پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- برخی منابع نزدیک به عربستان سعودی و اسراییل طی هفته های گذشته خبرهایی در این باره منتشر کرده اند که مسئولیت پرونده عراق در ایران از سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه گرفته و به افراد دیگری واگذار شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، از جمله روزنامه الشرق الاوسط که مستقیما به سعودی وابسته است و همچنین هفته نامه العرب که آن هم وابسته به لابی عریستان است مدعی شده اند پرونده عراق در ایران به سردار حسین همدانی یا دریابان سرلشگر علی شمخانی واگذار شده است.

این در حالی است که کارشناسان در تهران می گویند این گزارش ها کاملا مضحک است.

به گفته این کارشناسان، پرونده منطقه به طور کامل در اختیار سردار قاسم سلیمانی قرار دارد و از جمله  درعراق هم حرف آخر را – موضع رسمی ایران- سردار سلیمانی می زند.

یک کارشناس در این باره گفت: «امریکا، اسراییل و عربستان سعودی آرزوهای خود را در قالب خبر بیان می کنند. این حرف ها را باید ناشی از شکست های پی در پی آنها در مقابل سردار سلیمانی و راهبرد منطقه ای نیروی قدس دانست».

به گزارش «پارس»، یک کارشناس دیگر در گفت وگو با ایران هسته ای موفقیت های اخیر سردار سلیمانی در عراق را که باعث خشم امریکا، عربستان و اسراییل شده چنین برشمرد:

1- مدیریت بحران سیاسی در عراق، حفظ ائتلاف شیعه در تماس با مرجعیت و  روی کار آمدن العبادی

2- تشکیل فراکسیون جدید در پارلمان عراق از سوی ابراهیم جعفر

3- وارد کردن کردها به درگیری با داعش

4- بهبود روابط کردها با دولت مرکزی شیعه در عراق

5- حفظ نوری مالکی به عنوان یک سرمایه سیاسی در عراق

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. او در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود. طبق منابع غربی، سلیمانی نقش مهمی در دادن قدرت نظامی به حزب‌الله لبنان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی رژیم صدام، و تغییر روند جنگ داخلی سوریه داشته است. وی بارها از جانب آمریکا متهم به دخالت در امور عراق شده‌است. واشنگتن پست او را از مهم‌ترین سیاست‌گذاران سیاست‌های خارجی ایران می‌داند. در غرب او به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف شده است. مجلهٔ وایرد او را در نخستین جایگاه فهرست «خطرناک‌ترین مردم جهان» قرار داده است. نشریه نیویورکر وی را تاثیرگذارترین فرمانده نظامی جنگ داخلی سوریه لقب داده است.

لازم به ذکر است جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق در مورد سردار سلیمانی به المانیتور می گوید «او قوی‌ترین مأمور مخفی در خاورمیانه است ... و هیچ‌کس او را نمی‌شناسد.»