پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- احزاب و شخصیت‌های مخالف ترکیه، سکوت کشورشان در قبال تحرک بین المللی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، برخی احزاب مخالف ترکیه مواضع رجب طیب اردوغان را گواهی بر حمایت وی از تروریسم و پناه دادن به تروریست‌ها در خاک ترکیه و تسهیل ورود عناصر تروریستی به کشورهای همسایه توصیف کردند.

فعالیت و تحرک واضحی برای تشکیل ائتلاف بین المللی جهت مبارزه با تروریسم داعش وجود دارد؛ اما دولت ترکیه تا این لحظه درقبال این تحرک سکوت اختیار کرده است و این درحالی است که قدرت های بزرگ درباره خطر داعش و لزوم مبارزه با آن اتفاق نظر کرده اند.

البته موضوع به سکوت دولت ترکیه درقبال ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش محدود نمی شود، بلکه حتی برخی از منابع رسانه‌ای به صراحت از بی رغبتی ترکیه برای پیوستن به هرگونه ائتلافی سخن گفته‌اند که هدف از آن مبارزه با داعش در منطقه است.

"امین جولاشان" نماینده روزنامه "سوزجوک" در آنکارا و از ستون نویسان روزنامه به خبرنگار العالم گفت: دولت ترکیه از هیچ طرحی برای رهایی از گروه‌های تروریسی در منطقه سخن نمی‌گوید، زیرا با این گروه‌ها شریک است و به امید سرنگونی نظام سوریه از آنها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کند؛ و حتی ترکیه گروه داعش را تروریستی توصیف نکرده است.

وی افزود: سیاست‌های حزب عدالت و توسعه ترکیه را در باتلاق بحران‌های خاورمیانه قرار داده و به روابط دستانه با همسایگان ما آسیب زده و همسایگان را با سازمان‌های تروریستی عوض کرده است.

جناح مخالفان در ترکیه معتقدند که سکوت ترکیه گواهی قاطع بر حمایت دولت این کشور از تروریسم و پناه دادن آن در خاک ترکیه و تسهیل بخشیدن ورود عناصر تروریستی به کشورهای همجوار است.

"بایرام یورتجیجیک" معاون رئیس حزب کار ترکیه در مصاحبه با العالم اظهار داشت: حتی دو نفر را نمی یابید که در زمینه حمایت ترکیه از تروریست ها در منطقه اختلاف نظر داشته باشند. ترکیه از کامیون‌های خود برای انتقال سلاح به گروههای تروریستی در سوریه به بهانه ارسال کمک‌های انسانی به این کشور استفاده کرده است.

وی افزود: متاسفانه دولت ترکیه و کشورهای امپریالیستی بزرگترین حامیان داعش هستند، و آنها این گروه برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کرده و از آن حمایت کردند اما وقتی نشانه‌های سرکشی و نافرمانی تروریسم این گروه علیه خودشان نمایان گشت، بسیج بین المللی برای رهایی از شَّر این گروه را آغاز کردند.

ناظران در ترکیه تاکید می‌کنند که داعش و سایر گروه‌های تروریستی درچارچوب طرح هرج و مرج هدفمند آمریکا در منطقه قرار دارند و ترکیه موافقت کرده است که نقشی را در این هرج مرج به طمع اینکه عضو اتحادیه اروپا شود و اوضاع اقتصادی خود را از طریق خریداری ارزان نفت داعش بهبود بخشد، ایفا کند و در راستای اجرای طرح موسوم به خاورمیانه بزرگ گام بردارد که اردوغان اعلام کرد این کشور بخشی از آن است.