پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دكتر يدالله جواني- در مورد گروه تروريستي داعش، با توجه به نوع عملكرد و ايدئولوژي حاكم بر آن، اين اتفاق نظر در جهان حاصل شده كه اين جريان ضدانساني، تهديدي براي بشريت و تمامي كشورها مي‌باشد.

در كنار اين اتفاق آرا، بسياري از صاحب‌نظران و كارشناسان با استناد به دلايل محكم و متقن، گروه داعش را ساخته و پرداخته يك جبهه غربي- عربي- عبري و تركي مي‌دانند. به عبارت ديگر، اين جريان ضدانساني و خشونت‌گراي بي‌منطق را امريكا، برخي از كشور‌هاي اروپايي و عربي، رژيم صهيونيستي و تركيه پديد‌ آوردند، تجهيز و تقويت كردند. گرچه برخي از اين كشور‌ها، حمايت و پشتيباني خود را از داعش انكار مي‌كنند، لكن اسناد و شواهد دلالت‌كننده بر نقش آنان در به وجود آوردن داعش و تقويت آن بسيار فراوان است و اين كشور‌ها براي رهايي از پاسخگويي نسبت به جنايات ضدبشري داعش، به انكار نقش خود مي‌پردازند.

اين مجموعه كشور‌هاي به وجود آورنده داعش، اكنون با محوريت امريكا دست به تشكيل يك ائتلاف ضد داعش زده و با اين عنوان كه خطر داعش، يك تهديد جهاني است، مدعي مقابله با آن شده‌اند و طي روزهاي گذشته در سوريه و عراق، بمباران‌هايي در مناطق تحت كنترل اين جريان به ويژه در سوريه داشته‌اند. اظهارنظرهاي مقامات كشور‌هاي شركت‌كننده در ائتلاف مانند تركيه از يك سو و نوع عملكرد ائتلاف در مقابله با داعش از سوي ديگر، نشان مي‌دهد كه اين ائتلاف به صورت واقعي درصدد نابود ساختن داعش و دفع خطر‌آن از جوامع انساني نيست.

بر اين اساس، دو سؤال مهم را بايد پاسخ داد:

1- كار ويژه‌هاي داعش كدام است و كشور‌هاي پديد‌آورنده اين جريان تروريستي، براي تحقق كدام اهداف راهبردي داعش را ايجاد و تقويت كردند؟

2- اهداف اصلي و مورد نظر ائتلاف ضدداعش كدام است؟

براي پاسخ دادن به اين دو سؤال كليدي، بايد مجموعه‌اي از مسائل را با توجه به تحولات بيش از سه دهه گذشته در جهان و به ويژه در منطقه راهبردي غرب آسيا (خاورميانه) مورد توجه قرار داد. با توجه به مجموعه اين تحولات و مسائل مرتبط با آن از قبيل فروپاشي نظام دوقطبي و ناكامي امريكايي‌ها در شكل‌دهي به نظم نوين جهاني مورد نظرشان با توجه به هزينه‌هاي سنگين مادي و معنوي لشكركشي به عراق و افغانستان، مي‌توان گفت كار ويژه‌هاي داعش دست‌پرورده امريكا و متحدانش عبارت است از:

1- مقابله با عوامل و روندهايي كه مانع از پديد آمدن نظم نوين امريكايي در جهان شد.

2- جلوگيري از شكل‌گيري نظم جديد جهاني كه از مختصاتش، پايان برتري غرب خواهد بود. توجه و تأمل در دو كار ويژه مذكور، نشان مي‌دهد هر دو هدف ويژه مرتبط با پديده انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي مي‌باشد. تحليل تحولات طي 12 سال گذشته از زمان لشكركشي امريكايي‌ها به افغانستان تا به امروز، نشان مي‌دهد دو عامل اصلي از يك سو امريكايي‌ها را در شكل‌دهي به نظم نوين مورد نظرشان ناكام گذاشته و از ديگرسو، زمينه‌ها و مقدمات شكل‌گيري نظم جديد جهاني را بر خلاف اراده و ميل قدرت‌هاي سلطه‌گر غربي فراهم ساخته است.

اين دو عامل عبارتند  از:

الف- جمهوري اسلامي ايران
ب- پديده بيداري اسلامي

بنابر اين مي‌توان گفت كار ويژه‌هاي اصلي مورد نظر پديدآورندگان داعش، مقابله با جمهوري اسلامي و پديده بيداري اسلامي است. اين واقعيت را رهبر فرزانه انقلاب اسلامي در ديدار مردم در روز عيد سعيد غدير اينگونه مورد توجه قرار دادند: «اينها چيزي به نام القاعده، چيزي به نام داعش درست كردند براي مقابله با جمهوري اسلامي، براي مقابله با حركت بيداري اسلامي، منتها دامن خودشان را گرفته است.»

براي فهم و درك اين تحليل از ماهيت داعش و اهداف راهبردي از تشكيل آن از سوي نظام سلطه و كشور‌هاي داراي سابقه استعماري و دست‌نشاندگانشان در جهان اسلام، دلايل فراوان است و هدف پرداختن به آنها در اين نوشتار نيست. اما نكته مهم، ناكارآمدي اين جريان ساخته و پرداخته غرب و متحدان منطقه‌اي‌اش در رسيدن به اهداف مورد نظر از يك سو و افتادن آتش اين جريان ضدبشري در دامن خود پديدآورندگان از سوي ديگر است.

در چنين شرايطي است كه پديدآورندگان داعش، ائتلاف عليه آن تشكيل داده و در برابرش صف‌آرايي مي‌كنند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هدف اصلي از اين ائتلاف، ضمن مديريت و در چارچوب درآوردن داعش، پيگيري همان كار ويژه‌هاي مورد نظر تشكيل داعش، منتها با پوشش مبارزه با داعش است. به عبارت ديگر هدف اصلي تشكيل ائتلاف با محوريت امريكا، نه مبارزه با داعش، بلكه رسيدن به همان اهدافي است كه داعش در رسيدن به آن ناكام ماند. اين واقعيت را نيز رهبر گرانسنگ انقلاب اسلامي اينگونه در همان ديدار مورد توجه قرار مي‌دهند: «با يك نظر دقيق تحليلي  وقتي انسان نگاه مي‌كند، مي‌بيند كه تلاشي كه امروز امريكا و هم‌پيمانان امريكا در آنچه «مواجهه با داعش» اسم گذاشته- كه واقعيتي ندارد- در اينجا دارند به خرج مي‌دهند، بيش از آنچه تلاش براي نابود كردن نطفه‌ اين حركت خبيث باشد،‌تلاش براي جهت دادن دشمني‌هاي مسلمانان ميان يكديگر است. سعي مي‌كنند مسلمانان را به جان هم بيندازند.»