پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سيد محمد اسلامي- حال آقاي ظريف هنوز خوب نشده است. بعيد است که هواي فوق العاده سرد وين هم به بهبود حال آقاي وزير که قبل از مذاکرات عمان سرما خورده بود، کمکي بکند. البته جواد ظريف در زمان مذاکرات سال گذشته هم که به توافق براي برنامه مشترک ژنو منجر شد، با مشکل کمر درد روبه رو شده بود. با يک مقام ارشد وزارت خارجه درباره حال عمومي آقاي ظريف صحبت مي کرديم. به شوخي گفتم که اگر مردم آن قدر که براي تيم هاي ملي فوتبال در جام جهاني دعا کردند، براي مذاکرات با 1+5 هم دعا مي کردند الان آمريکايي ها واقع بين شده بودند. 

وي جواب داد: «امروز توي يک مذاکره دو جانبه آقاي ظريف، آرام صحبت مي کرد.» شايد همان طور که در روز اول گفت، منتظر است تا ببيند طرف مقابل اراده سياسي براي پيشرفت و مذاکرات واقعي را دارد يا خير؟ «آن هم ظريف که بلند صحبت کردنش در مذاکرات حتي گاهي به داد زدن شباهت پيدا مي کند.» در دوره هاي قبلي مذاکرات چند دفعه اتفاق افتاده است که محافظ ها از شدت داد و بيدادي که از داخل اتاق مذاکره به گوش مي رسيده، بي اجازه وارد اتاق شده اند. يک بار هم آقاي صابري، کارشناس حقوقي نمايندگي از نگراني وارد اتاق شده بود که خانم اشتون به او مي گويد به دادهاي ظريف عادت دارد! 

ديروز نشست هاي دو جانبه فني و سياسي برگزار شد. هنوز معلوم نيست که کشورهاي 1+5 از ميان راه حل هاي ابتکاري فني آيا گزينه اي را انتخاب مي کنند که اين گره باز شود، يا نه. اراده سياسي لازم دارد، چيزي که فعلا 1+5 نتوانسته اند فراهم کنند.

اين روزها اعضاي تيم هاي مذاکره کننده تلاش مي کنند تا از دسترس خبرنگارها دور باشند. بنابراين حاشيه سازي مد مي شود. مثل آغاز مذاکرات که با حاشيه شروع شد. کلا ٨ نفر بودند. بادگيرهاي زرد رنگ پوشيده بودند که رويش عکس سرکرده هاي گروه هاي تروريستي چاپ شده بود. يکي شان، هم عينک دودي زده بود و با پرچم شير و خورشيد صورتش را پوشانده بود. داد مي زدند. خبرنگارها که دور شان جمع شدند، يکي شان شروع کرد از خبرنگارها فيلم گرفتن. بي بي سي و راديو فردا فعال تر بودند براي پوشش خبري اين 7-8 نفر. يک خبرنگار غيرايراني آرام رفت کنارشان و توصيه کرد بروند خانه هايشان توي اين هواي سرد. خبرنگارها برگشتند داخل، کل شوي خياباني براي همين چند فريم عکس و فيلم بود.

روايت انديشکده آمريکايي کارنگي از مقصر شکست احتمالي مذاکرات
انتشار اين ديدگاه به معني تأييد آن نيست و براي اطلاع مخاطبان از نوع نگاه و تحليل انديشکده ها و اتاق هاي فکر عربي و غربي منتشر مي شود.انديشکده آمريکايي کارنگي که به تازگي ويليام برنز معاون سابق وزارت خارجه آمريکا و عضو تيم هسته اي اين کشور، رياست آن را برعهده گرفته است، با انتشار مقاله اي تحت عنوان «ايران در صورت عدم دستيابي به توافق هسته اي چه اقداماتي را صورت خواهد داد» به طرح مسائلي پرداخته که در شرايطي که توافق جامع هسته اي ميان ايران و گروه 1+5 حاصل نشود، در سطح جامعه بين المللي رخ مي دهد. 

در اين مقاله آمده است: چنانچه ضرب الاجل ماه نوامبر نيز به پايان برسد و هيچ توافقي ميان ايران و 1+5 حاصل نشده باشد، واشنگتن بيش از همه طرفين ضرر خواهد کرد. در شرايطي که «باراک اوباما» رئيس جمهوري آمريکا با انتقادهاي شديد کنگره که از ابتدا نيز با آغاز مذاکرات مخالف بود، مواجه مي شود، در تهران، «حسن روحاني» رئيس جمهوري ايران و «محمد جواد ظريف» به دليل دفاع از منافع ايران در قبال غرب مورد ستايش قرار خواهند گرفت. اما در صورت شکست مذاکرات، انگشت اتهام به سمت کنگره آمريکا بيش از تمامي طرفين مقصر نشانه خواهد رفت چرا که ايران مي تواند تعهد و پايبندي خود به مفاد توافقنامه موقت سال گذشته را با فهرست تحريم هاي جديد کنگره آمريکا از آن زمان تا کنون مقايسه کند. در اين رابطه ايران که به لحاظ استراتژيک به کشور ديگري وابسته نيست و از حمايت برخي کشورها نيز در خصوص موضع دفاعي اش برخوردار است، نگراني کمتري در اين زمينه دارد.