به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، این نشست مشترک با حضور جمعی از اعضای روابط خارجی اتحادیه اروپا و اساتید و کارشناسان در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران آغاز به کار کرد.

 این نشست به عنوان یک اقدام موثر در حوزه دیپلماسی عمومی در ادامه ارتباط نزدیک با مراکز مطالعاتی و فکری غرب برای بسترسازی تفاهم بیشتر و درک متقابل میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی برگزار می شود.

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به عنوان مرکز پژوهشی اتحادیه اروپا چندی پیش در گزارش خود در مورد ایران به دولت های اروپایی توصیه کرده بود که از فرصت ایجاد شده در توافق هسته ای ژنو استفاده کنند و با پیشقدم شدن برای لغو تحریم ها علیه ایران منتظر آمریکایی ها نمانند.

در این گزارش تاکید شده بود که امروز یک فرصت واقعی برای حل کامل مناقشه هسته ای ایران ایجاد شده و بویژه اروپایی ها علاقه مند به حل مساله اتمی ایران هستند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای خرداد ماه سال جاری و در سفر به رم ایتالیا در نشست سالانه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع به حق کشورمان در موضوعات مهم منطقه ای را تشریح کردند.

فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا و اما بونینو وزیر امور خارجه سابق این کشور از جمله شخصیت های سیاسی ایتالیایی حاضر در این نشست بودند که ابراز امیدواری کردند مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه نهایی برسد.

شورای اروپایی روابط خارجی- European Council on Foreign Relations- متشکل از مقامات ارشد سابق و فعلی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی بی شک مهم ترین اندیشکده اروپا محسوب می شود و نقش مهمی در سیاستگذاری های کشورهای اروپایی دارد.