پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دولت يازدهم حتي از تعداد راي نيلي احمدآبادي براي تصدي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، مطلع بوده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در آخرين روز مهر ماه 1393، محمود نيلي احمدآبادي به عنوان وزير پيشنهادي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري از سوي دولت به مجلس معرفي شد و اين در حالي بود كه اركان اصلي دولت يازدهم و همه اركان مجلس نهم از اين معرفي اظهار بي اطلاعي مي كردند و اخباري كه از جلسات پنهاني به دست مي آمد نشان از اين داشت كه «نيلي احمدآبادي» گزينه اصلي نيست.

بر همين اساس در حاشيه جلسه شوراي انقلاب فرهنگي دكترغلامعلي حدادعادل عضو حقيقي اين شورا در گفتگو با يكي از مشاورين رييس جمهور تلاش مي كند اين نحوه مواجهه دولت با مجلس و اصولگرايان را مورد انتقاد قرار دهد و اظهار مي دارد: براي ما معرفي آقاي دكتر نيلي جاي  سوال دارد. ايشان با اين سطح قابليت ها، با اين شرايط و موضع گيري هاي دولت، حداكثر با آراي ممتنع، 80 راي مي آورد. بهتر است از توانمندي شان در جاي ديگري استفاده شود.

لازم به ذكر است وکلای ملت با 79 رأی موافق، 160 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 246 رأی مأخوذه، به نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.

به گزارش «پارس»، علاوه بر اين گفتگو، منابع نزديك به رييس مجلس نيز خبر مي دهند كه در معرفي «نيلي احمدآبادي» هيچ هماهنگي با وي و افراد محوري مجلس انجام نگرفته است و لذا عدم تحرك دكتر لاريجاني و فراكسيون همراه وي در جلسه راي اعتماد، شائبه هايي را در مورد اهداف پنهاني دولت بوجود آورده كه با وجود اطلاع از عدم راي آوري نيلي، چرا اين فرد به مجلس معرفي شده بود؟ 

گفتگوي دكتر حداد با مشاور رييس جمهور در حالي صورت گرفت كه ساعتي پيش از اين گفتگو، آشنا در صفحه اجتماعي خود نوشته بود: « نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می توانند "میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. میان خواسته دانشگاهیان و خواسته های باج خواهان یکی را انتخاب کنند." آقای دکتر نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی تجربه و نه ناشناخته او یک جرم بیشتر ندارد دانشگاه را برای دانشگاهیان می خواهد نه برای سیاستمداران.» 

این اظهارات آشنا البته در شرایطی مطرح شد که در ماجرای استیضاح رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم نیز دولتی ها در آستانه برگزاری این مراسم هجمه های بسیاری را علیه نمایندگان مجلس ترتیب داده بودند. در این باره برخی رفتار و گفتار تند و تیز رئیس دولت یازدهم در روزهای میانی تابستان سال جاری را یکی از دلایل اصلی پافشاری نمایندگان مجلس برای استیضاح فرجی دانا می دانستند. از همین رو عده ای از اهالی سیاست بر این باورند که استیضاح وزیر سابق علوم پاسخی از سوی نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و اظهارات آن روزهای وی بود. 

برخی نیز عقیده داشتند که عدم حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس هنگام استیضاح وزیر سابق از جمله دلایل عزل فرجی دانا بود . رئیس جمهور که همان روز برنامه سفر به اردبیل را در دستور کار قرار داده بود در شرایطی به مجلس نرفت که حضور وی در صحن علنی و دفاعیاتش از وزیر می توانست تاثیر بسزایی در روند استیضاح داشته باشد. 

بر اساس گزارش فردا، حالا اما دقیقا در فاصله یک شب مانده تا زمان برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت، آشنا مشاور رئیس جمهور اظهاراتی را خطاب به نمایندگان مجلس مطرح می کند که بار دیگر شائبه هایی در خصوص عدم تمایل دولت به حضور نیلی احمد آبادی در کابینه به وجود آورد. اما حالا این سوال به وجود می آید که چه عواملی سبب شده تا دولتی ها هر بار مسئله استیضاح یا رای اعتماد به گزینه های دولتی مطرح می شود، خودشان به دست خودشان کاری می کنند که مجلس درمقابل این گزینه ها بایستد؟ 

اول- طی روزهای اخیر و پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، برخی نمایندگان مجلس بر این باور بودند که گزینه مطرح شده از سوی دولت برای وزارت علوم گزینه اصلی آنها نیست، بلکه دولتی ها نیلی احمدآبادی را به مجلس فرستاده اند تا با عدم رای اعتماد وی، دولت بدین وسیله هزینه مجلس را بالابرده و گزینه اصلی را که مدنظر دارند را به کرسی وزارت علوم بنشانند. از همین رو می توان گفت که یک از دلایلی که سبب شده پای دولتی ها در عملی شدن استیضاح یا عدم رای اعتماد وزرا به میان آید، این است که گزینه مدنظر دولت به این جایگاه برسد. 

دوم- در طول دو ماه گذشته و از زمانی که فرجی دانا عزل شد، اصلاح طلبان فشارهای گسترده ای را به دولت آوردند تا گزینه بعدی دولتی ها برای رسیدن به جایگاه وزارت علوم، یک اصلاح طلب باشد. در این باره حتی اصلاح طلبان به سخنان حسن روحانی در اردبیل نیز استناد می کردند که گفته بود "وزیر بعدی علوم باید ادامه دهنده راه فرجی دانا باشد." در این بین به نظر می رسد یکی از دلایل معرفی نیلی احمد آبادی به عنوان یک نیروی اصلاح طلب به مجلس و عدم تلاش دولت برای رای آوردن وی، این باشد که اهالی دولت با این اقدام قصد داشتند که از هجمه های اصلاح طلبان بر دولت کاشته و به آنها بفهمانند که گزینه های اصلاح طلب از نگاه مجلس نمی توانند در بین اعضای کابینه حضور یابند. این حربه می توانست تا حد زیادی باری را که اصلاح طلبان بر دوش روحانی گذاشته اند را کم کند. از همین رو این احتمال نیز می رود که گزینه بعدی پیشنهادی دولت برای وزارت علوم یک گزینه غیر اصلاح طلب باشد. 

سوم- یکی دیگر از دلایل این نوع فعالیت های دولت می تواند به انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی مربوط شود. دولت با معرفی افرادی چون نیلی احمد آبادی که از نظر بسیاری از کارشناسان و نمایندگان فردی کم تجربه و بدون توانایی لازم برای وزارت علوم بود، می خواهد هزینه عدم رای اعتماد وزرا را برگردن مجلس انداخته و بدین وسیله چهره مجلس نهم را در بین مردم مخدوش کند. مخدوش کردن چهره مجلس در جامعه نیز موجب می شود تا دولت و گروه های اصلاح طلب شانس بیشتری برای تصاحب کرسی های مجلس دهم شورای اسلامی داشته باشند. بنابراین می توان گفت یکی دیگر از عمده فعالیت های دولت در زمینه عدم تلاش برای گرفتن نظر و رای نمایندگان مجلس، مظلوم نمایی از طریق ایجاد هزینه برای مجلس و برنامه ریزی گسترده برای انتخابات سال آینده باشد