حسین عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین المللی دانشگاه جرج واشنگتن گفت: کاهش قیمت‌های نفت در حال حاضر جنگ نفتی عربستان و آمریکا علیه روسیه و ایران است. این کاهش قیمت با هدف از بین بردن اقتصاد ایران و روسیه صورت گرفته است تا بتوانند بهره برداری های سیاسی و اقتصادی کنند.

کاهش قیمت نفت به بشکه ای ۵۰ دلار و تداوم این قیمت برای ۲ یا ۳ سال می تواند اقتصاد ایران را به سختی بیندازد. اگر چنین شرایطی را متصور شویم، در این صورت از بین رفتن تحریم‌ها نیز نمی تواند این کاهش قیمت‌ها را جبران کند. قتصاد ایران ضرر و آسیبی که از سوی کاهش قیمت نفت می بیند، بیش از تحریمهاست.

جاستین دارگین کارشناس مسائل انرژی خاورمیانه از دانشگاه آکسفورد میگوید: سقوط قیمت نفت تاثیر منفی زیادی روی اقتصاد ایران و استراتژیهای انرژی این کشور خواهد داشت؛ به طوری که تاثیر کاهش اخیر قیمت نفت روی اقتصاد ایران احتمالا بیشتر از تاثیر تحریمهای غرب طی چند سال گذشته خواهد بود. حسن روحانی رییس جمهور ایران با وعده لغو تحریمهای غرب و ارتقای سطح زندگی مردم ایران به ریاست جمهوری رسیده است اما کاهش بهای جهانی نفت خام در حال وارد کردن عواقب گسترده‌ای روی اقتصاد کلان این کشور است. بدترین خبر برای اقتصاد ایران این است که مسئولان صنعت نفت این کشور می خواهند نفت خود را در این شرایط با تخفیف به فروش رسانند و این در شرایطی رخ می دهد که بهای نفت بیشتر از سطح مورد نیاز ایران برای متعادل کردن بودجه کاهش یافته است.

غلامحسین حسن تاش؛ رئیس اسبق موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی میگوید: قطعا ارزان فروشی نفت موفق نخواهد بود و شرکت ملی نفت ایران باید از ظرفیت اوپک برای بازگشت به بازار نفت استفاده کند به این مفهوم که ایران با ابزار دیپلماسی باید در بین اعضای اوپک برای رعایت سهمیه‌ها و کنترل عرضه اعضا اقدام کند.

جواد یارجانی رئیس اسبق امور اوپک: ارزان فروشی نفت قطعا روش مناسبی نیست زیرا این سوال هموراه مطرح است آیا زمانی که تحریم‌ها برداشته شود هم باید به فکر ارائه تخفیف باشیم و یا این تخفیف تا کی باید ادامه یابد، به همین دلیل کسانی که صحبت از ارائه تخفیف در فروش نفت می کنند باید به این سوالات پاسخ دهند.

پ.ن: با این اوضاع، حتی اگه توافق دائم هم ببندند هیچ چیز تغییر نمیکند؛ بلکه بدتر هم میشود! باید منتظر ماند و دید ...