پايگاه خبري تحليلي «پارس»- خبرنگاران رسانه هاي اروپايي، آمريكايي و ژاپني و همچنين كارشناسان اتحاديه اروپا،هتل کوبورگ وین را ترك كردند و تجهيزاتي كه در جلوي هتل محل مذاكرات داشتند را جمع كرده اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»- يكي خبرنگار يك تلويزيون اروپايي در اين زمينه گفته است: «به ما گفته اند فعلا نيازي به حضور شما در وين نيست»

هتل کوبورگ واقع در وين، محل مذاكرات هسته اي ايران و گروه 1+5 است.

coburgNuclear (1)

تجربه گذشته در اين موارد و مذاكرات بيش از ده ساله ايران با گروه 1+5، نشان مي دهد هر بار كه به كارشناسان و خبرنگاران غربي گفته شده «نيازي به حضور آنها نيست» حاكي از آن است كه قرار نيست اتفاق مهم و جديدي رخ دهد.

البته گمانه زني جديد هم آن است كه شايد اتفاق مهمي از جمله «توافقي بزرگ» در حال وقوع است و كشورهاي مذاكره كننده فعلا تمايل ندارند خود را در معرض سوالات متعدد خبرنگاران قرار دهند و با دستور ترك محل اجلاس، كنترل شرايط را فعلا در اختيار داشته باشند.

coburgNuclear (2)

معمولا اعضاي تيم مذاكرات 1+5 با خبرنگاران غربي ارتباط مستمري دارند ولي اين بار، ارتباط قطع بوده است در عين حال كه وضعيت خبررساني به خبرنگاران ايراني از سامان مناسبي برخوردار نيستند.

در حال حاضر 57 خبرنگار و عكاس ايراني در وين جهت مخابره اخبار لحظه به لحظه مذاكرات هسته اي در وين حضور دارند.

coburgNuclear (3)

گفته مي شود برخي با فشار به تيم هسته اي تلاش دارند يك توافق كم رمق و گسسته را از وين براي مصارف داخلي به دست بياورند تا در سوم آذر جشن خياباني راه بيندازند اما محمد جواد ظريف توافق بزرگ را در لغو فوري و كامل تحريم هاي اقتصادي و دارويي ايران مي داند. يك منبع ايراني در اينم مورد مي گويد: يكي از كشورهاي اروپايي به صورت غير رسمي پيشنهاد تمديد توافق نامه ژنو تا تا يك مارس 2015 سال جديد ميلادي(2015)(10 اسفند 93) را داده است ولي تاكنون طرف ايراني نيز به صورت غير رسمي اين موضوع را نپذيرفته است.

moorberg (1)

برخي اخبار تاييد نشده هم حكايت از آن دارد كه  ممكن است طرف مقابل در دقيقه 90 بپذيرد كه ‫تحريم هاي رييس جمهور آمريكا لغو‬ ‫شود. در عين حال كه نماينده دولت آمريكا در مذاكرات با صراحت اعلام كرده، از لغو تحريم هاي كنگره، عاجز هستند.

coburgNuclear (4)

همچنين احتمالا اتحاديه اروپا نيز تمامي تحريم هاي نفتي و بانكي(بانك مركزي ايران و..) را لغو مي كند و از ايالات متحده خواهد خواست جريمه كشورهاي ثالث كه با ايران مبادلات دلاري دارند را حذف نمايد. همچنين ايران فراتر از پروتكل الحاقي، بازرسي ها را خواهد پذيرفت كه از اين موضوع، مراكز نظامي مستثني هستند.

بر همين اساس، شایعاتی مبنی بر احتمال بازگشت محمد جواد ظریف به تهران، برای رایزنی و مشورت بیشتر در مورد مذاکرات، وجود دارد.

 در همین حال برخی دیگر از خبرنگاران هم گزارش داده‌اند که احتمال دارد این دیدار یک روزه باشد و ظریف پس از آن بار دیگر به محل مذاکرات بازگردد.


آمریکا برای توافق نهایی از ایران چه می خواهد؟
بر اساس گزارش خبرنگار «پارس» از وين، آمریکا برای توافق نهایی با ایران بر موارد زیر تأکید دارد:

1- راکتور آب سنگین اراک که دارای کارکردهای چهارگانه تولید پلوتونیم و رادیوایزوتوپ ها و تولید برق است، تنها به یک راکتور عادی برای تولید برق با سوخت غیرطبیعی (سوخت غنی سازی شده) تبدیل شود. این مهم عملاً به معنای تعطیلی واحد اراک خواهد بود. در همین چارچوب طرف آمریکایی حتی کاهش میله های سوخت نیروگاه فعلی اراک از 150 میله سوخت در راکتور به 20 میله سوخت را نپذیرفته اند.

moorberg (2)
باید خاطرنشان نمود با توجه به این که در آستانه پایان عمر مفید راکتور تهران هستیم، در صورتی که راکتور آب سنگین اراک در آینده نزدیک راه اندازی نگردد، در تأمین رادیوایزوتوپ های مورد نیاز برای درمان حدود یک میلیون بیمار در کشور دچار چالش جدی خواهیم بود.

coburgNuclear (5)
2- در مذاکرات برای ظرفیت غنی سازی تنها با 4700 سانتریفیوژ با تزریق گاز کم که آن هم به صورت شفاهی موافقت کرده اند.

3- تحقیق و توسعه از سانتریفیوژهای نسل یک بالاتر نرود و فردو به یک مرکز مطالعاتی فاقد کارکرد تحقیق و توسعه تبدیل شود.

4- عدم پذیرش تحقیقات باز فراوری

5- کاهش ذخایر 5.3 درصد از 5.8 تن به 500 کیلو (بنا بر برخی گزارش ها، در مذاکرات به  صورت شفاهی 2 تن را پذیرفته اند).
این احتمال وجود دارد که برای تمدید مذاکرات یکی از شروط طرف آمریکایی و اروپایی اکسید ساختن بخش اعظمی از ذخایر 5.3 درصد باشد.

moorberg (3)

6- ایران متعهد به امضاء و تصویب پروتکل الحاقی شده و نظارت و بازرسی های فراتر از پروتکل های الحاقی را نیز بپذیرد.

7- موضوع بُرد موشک های ایران حداکثر تا 150 کیلومتر تعیین تکلیف شود.

8- ایران پیمان «منع جامع آزمایش هسته ای» (C.T.B.T) را رسماً پذیرفته و به تصویب برساند.

coburgNuclear (8)

شایان ذکر است که بازرسی های موردنظر CTBT در تضاد کامل با استقلال و امنیت کشورهای عضو است. علاوه بر اجازه عکس برداری هوایی، بر اساس مفاد این معاهده، تیم بازرسی در انجام مأموریت های خود برای دسترسی به هر نقطه از کشور محل مأموریت، حتی دفتر ریاست جمهوری و... از آزادی کامل برخوردارند.

9- زمان طولانی (30 ساله) برای عادی شدن پرونده ایران

coburgNuclear (6)

خانم مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در محل مذاکرات هسته ای، در جمع خبرنگاران ایرانی