پايگاه خبري تحليلي «پارس»- برخی منابع می گویند اگر حصول توافق نهایی تا روز 3 آذر ممکن نباشد، احتمال دارد یک توافق موقت جدید میان دو طرف روی ذخیره مواد 5 درصد ایران متمرکز شود.

ایران و گروه 1+5 اکنون مشغول مذاکراتی فشرده هستند که هدف از آن رسیدن به یک توافق جامع و بلند مدت تا روز 3 آذر (24 نوامبر) است.

اما اخیرا نشانه هایی ظاهر شده است از اینکه ممکن است به دلیل اختلاف نظر جدی درباره دو موضوع ظرفیت غنی سازی و جدول زمانی لغو تحریم ها و همچنین زمان بر بودن نگارش ضمائم توافق، حصول توافق نهایی تا 3 آذر ممکن نباشد و در نتیجه دو طرف مجددا به سمت امضای یک توافق موقت جدید حرکت کنند.

اگرچه منابعی که ایران هسته ای با آنها مشورت کرده می گویند احتمال نهایی شدن یک توافق هسته ای جامع، بیش از تمدید توافق ژنو در قالب یک توافق موقت جدید است.

با این حال برخی منابع می گویند اگر قرار بر تدوین یک توافق موقت جدید باشد، تصمیم امریکایی ها این است که این بار بر کاهش اساسی ذخیره اورانیوم 5 درصد ایران تمرکز کنند.

به گفته این منابع، توافق ژنو به طور کامل بر خنثی سازی ذخیره مواد 20 درصد ایران تمرکز داشت و توافق موقت جدید –در صورت حصول- ذخیره مواد 5 درصد ایران را هدف خواهد گرفت.

تئوری پس پرده، در ذهن امریکایی ها این است که در صورتی که قرار باشد ایران ماشین های فعال خود را کاهش ندهد، ذخیره مواد هسته ای ایران باید به گونه ای کاهش پیدا کند که زمان Break out به بیش از 6 ماه افزایش یابد.

کارشناسان فنی می گویند این مستلزم آن است که اولا ایران ذخیره مواد وجود 5 درصد خود را به زیر 1000 کیلو کاهش دهد -و این احتمالا جز از طریق صادرات به روش دیگری مقدور نخواهد بود- و ثانیا حجم تولید و انباشت مواد ایران به شدت کاهش یابد.

خبرگزاری امریکایی ها آسوشیتدپرس هفته گذشته گزارشی با این مضمون منتشر کرد.

این خبرگزاری در گزارشی به قلم جرج جان در روز 24 مهر نوشت: «یکی از پیشنهادهایی که امریکا ارائه داده است این است که ایران تعداد بیشتری سانتریفوژ در اختیار داشته باشد،‌ مشروط بر این که موافقت کند که میزان ذخیره اورانیوم غنای پایین خود را کاهش دهد. اورانیوم غنای پایین هم می تواند به عنوان سوخت راکتورهای هسته ای مورد استفاده قرار گیرد و هم می تواند به سادگی به اورانیوم غنای بالات تبدیل شده و در ساخت بمب هسته ای به کار رود».

کارشناسان در تهران جزئیات این گزارش را تایید نمی کنند ولی عقیده دارند ممکن است اصل این موضوع که یک توافق موقت جدید بر ذخیره مواد 5 درصد ایران متمرکز خواهد بود، صحیح باشد.

اگر این گزارش ها صحت داشته باشد، باید گفت اتفاق بدی برای برنامه هسته ای ایران در حال رخ دادن است چرا که بدون اینکه هیچ کاهش اساسی در تحریم ها رخ داده باشد، ایران مهم ترین جنبه از قدرت هسته ای خود یعنی مواد هسته ای را از دست می دهد.

منابع مطلع در تهران می گویند تیم ایرانی با این پیشنهاد موافقت نکرده است.