دکتر علیرضا زاکانی- 1. فن‌آوري هسته‎اي يکي از مولفه‌هاي اساسي قدرت و عزت ملت رشيد ايران اسلامي است که به لطف خداوند بزرگ به همت دانشمندان ايران اسلامي در سايه تدابير مقام معظم رهبري به بار نشست و در کمال بهت و ناباوري قدرت‎‎هاي سلطه‎گر سبب اميد و افتخار براي همه مستضعفين و مسلمين جهان شد، لذا يکي از وجوه ترس مستکبران به رهبري آمريکا الگوگيري ملل مظلوم جهان از ايران است که نه تنها بدون اجازه کدخداي جهان و همراهانش به اين مهم دست يافت بلکه در اوج مخالفت‎‎هاي آن‎ها اين افتخار را نصيب کشور عزيزمان کرد. دستيابي به اين فن‌آوري علاوه بر مواهب بسيار زيادي که نصيب کشورمان خواهد کرد و از قِبل آن تحولي در صنعت، کشاورزي، پزشکي و... رخ خواهد داد، از ديگر سو مايه استمرار استقلال ايران در بعد انرژي پس از اتمام سوخت فسيلي نيز خواهد شد که اين موضوع به نوبه خود داراي اهميت فوق‌العاده بالايي براي امروز و آينده است.

2. موضوع فن‌آوري هسته‎اي از آن دست موضوعات ملي است که به هيچ‌وجه نبايد با نگاه بخشي و جناحي به آن نگريست. از اشتباهات جبران‌ناپذير انتخابات رياست‎جمهوري يازدهم اين بود که اين امر ملي خواسته يا ناخواسته به موضوعي براي رقابت بين نامزد‎ها تبديل شد و برخي با تمسک به دوگانه مقاومت يا سازش و برخي ديگر نيز به بهانه چرخيدن چرخ کارخانه‎ها به آن پرداختند که نتيجه محسوس اين دوگانه آثار بسيار بدي را در روند احقاق حقوق مردم عزيزمان داشت. امروز آنچه مهم است آرزوي موفقيت و حمايت تمام عيار از تيم مذاکره‎کننده در ميدان مذاکرات است، که ان‎شاءالله در صورت موفقيت آن‎ها در برابر زياده‌خواهي‎‎هاي آمريکا و هم قطارانش، از مذاکره‎کنندگان قهرماناني ملي خواهد ساخت که توانستند با تاکيد بر حقوق مسلم ملت ايران، حفظ عزت و جايگاه مردم سلحشور ايران با رعايت خطوط قرمز ترسيمي به توافق رسيده و حصر اقتصادي ظالمانه غرب را بشکنند.

3. مذاکره‎کنندگان بايد توجه کنند امروز تفاهم با ايران هسته‎اي نياز واقعي آمريکاست و اوباما به نمايندگي از اين کشور خوب مي‎داند که بدون در نظر گرفتن ايران اسلامي در منطقه و بسياري از نقاط جهان امکان حرکتي اثربخش را نخواهد داشت علاوه بر اينکه آسيب‎پذيري اين کشور نيز در برابر انباشت حاصل از توليد قدرت بومي در صحنه نبرد نامتقارن، اين کشور را از هميشه ضعيف‎تر کرده است از اين رو رئيس‎جمهور آمريکا محتاج تفاهم با ايران است که هم حزب مورد نظرش را از گرداب کنوني نجات دهد و هم ايالات متحده را از انسداد در مسير پيش‌رو ر‎هايي بخشد. البته بايد هوشيار بود که فريب ‌بازي زرگري بين جمهوري‌خواهان و دموکرات‎ها را نخورده و هنر استفاده از مخالفين در اين دو حزب که وحدت هدف و اختلاف روش در ظاهر دارند ما را ذوق زده نکرده و امتيازي بي‎دليل را نصيب آمريکا نکرد. متاسفانه ما در داخل کشور هنر استفاده از مخالفين و جناح‎ها را براي کسب موفقيت در پيگيري منافع ملي و به‎تعبيري هنر بازي قدرت بين جناح‎ها براي کسب منافع ملي و دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده را که امروز در مذاکرات هسته‎اي متجلي است نداريم و اين معضلي است که تبديل به يک عيب و نقص جدي شده تا جايي که عده‎اي به کمترين مسامحه و نرمش برچسب خيانت زده يا عده‎اي ديگر با دقت حداقلي و نقد در مسير مذاکره‎کنندگان مخالفت کرده و نقادان را به بي‎سوادي و عناد ورزي متهم مي‎کنند، بي‎آنکه از ظرفيت آن‎ها براي بالابردن سطح چانه‌زني با طرف مذاکره‎کننده استفاده کنند و با بي‎دقتي در دشمن‌انگاري يا رقيب‌پنداري بين جناح‎‎هاي سياسي کشور مانع کسب منافع حداکثري ملي در مواجهه با بيگانگان نشوند.

4. توجه به نياز واقعي کشور در خطوط قرمز ترسيمي از سوي رهبري معظم انقلاب اسلامي حکايت از عمق بينش و آينده‌نگري معظم‌له دارد. خطوط قرمز عبارتند از: الف. برداشتن همه تحريم‎ها در صورت توافق ب. امکان دستيابي به ميزان غني‎سازي برابر نياز کشور ج. عدم تغيير ماهيت فردو به‌علت غيرقابل آسيب بودن اين مجموعه ‎ـ‎ به‎دليل 130 متر ضريب اطمينان براي انهدام آن براي بيگانگان و قرار داشتن همه امکانات مورد نياز آن در زير زمين ‎ـ‎ که آن را به محلي امن براي فعاليت هسته‎اي و تضميني براي عدم تعرض به نطنز قرار داده است. د. حفظ ماهيت آب سنگين اراک به‌علت نياز مبرم کشور به بهره‎برداري از مواهب صلح‎آميز آن به‎ويژه در حوزه پزشکي هـ. حق توسعه علم و دانش در اين حوزه به‎عنوان حق اوليه دانشمندان و مراکز پژوهشي براي دستيابي به آخرين نتايج پژوهشي و علمي که رتبه علمي کشور را ارتقا داده و نياز عملي آن را مرتفع خواهد ساخت.

 با دقت در خطوط قرمز فوق‌الذکر و توجه به ساير فرمايشات معظم‌له از جمله نياز 190 هزار سو غني‎ساز به‎عنوان نياز پايه امروز کشور، در مي‎يابيم که خواسته نظام اسلامي منطبق بر نيازي منطقي و کاملا صلح‎جويانه با رعايت حقوق و عزت مردم شريفمان است چراکه ايران اسلامي با توجه به دستورات انسان‎ساز دين مبين اسلام در ساخت و استفاده از سلاح کشتار جمعي به‎خصوص بمب هسته‎اي آن را حرام دانسته است و حتي با عدول از نگاهي حداکثري به مواهب صلح‎آميز اين حوزه ‎ـ‎ براي ممانعت از بهانه‌جويي مستکبران ‎ـ‎ که از نگاه اقتصادي صرف توليد و صادرات محصولات هسته‎اي سود سرشاري را براي کشور فراهم خواهد کرد با تاکيد بر همه خطوط قرمز براي کسب کف منافع ملي پرداخته و راه را براي بالابردن سقف توليد برابر نياز داخلي هموار کرد. زيرا برابر مصوبه مجلس شوراي اسلامي در ايجاد زمينه بهره‎برداري از 20 هزار مگاوات برق از صنعت هسته‎اي به‎عنوان ميزان نياز آتي کشور، دولت مي‎بايست در آينده نه چندان دور سه ميليون و 800 هزار سو ظرفيت غني‎سازي توليد کند تا در قبال آن چرخ کارخانه‌هاي اين کشور چرخيده و چراغ خانه ملت شريف ايران روشن بماند. طبق تحقيقات دقيق و گسترده‎اي که با تلاش چند ساله متخصصين يکي از شرکت‎‎هاي اقماري دانشگاه استنفورد در سال 1355 منتشر شد ايران مي‎بايست براي رشد مطلوب خود تا سال 1375 به اين مهم دست مي‎يافت. ميزاني که اينک فقط به 1000 مگاوات آن در بوشهر دست يافتيم و با عنايت به قرارداد 10 ساله با روسيه، که ما را ملزم به تامين سوخت اين نيروگاه از قريب هفت سال ديگر مي‎نمايد نياز امروز کشور ايجاد ظرفيت فعال براي 190 هزار سو مي‎باشد و اين در‎حالي است که کل ظرفيت فعال امروز کشور فقط 11 هزار سو بوده که آمريکايي‎ها با قلدري مطالبه کاهش آن و قرار‎گيري در سقف حداکثر شش هزار سو را دارند و به وضوح بيان مي‎دارند که ما ديگر حق تحقيق و توسعه نداريم، آب سنگين اراک و فردو مي‎بايست تغيير ماهيت داده و سقف انباشت اورانيوم غني شده در کشور به حداقل کاهش يابد و بعد از قبول تشديد نظارت، آن‎ها فقط بخش اندکي از تحريم‎ها را تعليق خواهند کرد و در راستي‌آزمايي و طي ساليان پيش رو زمينه برچيده شدن تحريم‎ها را در حوزه هسته‎اي خواهند برداشت ضمن اينکه ساير اتهامات حقوق بشري و حمايت از تروريسم از منظر آن‎ها پابرجاست و از قبل آن ايران مستحق افزايش تحريم‎ها است.

5. آمريکايي‎ها بعد از نشست بغداد به تيم مذاکره‎کننده ايران پيشنهاد معامله دادند و ايران نيز ضمن پذيرفتن معامله از آنان خواست که با شفافيت پيشنهاداتي را ارائه کنند که در آن هم‌وزن بودن، هم‌جنس بودن و هم‌زمان بودن خواسته‎ها و اقدامات دو طرف به‎صورت کاملا شفاف معلوم و مشخص شود. در نشست‎‎هاي بعدي در مسکو و آلماتي 1 و 2 ايران بسته منسجم و شفافي را ارائه نمود و طرف‎‎هاي مذاکره‎کننده را در موضع انفعال قرار داد. ما در پنج سرفصل از جمله هسته‌اي، تروريسم، حقوق بشر و... در سطح منطقه و جهان واقعيت‎ها را بيان نموده و راهکاري شفاف و مشارکت‌پذير را براي حل موضوعات ذکر شده بيان داشتيم و در مقابل انتظارات خود را نيز به روشني ابراز داشته بر منافع حياتي و ملي خويش تاکيد ورزيديم. به‎طور مثال پيشنهاد ايران براي رقيق‌سازي، اکسيد و تبديل کردن بيش از 200 کيلوگرم اورانيوم 20 درصد انباشت شده در کشور و لغو تحريم‎‎هاي بانکي به‎طور هم‌زمان بود درحالي‎که امروز مذاکره‎کنندگان آمريکايي و غربي در برابر اقدامات خيرخواهانه دولت و تيم مذاکره‎کننده در تبديل ذخاير 20 درصد اورانيوم کشور و ساير اقدامات انجام شده بيشتر از آن حاضر به تغيير ساختار و زيرساخت تحريم‎ها نبوده و فقط با وعده‎‎هاي توخالي تعليق موقت بخشي از تحريم‎ها را پيشنهاد مي‎دهند که نه تنها مشکلي از کشور را حل نخواهد کرد بلکه با هر بهانه‎اي زمينه تشديد و سختگيري بيشتر را فراهم خواهد کرد.

6. تيم مذاکره‎کننده فعلي علي‎رغم زحمات بسيار داراي نقاط ضعف و اشتباهاتي است که مي‎بايست نسبت به رفع آن اقدام نمايد. از اشکالات اين تيم مي‎توان به شروع مذاکرات سال گذشته بدون در نظر گرفتن دستاورد‎هاي مذاکرات تيم‎‎هاي قبلي خود و آغاز از نقطه صفر مذاکرات با طرف‎‎هاي مذاکره‎کننده بود که در کنار خوش‌بيني بيش از حد به مذاکرات، گره زدن رفع مشکل اقتصادي کشور تنها به تحريم‎ها، عدم ديد فني درست و تخصصي به صنعت غني‎سازي و نداشتن اطلاعات دقيق در خصوص آن ‎ـ‎ که در اثناي حضور مذاکره‎کنندگان در مجلس اين خلأ رخ مي‎نمود‎ـ‎، عدم استفاده از ظرفيت‎‎هاي مخالفين در بالا بردن سطح چانه‌زني خود، آغاز مذاکرات در چارچوب زمين بازي تعيين شده استکبار و با روندي غيرشفاف با آمريکايي‎ها به‎جاي مواجهه شفاف با گروه مذاکره کننده، عدم بهره‎برداري از توانمندي‎‎هاي داخلي و به‎خصوص منطقه‎اي و جهاني برابر قابليت‎‎هاي موجود، عدم شناخت دقيق از ظرفيت‎‎هاي دفاعي ايران اسلامي و عقبه آن در جهان اسلام براي مواجهه با زياده‌خواهي آمريکا، عدم ترسيم دقيق معامله داشته‎ها با رفع تحريم‎‎هاي ظالمانه و نهايتا عدم پاسخگويي مناسب در برابر گزافه‌گويي‎ها و هذيان‌گويي آن‎ها کمک کرد تا راه طي شده را براي خود ناهموار و سخت کند.

7. ما با خوش‌بيني و اعتماد به وزير محترم امور خارجه و همکارانشان براي آن‎ها آرزوي موفقيت مي‎کنيم و موفقيت آن‎ها را متعلق به همه مردم ايران دانسته و توفيقات اين تيم را ـ‌ فراتر از دولت‌ـ توفيق براي نظام اسلامي مي‎دانيم ولي بدبيني به آمريکا و کشور‎هاي هم‌جهت با آن را عين عقلانيت و تدبير دانسته و مقاومت در برابر زياده‌خواهي آنان و دفاع از حقوق ملت رشيدمان را حقي طبيعي مي‎دانيم و مصرانه خواهانيم تا وجه همت تيم مذاکره‎کننده توافقي خوب و اصولي باشد نه صرف انجام توافق،‎ که اگر قرار بود فقط توافق انجام پذيرد در سال 1382 نيز ما با عقب‌نشيني به ظاهر توافق کرديم و همه صنعت هسته‎اي خويش را در همه سطوح تعطيل کرديم ولي باز توسط شيطان بزرگ آمريکا و رئيس‎جمهور وقت اين کشور تهديد و به خيال آن‎ها تحقير شديم.

براي هيچ ايراني آزاده‎اي قابل قبول نيست درحالي‎که اوباما رئيس‎جمهور آمريکا و وزيرخارجه اين کشور دائما بيان مي‎دارند که «توافق نکردن بهتر از توافق بد کردن است» ما شاهد راه‌اندازي کمپيني باشيم که اظهار مي‎دارد «هر توافقي هرچند بد از توافق نکردن بهتر است» و صد افسوس که با اندکي دقت معلوم مي‎شود که برخي ازمقامات ارشد مذاکره‎کننده ايراني توصيه به راه‌اندازي اين کمپين خيانت بار و ذلت‌بخش کرده‎اند. به راستي راه‌اندازي اين کمپين سبب تقويت موضع تيم مذاکره‎کننده ايراني خواهد بود يا زمينه را براي تحميل زياده‌خواهي‎‎هاي مستکبران به‎ويژه آمريکاي جهان‌خوار هموار خواهد ساخت؟

8. علي‎رغم وعده اصلي جناب آقاي روحاني حل مشکلات سياست خارجي و رفع مشکلات اقتصادي در داخل کشور که نيازمند عزمي ملي، انسجامي فراگير و بهره‎گيري از همه ظرفيت‎‎هاي کشور در نهايت آرامش و ثبات است، شواهد حاکي از انتخاب عرصه سياست، اجتماع و فرهنگ توسط برخي عناصر به‎جاي کار و تلاش اقتصادي و فعال نمودن سياست خارجي پيشرو و منطقي دارد. چنديست که عده‎اي مي‎کوشند تخم نقار و شکاف را در متن جامعه کاشته تا التهاب و ناامني درو نمايند و با تشديد فشار بر افکار عمومي يا آن‎ها را خسته و منفعل نموده يا با تجلي عصبيت، زمينه آشوب‌طلبي را در ايران اسلامي و در اين جزيره امن مهيا سازند. در اين برهه حساس دستگاه‎‎هاي مسئول بايد بکوشند که با حساسيت تمام وقايع را رصد نموده و با مواجهه دقيق و ريشه‎اي چهره آشوب‌طلبان و ستون پنجم دشمن را براي مردم شفاف کنند.

9. نمايندگان مجلس اعتقاد به ضرورت کمک به دولت براي عبور از موانع و مشکلات داخلي و تحميلي را داشته و در خصوص مذاکرات هسته‎اي نيز آرزوي توفيق تفاهمي خوب براي مذاکره‎کنندگان دارند. دغدغه نمايندگان مردم، ايجاد زمينه گره‌گشايي از مشکلات مردم در عرصه‎‎هاي اقتصادي و فرهنگي است و اگر بر موضوعي از جمله بحث آموزش عالي حساسيت مي‎ورزند از باب درس‎گيري از گذشته مي‎باشد. اما در خصوص مذاکرات با عنايت به اصول 77 و 125 قانون اساسي و ضرورت تصويب هر موافقت‌نامه تعهدآوري در مجلس ضروري ‌است تيم محترم مذاکره‎کننده به بيان اطلاعات دقيق به نمايندگان اقدام نموده و ان‎شاءالله زمينه تسريع در تصويب توافق خوب با 5+1 را فراهم کنند.

10. همه علاقه‌مندان به انقلاب اسلامي و ايران عزيز بي‎صبرانه منتظر اعلام توافقي منطقي و عادلانه در سوم آذر هستند و از مذاکره‎کنندگان مي‎خواهند با صلابت از حقوق حقه اين ملت و نسل‎‎هاي بعدي آن صيانت و حفاظت نموده و با توافقي شفاف و تفسير ناپذير در چارچوب حداقل‎‎هاي پنج‌گانه فوق الذکر که از جمله آن‎ها رفع همه تحريم‎‎هاي ظالمانه مورد تاکيد رياست محترم جمهوري است به آغوش ميهن بازگشته و بر دستان ملت مورد استقبال و در قلب مردم رشيد و با بصيرتمان براي ابد جا گيرند ولي در هر صورت نتايج حاصله از مذاکرات هرچه بود بايد زمينه برداشتن گام بلند بعدي را در ساختن کشور عزيزمان مهيا سازد و مقدمه‎اي شود تا با همبستگي ملي و با همکاري بين همه قوا ظرفيت شايسته‌تري براي خدمتگزاري و تحقق پيشرفت و عدالت در جامعه اسلامي مهيا شود. ان‎شاءالله