پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حملات داعش به شهر "عین العرب" در حالی شدت گرفته که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، کردهای مسلح را "تروریست" خواند. به نظر می رسد که جنگ در شهر عین العرب، میان کردهای این شهر و عناصر تروریست مسلح، به سبب کشمکش های ائتلاف بین المللی درباره سرنوشت این شهر، همچنان ادامه خواهد یافت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در حالی که این شهر همچنان در محاصره عناصر تروریستِ داعش است، ائتلاف بین المللی رفتارهایی متناقض در قبال آن پیشه کرده اند؛ از یک سو، هواپیماهای آمریکایی بر فراز این شهر به پرواز در آمدند و کمک های تسلیحاتی از قبیل سلاح و مهمات به کردهای این منطقه رساندند؛ و از سوی دیگر یکی از مسئولان ترکیه، مسلح کردن کردها در عین العرب را اقدامی غیرمسئولانه از سوی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش تلقی کرد و آن را تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه شمرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز پیش از این گفته بود که ترکیه اجازه نخواهد داد هیچ گونه سلاح آمریکایی به دست کردهای عین العرب برسد و کردهای این منطقه را تروریست خوانده بود.

در این میان، کمک تسلیحاتی آمریکا به کردهای عین العرب، بدون اعلام قبلی صورت گرفت و این در حالی است که "جان کری" وزیر امورخارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که نجات عین العرب، از راهبردهای ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش نیست.

ناظران سیاسی بر این باورند که پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا از کردهای سوریه، ناشی از راهبردی آمریکایی ست که برای آمریکا حکم اولویت را دارد. آمریکا می خواهد همگان را در آن چه در عین العرب می گذرد درگیر کند و این منطقه را به کانون جنگ فرسایشیِ بلند مدت تبدیل کند تا همه کنشگران ِ این عرصه، نیرو و توان ِ مقابله را در این شهر از دست بدهند و به آمریکا به عنوان تنها "منجی" بنگرند، آن گاه آمریکا را به عنوان داور و حکم کنندۀ نهایی بپذیرند.

در شرایطی که آمریکا در برخورد با موضوع شهر عین العرب، مواضعی چندگانه پیش کرده است، ترکیه نیز، در رویکردی مشابه، به شیوۀ خود، رویکردی چند گانه را در دستور کار قرار داده است، به طوری که "مولود چاووش اوغلو" وزیر امورخارجه ترکیه، از اتخاذ تدابیر لازم برای انتقال نیروهای کُرد پیشمرگۀ عراق به شهر عین العرب، از طریق ترکیه خبر داد.

ناظران بر این باورند که این اقدام ترکیه، نشان از برنامه ریزی خاص این کشورها در مجال تعامل با کُردهاست زیرا نیروهای پیشمرگه، تحت امر مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق هستند و موافقت برخی رهبران کرد سوری برای قرار گرفتن تحت قیمومت بارزانی نشان دهنده تلاش بارزانی برای معرفی خود به عنوان پادشاهی برای کردهای منطقه است.