به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه السیاسه کویت، خالد الجاره الله در پاسخ به سوالات خبرنگاران در جریان مراسم جشن سفارت سعودی به مناسبت روز ملی این کشور گفت: خطرات همگان را در منطقه تهدید می کند و امضای توافقنامه امنیتی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس امری ضروری برای مقابله با خطراتی مثل داعش و نظایر آن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدار اخیر وزیران خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست سالانه سازمان ملل به پیوستن تهران به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش منجر خواهد شد؛ گفت: نه، این دو موضوع با هم فرق می کند. ایران بخشی از ائتلاف نیست اما این امر مانع کشورهای دیگر برای همکاری با ایران نمی شود؛ حتی اگر این کشورها عضو ائتلاف باشند.
الجار الله اشاره کرد که در مذاکرات چند روز پیش خود با مسئولان ایرانی در تهران، به دیدارهای عربستان و ایران پرداخت و در آن بر خرسندی طرف کویتی از این دیدارها - که در وهله اول بین معاون وزیر خارجه ایران با سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی و سپس بین وزیران خارجه دو کشور برگزار شد- تاکید گردید. ما خرسندی کامل خود را از این تماسها و روابط ابراز داشتیم و همچنین طرف ایرانی نیز تاکید کرد که عملا برای تقویت این روابط و توسعه آن به منظور برقراری امنیت و ثبات در منطقه آمادگی دارد.
وی درباره نشست خود در چند روز اخیر با مسئولان ایرانی در تهران گفت: این نشست ها بسیار مثبت بود و در آن به روابط دوجانبه از زوایای مختلف پرداخته شد و پاسخ طرف ایرانی به مسائل دوجانبه مطرح شده خوب بود.
قائم مقام وزارت خارجه کویت گفت: ما همچنین به اوضاع منطقه به طور کلی و به طور خاص به تهدیدات گروه داعش پرداختیم و توافق کاملی درخصوص لزوم افزایش تلاش ها بین ما و طرف ایرانی بین کشورهای منطقه برای مهار این تهدیدات و خطرات وجود داشت و برای یک سازوکار مشخص از طریق توافقنامه امنیتی توافق کردیم.
وی درباره این سازوکار گفت: این سازوکار برگزاری نشست ها در سطح امنیتی و تبادل اطلاعات و هماهنگی امنیتی با هدف مقابله با این تهدیدات است.
الجار الله گفت: در مذاکرات همچنین به اوضاع یمن و عراق و تاکید بر اهمیت حمایت ازدولت عراق پرداخته شد و ما عملا آمادگی طرف ایرانی برای حمایت از دولت عراق و تقویت آن و قادر کردن آن برای ایفای نقش خود در حفظ امنیت و ثبات در عراق را احساس کردیم.
وی تصریح کرد: ما با طرف ایرانی با صراحت درباره همه مسائل مطرح از جمله موضوع یمن گفت وگو کردیم و از برادرانمان در تهران درخواست کردیم که نقش خویش در آرام کردن امور و سهیم شدن در برقراری ثبات در یمن را ایفا کنند و طرف ایرانی بر اهمیت این امر ایفای این نقش در ارتباط با اوضاع یمن به منظور مهار تنش امنیتی حاصل شده تاکید کرد.