پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بررسی ها نشان می دهد از تیر ماه 1392 تا ابتدای شهریور 93 میزان میزان تردد اتباع ایرانی به انگلستان افزایش یافته که برخی منتهی به اقامت شده است ولی آنچه در این میان اهمیت دارد مشکل درخواست روادید از طریق کشور ترکیه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر اساس آمار به دست آمده نشان می دهد است طى سال 1391 تعداد 1304 فقره، در سال 1392 تعداد 3385 فقره و طى شش ماه اول سال جارى بیش از 2300 فقره ويزاى انگلستان برای اتباع ایرانی در سركنسولگرى انگليس در استانبول صادر گرديده است. بررسى آمار و مستندات موجود در سركنسولگرى كشورمان در استانبول، گوياى آن است كه از زمان قطع روابط سياسى بين ایران و انگلیس و شروع به کار دولت یازدهم، شمار زيادى از هموطنان جهت اخذ ويزاى انگليس به تركيه سفر نموده‏اند و همه ‏ماهه آمار متقاضيان ويزا رو به افزايش مى‏ باشد.

از آن‏جا كه دفتر وابسته به كنسولگرى انگلستان جهت بررسى مدارك و مستندات اقدام به اخذ گذرنامه هموطنان به مدت سه هفته مى‏نمايد، لذا متقاضيان به ناچار جهت مراجعت به كشور و به‏ منظور كاهش هزينه‏ هاى گزاف اسكان و اقامت، با مراجعه به نمايندگى كشورمان در استانبول نسبت به اخذ برگ عبور اقدام مى‏نمايند.

در بين هموطنان متقاضى اخذ ويزاى انگلستان، افراد فرهيخته، هنرمند، پزشك، مهندس، نمايندگان مجلس و... نيز وجود دارد. هزينه سفر هر نفر متقاضى رواديد انگلستان به استانبول بين 3 تا 4 ميليون تومان برآورد مى‏ گردد. اين هزينه ‏ها شامل بليط، اسكان، خوراك، اياب و ذهاب و دستمزد شركتهاى طرف قرارداد با سركنسولگرى انگلستان مى‏باشد.

مراجعه‏ كنندگان بعضاً از برخورد نامناسب اتباع ترك در شركت طرف قرارداد با سركنسولگرى انگليس در استانبول گله‏ مند هستند به طورى كه به‏ علت غفلت آن‏ها اخيراً دو گروه 30 و 10 نفره به‏ علت نقص مدارك و يا عدم ثبت دستگاه انگشت‏ نگارى، سفر مجدد به اين شهر داشتند. اين روند، از يك‏سو انجام ساير امور كنسولى را مختل نموده و از سوى ديگر فشار كار مضاعفى را به كاركنان تحميل مى‏ نمايد.

علاوه بر آن حضور متقاضيان براى ارائه مدارك و يا دريافت برگ عبور باعث ازدحام بيش از حد شده و به‏ دليل گنجايش محدود سالن مراجعين، مشكلات زيادى را براى سركنسولگرى كشورمان در استانبول ايجاد نموده است.