پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مديريت 30 ساله آيت الله مهدوي كني بر دانشگاه امام صادق(ع) موجب شد تا رهبر معظم انقلاب تاكيد نمايند كه «این دانشگاه به دستاورد بسیار بزرگی رسیده است» و فرمودند:«دانشگاه امام صادق یک پدیده ممتاز است» با اين همه اما چند ماه بستري بودن آيت الله مهدوي كني و رحلت وي موجب شده تا خلا حضور اين عالم فرزانه اين روزها و بحثهاي پيرامون رياست اين دانشگاه بيشتر شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، تغيير رياست دانشگاه امام صادق(ع) البته مربوط به اين روزها نيست پيش از ماجراي بستري شدن آيت الله مهدوي كني و رحلت جانسوزشان، ايشان در ديداري از كهولت سنت و بيماري خود سخن گفته و خواستار تغييراتي در هيات امناي دانشگاه و تغيير رياست شده بود كه حتي پيشنهادات خود را نيز مطرح كرده بود ليكن به ايشان گفته شده بود:« فعلا ریاست دانشگاه را حفظ کنید.»

در همان ايام زمينه هاي تغيير هيات امنا آماده مي شود كه اين تغيير با بستري شدنشان در بيمارستان همزمان مي شود و در نهايت آيت الله سید هاشم حسینی بوشهری، حجت الاسلام والمسلمين دكتر محمد سعید مهدوی کنی، حجت الاسلام والمسلمين سید مصطفی میرلوحی و علاالدین میرمحمد صادقی به عنوان اعضای هیأت امنا معرفي شدند. هيات امناي جامعه الصادق(ع) همزمان هيات امناي دانشگاه را نيز بر عهده دارند.

حضرت آيت الله امام خامنه اي نيز همراه با آيت الله مهدوي كني از موسسين دانشگاه امام صادق(ع) هستند كه همچنان رياست هيات امناي اين دانشگاه را عهده دار هستند.

بعد از تغييرات هيات امناي دانشگاه امام صادق(ع) گمانه زني ها در مورد رياست دانشگاه نيز آغاز شد ليكن با پايان بررسي ها، حجت الاسلام دکتر سعید مهدوی کنی در روزهاي آينده به عنوان رياست دانشگاه معرفي خواهند شد. 

در عين حال كه آیت الله باقری کنی نيز براي رياست مطرح بودند اما وي نظر صريح خود در مورد رياست را متوجه سعيد مهدوي كني كرده بود. به طوري كه چندي پيش، آیت الله باقری كني به عنوان قائم مقام دانشگاه، در حکم دکتر محمد هادي همایون برای ریاست دانشکده ارتباطات خاطرنشان كرده است: «نظر به لزوم حضور حجت‌الاسلام دکتر محمد‌سعید مهدوی‌کنی در دیگر مسئولیت‌های دانشگاه ضمن تشکر از زحمات ایشان در سمت رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات به موجب این حکم جنابعالی را که از اعضای هیأت علمی باسابقه و دارای تجربیات طولانی در مسئولیت‌های علمی و اجرایی دانشگاه می‌باشید به مدت دو سال به عنوان رئیس این دانشکده منصوب می‌نمایم» 

وي همچنين در حکم ديگري، محمد حسين یزدان پناه برای ریاست هسته گزینش نیز آورده است: «با توجه به مسئولیتهای اخیر جناب حجت‌الاسلام آقای دکتر محمد سعید مهدوی‌کنی و نظر به سوابق طولانی جنابعالی در امر گزینش علاوه بر مسئولیتهای فعلی، وظایف ذیل به مدت دو سال به جنابعالی محّول می‌شود».

حجه الاسلام والمسلمين دکتر سعید مهدوی کنی فرزند مرحوم حضرت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی متولد 1345 است که داراي دکترای در رشته فرهنگ و ارتباطات از همین دانشگاه است. 

وي مدير حوزه ریاست دانشگاه، معاون آموزشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات و تا چندي پيش ریاست اين دانشکده را بر عهده داشت. 

 رساله دکتري وي در مورد «دين و سبک زندگي» بود كه بعدها با اضافاتي به عنوان كتاب معرفي شد به طوري كه انتشار اين كتاب در سال 1386 مورد استقبال صاحبنظران قرار گرفت و مقامات عالي نظام در سال 1390، انتشار و محتواي اين كتاب را مورد تاييد و محل رجوع معرفي كردند.
(آئین بازتولید سرمایه‌ی اجتماعی)
(باید تفاوت سلیقه را بپذیریم)
 دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان اولین دانشگاه اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی در ایران، پیروی از ولایت فقیه را در امتداد پیروی از پیامبر اکرم (ص)، یکی از مبانی اساسی خود می‌داند و علاوه بر آن، ترکیب خاص هیئت امنا و هیئت علمی(متشکل از فرهیختگان حوزه و دانشگاه)، مدیریت عالی، معتبر، نافذ و باثبات و ایجاد فضای مناسب جهت بروز استعدادها و توانمندی‌های زنان در مدیریت دانشگاهی را از مزیت‌های خود می‌داند و در مقابل مقام معظم رهبری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت امنای جامعه‌الامام الصادق (ع) پاسخگو است.