پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مراسم اقامه نماز و تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و مداحی ذاکر اهل بیت میثم مطیعی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در دانشگاه تهران آغاز شد.

mahdavitashie (1)

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دقایقی پس از آغاز مراسم به منظور اقامه نماز بر پیکر مرحوم حضرت آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری وارد دانشگاه تهران شدند.

mahdavitashie (2)

روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقام معظم رهبری را همراهی می‌کردند.

mahdavitashie (3)

آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله موسوی جزایری، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، سردار محمدرضا نقدی، سردار حسین دهقان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری، سرلشکر فیروزآبادی، محمود احمدی‌نژاد و حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان از جمله مقامات کشوری و لشکری حاضر در این مراسم بودند.

mahdavitashie (4)

از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم می‌توان به آیت‌الله رسولی محلاتی، حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، سردار احمدی مقدم، سردار حجازی، محمدرضا عارف، ولی‌الله سیف، محمد رویانیان، محسن رضایی، سرلشکر عطاءالله صالحی، سرلشکر محمدعلی جعفری، آیت‌الله امامی کاشانی، سیدحمید میرزاده، سردار حسین نجات، عبدالرضا رحمانی فضلی، محمد شریعتمداری، علی اکبر صالحی، حسین فریدون، محمد نهاوندیان و... اشاره کرد.

mahdavitashie (5)

براساس این گزارش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پس از ورود به دانشگاه تهران بر پیکر آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری نماز اقامه کردند.

mahdavitashie (6)

پس از اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، پیکر این عالم مجاهد بر دوش مردم تهران با شعار «یا حسین» و «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز» تشییع شد.

mahdavitashie (7)

تشییع‌کنندگان پرچم‌های «یا حسین»، «یا زهرا» و تصاویری از آیت‌الله مهدوی کنی را دست داشتند و ضمن عزاداری برای رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری، فاتحه قرائت کردند.

mahdavitashie (8)

تشییع پیکر این عالم ربانی در تهران، از دانشگاه تهران تا پل حافظ برگزار شد و سپس پیکر ایشان برای تشییع و خاکسپاری به شهرری منتقل شد. پیکر مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی با تشییع هزاران نفر از مردم عزادار وارد حرم عبدالعظیم حسنی شد.

mahdavitashie (9)

پیکر رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری پس از تشییع بر روی دستان مردم در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

mahdavitashie (10)

براساس وصیت آیت‌الله مهدوی کنی، پیکر این عالم مجاهد بین حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزاده حمزه ابن موسی‌ الکاظم(ع) در کنار قبر نورانی روحانی مبارز مرحوم ملاعلی کنی در خاک آرام گرفت.

mahdavitashie (17)

*آیت‌الله مهدوی‌کنی نماد استقامت در جبهه‌های گوناگون بود

در همین راستا، برخی از چهره‌های لشکری و کشوری به بیان نظرات خود پیرامون ابعاد شخصیتی آیت‌الله مهدوی کنی پرداختند.

mahdavitashie (18)

mahdavitashie (19)

mahdavitashie (20)

mahdavitashie (21)

mahdavitashie (22)

mahdavitashie (11)

mahdavitashie (12)

mahdavitashie (13)

mahdavitashie (14)

mahdavitashie (15)

mahdavitashie (16)

حجت‌الاسلام قربانعلی دری‌نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی آیت‌الله مهدوی کنی را نماد استقامت و ایستادگی در جبهه‌های مختلف خواند و گفت: ایشان مصداق بارز عاش سعیدا و مات سعیدا است.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی بود

غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی‌کنی در تشریح ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی شخصیت جامعی از نظر علمی، اخلاقی، اعتقادی و سیاسی داشتند و در همه ابعاد نمونه بودند.

حداد عادل با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی کنی یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی بود، اظهارداشت: فقدان آیت‌الله مهدوی کنی خسارت بزرگی است اما اصولگرایان باید سعی کنند تا راه انقلاب و راه امام را ادامه دهند.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی رابط بی‌نظیر حوزه و دانشگاه بود

براساس این گزارش، سیدحمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی‌کنی در مقابل دانشگاه تهران گفت:‌ آیت‌الله مهدوی‌کنی از یاران امام خمینی و السابقون السابقون بود و حضرت امام خمینی(ره) وی را به عنوان عضو شورای انقلاب تعیین کرد.

وی افزود: آیت‌الله مهدوی‌کنی نقش بزرگی در تثبیت انقلاب داشت و رابط بی‌نظیری بین حوزه و  دانشگاه بود.

میرزاده ادامه داد: آیت‌الله مهدوی‌کنی مظهر اعتدال،‌ علم و اجتهاد بود و در زمانی که دچار گرفتاری‌هایی مانند اغتشاش نیروهای ضد انقلاب بودیم بسیار کمک کرد و فقدان وی در مسائل علمی بسیار تأثیرگذار است.

*آیت‌الله مهدوی کنی ابوذر انقلاب اسلامی است

امیر اسماعیلی فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء درباره مهم‌ترین ویژگی‌های آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت: ایشان عالمی سیاستمدار، صادق و صدیق برای انقلاب بود.

اسماعیلی تصریح کرد: آیت‌الله مهدوی کنی تمام تلاش خود را به خرج داد در واقع ایشان ابوذر انقلاب بود.

*همراهی با رهبری مهمترین ویژگی آیت‌الله مهدوی‌کنی در دوران فتنه بود

آیت‌الله محمدی ری‌شهری تولیت حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی ‌کنی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت: اگر بخواهم در یک جمله ایشان را توصیف کنم ایشان از لحاظ علمی، اخلاقی و عملی الگو بودند. وی افزود:‌ مهمترین و شاخص‌ترین ویژگی ایشان این بود که قبل و بعد از انقلاب همراه انقلاب با مردم و با ولایت همراهی می‌کردند. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد:‌ همراهی با رهبری مهمترین مسئله‌ای بود که ایشان در فتنه 88 از نشان دادند.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی در دوران فتنه بر اساس صراط مستقیم حرکت کردند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دوران مجاهدت آیت‌الله مهدوی‌کنی در سال‌های قبل و پس از انقلاب گفت: استمرار و ایستادگی آقای مهدوی کنی مهمترین ویژگی‌ای بود که ایشان همواره به عنوان یک الگو از خود نشان دادند.

وی افزود:‌ در دوران فتنه کاملاً در صراط مستقیم حرکت می‌کردند و بر اساس منطق عمل کردند.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی هیچگاه از مسیر حق منحرف نشدند

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران دیگر چهره‌ای بود که به بیان نظر خود پیرامون ابعاد شخصیتی آیت‌الله مهدوی کنی پرداخت.

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی ایشان گفت: ایشان انسان بی‌آلایش و آراسته به خصوصیات اخلاقی و همچنین توجه به ولایت بودند.

وی افزود: اخلاص و عدم وابستگی ایشان به منافع دنیایی سبب شد تا ایشان تنها حقیقت را ببیند و از انحراف دوری کنند.

تولیت مسجد مقدس جمکران ادامه داد: یکی از ویژگی‌های تقوا این است که خداوند به انسان قدرت تشخیص عنایت می‌کند که حق را از باطل جدا کند و ایشان دارای این ویژگی یعنی تقوا بودند. حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی هیچگاه از مسیر حق منحرف نشدند.

*آیت‌‌الله مهدوی‌کنی همواره راه صحیح را در تمام فتنه‌ها انتخاب کردند

همچنین سردار سرتیپ محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهارداشت: آیت‌الله مهدوی‌کنی شخصیتی معیار برای انقلاب بودند یعنی ملاکی برای شناخت راه صحیح که از آن منحرف نشویم.

وی افزود:‌ اگر روزی شخصی به رهبری دسترسی نداشتند و می‌خواست مسیر خود را روشن کند می‌توانست به آیت‌الله مهدوی‌کنی رجوع کند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد:‌ ایشان اوج بصیرت و اوج تقوا بودند؛ آیت‌الله مهدوی‌کنی را نباید تنها یک الگو در حوزه سیاسی معرفی کنیم چراکه آیت‌الله مهدوی‌کنی الگوی عملی در پیمودن مسیر صحیح بودند.

وی افزود: ایشان در همه جا و در همه جای مسیر انقلاب ذره‌ای از راه اصیل ولایت منحرف نشدند و همیشه در حال پیمودن بهترین راه بودند و آن را به خوبی در تمام فتنه‌ها از ابتدای انقلاب تا فتنه سال 88 نشان دادند.

*خداوند خلأ آیت‌الله مهدوی‌کنی را برای ما پر کند/ مجلس خبرگان جلسه فوق‌العاده نخواهد داشت

آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز هم با اشاره به سوابق خدمت‌رسانی ایشان در جامعه روحانیت مبارز، دانشگاه امام صادق (ع) و مدرسه مروی، گفت: ان‌شاءالله خداوند خودش خلأ این شخصیت بزرگوار را برای ما جبران کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان برگزاری جلسه فوق‌العاده مجلس خبرگان رهبری با توجه به درگذشت رئیس این مجلس، اظهار کرد: جلسه مجلس خبرگان طبق روال هر ساله در اسفندماه برگزار می‌شود.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی یک سیاست‌مدار معتدل بود

حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله مهدوی کنی با اشاره به شخصیت ایشان گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی سیاست‌مداری بود که حقیقتاً اخلاقی بود.

وی افزود: سیاست‌مدار بودن آیت‌الله مهدوی‌کنی ایشان را از اخلاق‌‌مدار بودن و دین‌مدار بودن خارج نکرد.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها ادامه داد: ایشان به این مسئله باور داشت که دین از سیاست جدا نیست و آنها را از هم تفکیک نمی‌کرد و هیچ کدام را فدای دیگری نمی‌کرد.

یونسی ادامه داد: اوج عملکرد آیت‌الله مهدوی‌کنی در دوران حیات سیاسی ایشان این بود که هیچگاه از امام و رهبری جدا نشد و هیچگاه خارج از اعتدال حرکتی نکرد چرا که یک سیاستمدار معتدل بود.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی هیچگاه از مسیر انقلاب منحرف نشدند

سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی هم با اشاره به شخصیت ایشان گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی یک عمر مجاهدت صادقانه داشتند و همواره در خدمت مردم و انقلاب قرار داشتند.

وی با اشاره به عملکرد آیت‌الله مهدوی‌کنی در دوران فتنه گفت: یکی از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که هیچگاه از مسیر انقلاب و اسلام ناب منحرف نشدند.

*آیت‌الله مهدوی کنی عالمی صبور بود/ هیچ‌گاه در دفاع از انقلاب کوتاهی نکرد

حجت‌الاسلام علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات هم درباره مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی ایشان اظهار داشت: آقای مهدوی کنی عالم بسیار صبور و برخوردار از سعه صدر بودند طوری که همه را می‌پذیرفتند.

فلاحیان ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی با نصیحت و گفت‌وگو با افراد آنها را جذب می‌کرد و برای انقلاب دلسوز بودند و در جاهایی که نیاز به فداکاری داشت ایشان از فداکاری دریغ نمی‌کرد.

وی تاکید کرد: هر جا که به حضور ایشان نیاز بود، آیت‌الله مهدوی کنی در آنجا حضور داشت با اینکه در توانایی جسمی ایشان نبود اما هیچ گاه در دفاع از انقلاب کوتاهی نمی‌کردند.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی در اوج مسائل سیاسی تکلیف‌مدار بود

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری استقبال مردم از تشییع پیکر آن عالم مجاهد را نشانه صداقت و تکلیف‌مداری وی خواند و افزود: من دلیل دیگر این حضور مردم را با مردم، از مردم و در میان مردم بودن آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌دانم.

وی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی‌کنی خدا را باور داشت و به همین دلیل نیز مردم‌باور بود.

دادستان کل کشور اظهار داشت: آقای مهدوی‌کنی در جلسات مختلفی که در جامعه روحانیت مبارز و مجلس خبرگان رهبری در خدمتش بودیم همواره نماد یک انسان تکلیف‌مدار بود و سعی می‌کرد در اوج مسائل سیاسی تکلیف‌مدار باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به بی‌نظیر بودن حضور مردم در مراسم تشییع آیت‌الله مهدوی‌کنی گفت:‌ این حضور نشان می‌دهد که آقای کنی یک عالم بزرگ و یار امام و رهبری بودند.

دادستان کل کشور اخلاق آیت‌الله مهدوی‌کنی را الگویی برای سیاست‌مداران دانست و خاطرنشان کرد: سیاست‌مداران با تأسی به شخصیت آیت‌الله مهدوی‌کنی باید بدانند که سیاست را باید با دیانت پیوند زد و این کار می‌تواند نجات‌بخش باشد.