) در وين به اتمام رسيده و وزراي خارجه انگليس و روسيه تمديد مدت مذاکرات تا پايان ماه جولای سال آينده ميلادي را تأييد کردند.