پايگاه خبري تحليلي «پارس»- روحاني دستور پيگيري ماجراي توليد سيگار توسط شرکت فلیپ موریس را داد. 

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، پس از انتشار خبرهایی در روزهای اخیر که از مجوز ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور واردات انحصاری سیگار برای یک شرکت خاص حکایت داشت و انتشار مستندات اين موضوع توسط خبرگزاري ها، اخيرا حسن روحاني رييس دولت يازدهم دستور پيگيري اين موضوع را داده است.

حسن روحاني پيش از اين دستور، با تشكيل جلسه اي در نهاد رياست جمهوري با حضور محمد رضا نعمت زاده، سيد محمود علوي و برخي از مسوولين مرتبط، اين موضوع را مورد بررسي و دستور پيگيري داد.

گفته مي شود شركت فيليپ موريس ارتباطات نزديكي با ريس ستاد انتخابات يكي از نامزدهاي انتخابات يازدهم رياست جمهوري دارد.

* 10 هزار میلیارد تومان در کشور خرج سیگار می شود
مارلبورو یک مارک معروف سیگار است که توسط شركت ساخته مي شود. به اعتقاد کارشناسان درصورتی که فلیپ موریس به صورت رسمی وارد ایران شود می تواند بسیاری از رقبای خود در کشور را بگیرد. ایران بازاری با پتانسیل بالا برای شرکت ها و کارخانه های سیگار و دخانیات به حساب می آید زیرا براساس آمار وزارت بهداشت سالانه 10 هزار میلیارد تومان در کشور خرج سیگار می شود و این بازار در سال ها و ماه های گذشته با رشد مواجه بوده است. 

به صورتی که آخرین آمار وزارت بهدشات نشان می دهد واردات سیگار در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است و در این مدت 4.5 هزار تن سیگار حاوی توتون به ارزش 35.1 میلیون دلار وارد کشور شده است. 

باید به این میزان سهم 17 میلیارد نخ سیگار قاچاق را نیز اضافه کرد، آماری که به صورت رسمی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر شده است. هم اکنون بر اساس آمار وزارت بهداشت حدود 5.5 میلیون ایرانی سیگار می کشند.

پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در این مورد به «پارس» گفت: اخیرا پرونده‌ای در مورد واردات سیگار مارلبرو به کشور داشته‌ایم و در این مورد مکاتبات زیادی صورت گرفته و دستگاه‌های مختلف در مورد صهیونیستی بودن شرکت فیلپ‌موریس اظهارنظر کرده‌اند.

وی تاکید کرد: حتی اگر در مورد صهیونیستی بودن شرکت فیلپ‌موریس تردید وجود داشته باشد باز هم باید در مورد واردات محصولات آن تا تعیین تکلیف نهایی منتظر بمانیم.

پورمختار تصریح کرد:‌ سیگار محصولی نیست که برای واردات آن به کشور عجله داشته باشیم و بگوییم باید وارد شود، تا مشکل مردم برطرف شود.

وی افزود: تا زمانی که اصل موضوع صهیونیستی بودن سهامداران شرکت فیلیپ ‌موریس تعیین تکلیف نشود، صدور مجوز برای واردات محصولات آن غیر منطقی خواهد بود.

رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه موضوع صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو در این کمیسیون پیگیری خواهد شد، گفت: در مورد کم و کیف صدور مجوز در کمیسیون بررسی‌های لازم انجام خواهد شد.

* پيوند اصلاح طلبان و جريان انحرافي در پرونده سيكار مالبرو
پیش از این، یک مقام مسئول از مافیای دولت برای واردات سیگار مالبرو خبر داده و گفته بود: تیمی از مقامات دولتی با اعمال فشار وزارت خارجه را مجبور کردند اظهار نظر رسمی خود مبنی بر صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس را ظرف 6 ماه تغییر دهد.

وی گفته بود: شرکت فیلیپ موریس، شرکت آمریکایی دارای سهامداران صهیونیستی است و سیگار مارلبرو و دو سه برند دیگر را تولید می‌کند.

این مقام مطلع ادامه داده بود: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تیمی از مقامات دولتی  تلاش زیادی برای صدور مجوز واردات این سیگار و تاسیس نمایندگی رسمی این شرکت صهیونیستی آمریکایی در ایران کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این گروه در تلاش برای تاسیس نمایندگی رسمی این شرکت در ایران هستند، گفته بود: چندی پیش مراجع نظارتی از وزارت خارجه که مرجع اصلی معرفی شرکت‌های صهیونیستی است، در خصوص این شرکت استعلام کردند، وزارت خارجه نیز در نامه رسمی اعلام کرد که این شرکت صهیونیستی است اما بعد از شش ماه تحت تاثیر رایزنی‌ها و فشار مسئولان دولتی، وزارت خارجه نامه‌ای را به مراجع دولتی ارائه داد که مدارکی دال بر صهیونیستی بودن این شرکت وجود ندارد!

این مقام مسئول گفته بود: یک مقام دولتی نیز از این نامه استفاده کرده و مجوز تاسیس نمایندگی شرکت فیلیپ موریس در ایران را صادر کرده است.

وی تاکید کرده بود: رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات با صدور این مجوز مخالف بود، لذا مجوز تاسیس این شرکت را صادر نکرد و مقام مافوقش از طرف وی مجوز واردات و تاسیس نمایندگی این شرکت در ایران را امضا کرده است.

این منبع آگاه همچنین از مخالفت دادستان کل کشور و وزارت اطلاعات با صدور مجوز فعالیت این شرکت خبر داده و گفته بود: دادستان کل کشور دستور توقف صدور مجوز این شرکت را صادر کرده است.

در بهار سال ۹۰ بود که اتقادات نسبت به تحرکات اقتصادی جریان انحرافی بالا گرفت.در همان روزها نمایندگان ملت با اشاره به تحقیق و تفحص مجلس از ردپای جریان انحرافی در گلوگاههای اقتصادی و دستگاه های اجرایی کشور،اظهار داشتند:کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی به منظور جلوگیری از میزان نفوذ جریان انحرافی در دستگاه های اجرایی دولت و رانت خواری های اقتصادی آنان در بخش های مختلف اقتصادی،تحقیق و تفحص از حوزه های ذیربط خود را آغاز خواهند کرد.

بعد از آن بود که اخبار مربوط به دست داشتن جریان انحرافی در قاچتاق سیگار رونمایی شد و مورد توجه مجلس قرار گرفت.

مرحوم حسين اسلامي نماينده وقت مردم زرنديه در مجلس هشتم در باره این پرونده گفته بود: وارد کنندگان سيگار مارلبرو مي بايست طبق قانون ۱۰ ميليارد تومان عوارض دولتي بپردازند اما چون به صورت قاچاق سود بيشتري عايدشان مي شود اين واردات به صورت غير قانوني و قاچاق انجام مي شود.

سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ با اشاره به پرونده نماينده مادام العمر شرکت فيليپ موريس در کميسيون اصل ۹۰ تصريح کرده بود: بعد از پيگيري هاي کميسيون ثبت شرکتي به نام انتظار ايرانيان محرز شده که براساس اسناد و مدارک موجود در کميسيون ردپاي يکي از افراد تشکيلات مشايي در آن مشاهده شده است.

وي با بيان اينکه شرکت فوق الذکر فاقد مجوز مي باشد، خاطرنشان کرده بود: کميسيون به صورت جدي پرونده مربوطه را بررسي کرده و گزارش ارتباط قاچاق سيگار مارلبرو با جريان انحرافي به مردم داده مي شود و جلوي اخلال در اقتصاد کشور گرفته خواهد شد.

مجوز نعمت‌زاده برای تاسیس کارخانه "فلیپ موریس"

698455

698457

698456