پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: گروه داعش مرکب از عناصرگوناگونی است به طوری‌که بجز سلفیون، بعثیون و بی‌دینان را هم در بر می‌گیرد.

آیت‌الله محمد علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، با اشاره به اجزا شکل گیری گروه داعش اظهار داشت: این گروه مرکب از عناصرگوناگونی است به طوری‌که بجز سلفیون، بعثیون و بی‌دینان را هم در بر می‌گیرد. متأسفانه این عناصر متعصب مذهبی با هم یک کاسه شده و خود را آلت دست بیگانگان قرار داده‌اند. 

وی افزود: اگر بخواهیم بطور مشخص سازندگان داعش را معرفی کنیم می‌توان آن‌ها را در چهار دسته: اول، عوامل غربی و استکباری؛ دوم، ارتجاع عرب؛ سوم، متعصبین مذهبی؛ چهارم حزب بعث عربی، تقسیم کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در مورد هدف این گروه تروریستی گفت: هدف این گروه ایجاد ناامنی در منطقه،  تخریب کشورها، پاره پاره کردن امت اسلامی و ایجاد شیعه هراسی است. از نتایج منفی این امر مبتلا شدن مسلمانان به درگیری‌های فی ما بین و در حقیقت فراموش کردن دشمن اصلی یعنی صهیونیسم بین‌المللی است.

آیت‌الله تسخیری در مورد مبانی فکری گروه داعش گفت: فکر مشخص و قاعده‌مندی ندارند و تنها بر اهداف افراطی‌شان اصرار می‌ورزند. در بین این گروه‌ها هیچ ایدئولوژی جامعی دیده نمی‌شود.
 
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در مورد نوع مواجهه جهان اسلام با این دست گروههای تروریستی به «پارس» گفت: برخورد جامعه اسلامی با این گروه عین برخورد با دشمنان اسلام، وطن و اخلاق است. این مجموعه به علت جهلش مسلمانان را به جان هم می‌اندازد تا ضمن مشغول کردن کشورهای اسلامی به مسائل فی مابین، اسرائیل را فراموش کنند. 

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام افزود: به طور طبیعی باید امت‌های اسلامی با همه گروه‌های تکفیری و جاهل، برخورد کند؛ وظیفه علما در جهان اسلام این است که بعد رحمت، عقلانیت و دوستی فی ما بین پیروان مذاهب اسلامی را عمق ببخشند، ما نیاز داریم یک بار دیگر فرهنگ توده‌های مسلمان را بررسی کنیم و عناصر تحقق فرهنگ اصیل را در آن جای دهیم.

آیت‌الله تسخیری با اشاره به کم کاری علمای جهان اسلام گفت: اگر علما به وظیفه‌شان عمل کرده و بعضی توده‌ها معنویت اسلامی را حفظ می‌کردند، چنین انحرافات تکفیری رخ نمی‌داد.