به گزارش پارس، ایرنا به نقل از رویترز نوشت: اوتینگر در نشست خبری افزود که توافق در زمینه قیمت گاز بین روسیه و اوکراین باید قیمت موقت گاز را برای دوره زمانی مشخصی تعیین کند.


وی خاطرنشان کرد: کاربردی ترین روش این است که قرارداد اولیه برای واردات چند میلیارد مکعب گاز از شرکت روسی 'گازپروم' به شرکت اوکراینی 'نفتوگاز' به دست آید که بر اساس قیمت موقت گاز باشد.

از زمان برکناری 'ویکتور یانوکوویچ' رییس جمهوری پیشین اوکراین و آغاز مخاصمه ها بین مسکو و کی یف اوکراین تقریبا برای هر یکهزار متر مکعب گاز، 500 دلار می پرداخته است که گران قیمت ترین نرخ گاز در کل اروپا به شمار می آمد.

این قرارداد تا ماه ژوئن (خرداد/ تیر) برقرار بود زمانیکه گازپروم روسیه صادرات گاز را به اوکراین به دلیل بدهی های پیشین کی یف متوقف کرد. نفتوگاز و شرکت گازپروم متقابلا از یکدیگر در دادگاه داوری بین المللی استکهلم شکایت کرده اند. نفتوگاز خواستار تعیین قیمت عادلانه ای برای صادرات گاز طبیعی به گازپروم شده است.

'یوری پرادون' وزیر انرژی اوکراین که با اوتینگر در نشست خبری حاضر شده بود گفت کی یف از پیشنهاد کمیسیون اروپا حمایت می کند.

وی افزود: ما باید قیمت موقت گاز را تعیین کنیم که باید بر اساس قیمت بازار باشد و آماده ایم با این قیمت گاز را بخریم، تا زمانیکه دادگاه داوری بین المللی استکهلم تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

اوکراین ماه گذشته گفته بود آماده پرداخت قیمت اولیه است که تاحدی کاهش یافته باشد اما از شرکت گازپروم به دلیل حاضر نشدن در مذاکرات انتقاد کرده بود.

مقامات انرژی اوکراین می گویند کی یف آماده است تا قیمت 326 دلار را برای هر یکهزار متر مکعب گاز در بازه زمانی 18 ماهه بپردازد، تا زمانیکه دادگاه داوری بین المللی استکهلم به مناقشه پایان دهد.

قرار است وزرای انرژی روسیه و اوکراین به میانجی گری مقامات انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه هفته جاری (26 سپتامبر/4 مهر) مذاکرات جدید را برای دست یافتن به توافق به منظور حل مناقشه گاز بین دو کشور برگزار کنند.