پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد تزریق گاز به ماشین های IR-8 نیازمند مجوز رییس جمهور است. دکتر علی اکبر صالحی که روز چهارشنبه 5 شهریور 1393 (27 اوت 2014) در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، درباره آخرین نسل سانتریفیوژهای ایران گفت: «ساخت و تولید سانتریفیوژهای جدید حق ما است و بر اساس توافق ژنو تقریبا تحقیق و توسعه هیچ قیدی ندارد و نسل آخر سانتریفیوژهای ما یعنی IR-8 را ما به آژانس معرفی کردیم که سوی آن 24 است. تست‌های مکانیکی آن انجام شده است اما هنوز به آن گاز تزریق نکرده‌ایم و این کار به اجازه رئیس‌جمهور نیاز دارد».

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، IR-8 همان ماشینی است که ایران پس از توافق ژنو معرفی کرد ولی دولت پذیرفت به این دلیل که توافق ژنو تحقیق و توسعه در ایران را به وضع کنونی محدود می کند، به آن گاز تزریق نکند.

صالحی همچنین در این گفت وگو خبر داد که معاون آژانس از توضیحات ایران درباره چاشنی های انفجاری قانع شده است.

وی در این باره گفت: «ما اجازه دادیم خارج از الزامات پادمانی از برخی مراکز هسته‌ای ما مثل معادن آژانس بازدید کند و تا الان به 13 تقاضا و سوال آژانس پاسخ داده‌ایم که یکی از این موارد چاشنی‌های ایمن انفجاری بوده است.چاشنی‌های انفجاری وسیله‌ای است برای منهدم کردن ماده انفجاری به طور همزمان و همگن. آژانس مدعی است که ایران از این چاشنی‌ها استفاده کرده است و حتما این استفاده برای تولید سلاح هسته‌ای بوده است اما چاشنی‌ها می‌تواند برای انفجار در هر نوع صنعتی مورد استفاده قرار گیرد و ما به آنها مستندات استفاده از این چاشنی‌ها در صنعت نفت و گاز را ارائه دادیم و معاون آمانو اعلام کرد که قانع شدیم. ما به امید قول آنها که گفتند قول جوانمردانه است به حرفشان اعتماد کردیم و برای همکاری در 5 مورد دیگر اعلام آمادگی کردیم ولی وقتی آنها به وین بازگشتند به قولشان عمل نکردند.آمانو بعد از آن آن‌گونه که باید نتیجه کار در زمینه چاشنی‌های انفجاری را اعلام می‌کرد عمل نکرد. بنابراین آن‌چه که ما مدنظرمان بود صورت نگرفت. در سفری که آقای آمانو به تهران داشت مراتب اعتراض را به او اعلام کردیم و وی قول داد که جبران کند و امیدواریم این اتفاق بیفتد».

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین اعلام کرد بازدید از تاسیسات نظامی پارچین را خلاف حاکمیت ملی ایران می داند.

صالحی در این باره گفته است: «پیش از این در سال 2005 آنها دو بار درخواست بازدید کردند و ما هم اجازه دادیم و حتی نمونه‌برداری هم کردند و حالا دوباره می‌خواهند از آن بازدید کنند. البته ما مشکلی برای بازدید نداریم اما خلاف حاکمیت ملی است چرا که پارچین سایتی نظامی است و نمی‌توانند که هر وقت اراده کردند بیایند و از آن بازدید کنند».

در هفته گذشته برخی منابع به ایران هسته ای گفته بودند احتمالا مجوز بازدید از پارچین به آمانو داده شده است.

سردار حسین وزیر دفاع هم هفته گذشته اعلام کرده بود که بازدید جدیدی از پارچین انجام نخواهد شد.