پايگاه خبري تحليلي «پارس»- تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در نیویورک، احتمالا پیشنهاد جدید هسته ای امریکا را به سرعت رد خواهد کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه 28 شهریور 1393 (19سپتامبر 2014) در مقاله ای به قلم دیوید سانجر خبرنگار ارشد خود در امور ایران گزارش داد که دولت امریکا در مذاکرات نیویورک به تیم ایرانی پیشنهاد کرده است که لوله های رابط میان آبشارهای سانتریفیوژ خود را برچیند.

سانجر در مقاله خود که توجه زیادی بر انگیخت، به جزئیات زیادی درباره این پیشنهاد جدید اشاره نکرده است.

کارشناسان فنی و راهبردی در تهران می گویند با وجود اینکه ابهام های جدی در این پیشنهاد وجود دارد اما واضح است که تیم مذاکره کننده ایران این پیشنهاد را رد خواهد کرد.

اصلی ترین پرسشی که درباره این پیشنهاد وجود دارد این است که این پیشنهاد دقیقا درباره چه چیزی سخن می گوید؟ آیا پیشنهاد امریکا این است که رابط های بین آبشارها در آن دسته از ماشین هایی که در طول گام نهایی باقی می ماند برداشته شود یا اینکه آنها درباره مابقی ماشین های باقی مانده –که همین حالا هم گاز دریافت نمی کنند- صحبت می کنند.

به عقیده برخی از افرادی که در حوزه فنی دخیل هستند، اگر مقصود از این پیشنهاد برچیدن رابط های میانه سانتریفیوژها در میان ماشین هایی باشد که از این پس و در طول گام نهایی بناست غنی سازی کنند، این یک فاجعه فنی خواهد بود.

به گفته این کارشناسان، با این اقدام دو اتفاق در تاسیسات غنی سازی ایران رخ خواهد داد:

1-نخستین نتیجه چنین کاری این خواهد بود که توان تولید مواد غنی شده در تاسیسات به یکباره شدیدا افت خواهد کرد. علت هم این است که سری شدن آبشارها، اصلی ترین عامل در تعیین حجم و درصد غنی سازی است.

2- نکته دوم این است که اگر اتصالات برچیده شود، به دلیل به هم خوردن تنظیمات مربوط به پارمترهای فیزیکی، برقرار کردن مجدد آنها در صورت لزوم (وضعیت به هم خوردن توافق) دشوار خواهد بود.

یک کارشناس فنی در این باره به ایران هسته ای گفت: «مسئله این است که این نوعی خرابکاری است نه تغییر فنی. ظاهرا امریکایی ها می خواهند ایران حفظ ظاهر کند ولی در واقع غنی سازی در کار نباشد».

طرف ایرانی هنوز هیچ موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده است.