پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دور نهایی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در وین اتریش آغاز شد. تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 از صبح روز سه شنبه 27 آبان 1393 (19 نوامبر 2014) گفت وگوهای خود را آغاز کرده اند.

احتمال دست یابی به توافق نهایی در این دور از مذاکرات بیش از 50 درصد ارزیابی نمی شود مگر اینکه دولت امریکا حامل پیشنهاد جدیدی درباره نحوه ارتباط دهی جدول زمانی لغو تحریم ها و محدودیت هایی که بناست بر نامه هسته ای ایران اعمال شود، ارائه کند.

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد امریکا صبح روز سه شنبه گفته است «زمان آن رسیده که کار مذاکرات را تمام کنیم»؛ اما ناظران می گویند این بدان معنا نیست که امریکا پیشنهاد جدیدی عرضه خواهد کرد.

ایران هسته ای، پیش از این خبر داده بود که امریکا در مسقط پیشنهادی عرضه کرده که برنامه غنی سازی ایران را به نحو بسیار شدیدی محدود می کند، اما در مقابل لغو تحریم ها را به یک بازه زمانی بسیار بلند مدت (بیش از 10 سال) احاله می دهد.

ابراهیم کارخانه، رییس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز دوشنبه این موضوع را تایید کرد.

کارشناسان در تهران می گویند هر پیشنهادی که شامل تعلیق فوری همه تحریم های اعمال شده علیه ایران نباشد، برای ایران قابل پذیرش نخواهد بود.

هنوز روشن نیست که مذاکرات وین چگونه به انتها خواهد رسید اما احتمال شکست مطلق مذاکرات ضعیف ارزیابی می شود.  

با این حال، اگر دورنمای مذاکرات روشن نباشد، تمدید آن نیز بخت چندانی برای موفقیت نخواهد داشت.

یک دیپلمات در تهران گفت: «آنچه تا امروز مذاکرات را به جلو برده اراده سیاسی قدرتمند دو طرف بوده است. محتوای مذاکرات اکنون از این اراده سیاسی پشتیبانی نمی کند و شکاف بسیار جدی در حل ایجاد شدن است. یکی از محتمل ترین سناریوها این است که لااقل در تهران دیگر اراده سیاسی سابق برای تداوم مذاکرات وجود نداشته باشد».

در این صورت یک احتمال این است که مذاکرات به حالت نیمه کاره رها شود.