دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سخنان خود ایران را متهم به حمایت از تروریزم کرد و گفت که ایران باید برنامه هسته ای اش و رفتار با مردمش را تغییر دهد.

براساس تحلیل برخی سیاسیون قرار بود یخ روابط ایران و انگلیس پس از دیدار سران دو کشور آب شود، اما سخنان کامرون علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل یخ روابط دو کشور را منجمد کرد.

«دیوید کامرون» در سخنان خود گفت: ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می کند، برنامه هسته ای اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند.

این سخنان کامرون در حالی گفته می شود که ایران در ۳ سال گذشته با حمایت از مردم و دولت قانونی سوریه در صف مقدم مقابله با گسترش گروه های تروریستی تکفیری قرار گرفته است که حامیان اصلی چنین گروه های تروریستی، آمریکا، انگلیس و سران مرتجع کشورهای عربی منطقه هستند.

اکنون هم جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قدرتمند و تأثیر گذار در منطقه به یاری دولت و مردم عراق رفته و با حمایت های فکری و عملیاتی از نفوذ و گسترش تروریست های داعش در خاک عراق جلوگیری کرده است، به گونه ای که بر اساس گفته سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران اگر کمک های ایران نبود اکنون کردستان عراق به دست نیروهای داعش افتاده بود. سردار حاجی زاده همچنین گفته است که شهر اربیل عراق با حضور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی و تنها با ۷۰ نیرو از سقوط نجات پیدا کرد.

کامرون پس از طرح این اتهامات همکاری با ایران را نیز اینگونه مشروط کرد: با این حال رهبران ایران می توانند برای نابودی تهدید داعش کمک کنند. آنها می توانند برای عراقی امن تر و باثبات تر و نیز سوریه ای امن و فراگیر کمک کنند. اگر آنها آماده این کار هستند، ما بایستی از همراهی آنها استقبال کنیم.

وی تصریح کرد «رهبران ایرانی می توانند به احیای ثبات بیشتر در عراق و همچنین سوریه کمک کنند، آنها آماده برای این ماموریت هستند و ما نیز از این امر استقبال می کنیم.»

کامرون در عین حال به «اختلافات بیشتر» لندن و تهران درخصوص «برنامه هسته ای ایران» اشاره کرد.

نخست وزیر انگلیس در بخش دیگری از اظهارت خود به موضوع سوریه پرداخت و مدعی شد، پایان حکومت «بشار اسد» در سوریه کلید شکست دادن داعش است.

پس از سخنان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل که علیه ایران بیان شد امروز قرار است رئیس جمهور کشورمان سخنرانی کند که فرصت مناسبی برای پاسخ به اتهاماتی است که سران این دو کشور علیه ایران بیان کردند.

واکنش وزارت خارجه به سخنرانی دیوید کامرون در سازمان ملل

اما سخنان کامرون علیه کشورمان بی پاسخ نماند و سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به زیاده گویی های نخست وزیر انگلیس و سخنان دخالت آمیز او گفت: انگلیس عامل بسیاری از مشکلات منطقه است.

افخم در واکنش به سخنان روز گذشته دیوید کامرون اظهار داشت:سخنرانی نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خود محورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان روز گذشته دیوید کامرون اظهار داشت:«سخنرانی نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خود محورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست های نادرست آن دولت است.»

وی افزود: «باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت های خود از تروریست ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می دهد که در باره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا بنماید.»